موی بدن همیشه یکی از مسائل آزاردهنده و دردسرساز برای بعضی از خانم‌ها بوده است. بعضی از آنان حتی چندین ساعت برای خلاص شدن از شرّ‌ موهای بدن وقت می‌گذارند، اما باز هم درنهایت با مشکلاتی مثل موی زیرپوستی یا تحریکات پوستی شدید مواجه می‌شوند. با این‌حال واقعا لازم نیست که مواجهه با موهای بدن تا این اندازه سخت و آزاردهنده باشد، مخصوصا اگر اطلاعات بیشتری درباره آنها داشته باشید. 

3

1. احتمالا موهای زیربغل را در جهت اشتباه اصلاح می‌کنید 

از نظر ایمنی، بهترین راه این است که موهای زیربغل را در جهت رشد آنها بتراشید، اما بعضی افراد به‌هیچ‌وجه این قاعده مهم را رعایت نمی‌کنند. دکتر جسیکا کرانت، جراح پوست می‌گوید: «تراشیدن موها برخلاف جهت رشد آنها طبیعتا در لحظات اولیه بافت صاف‌تر و نرم‌تری برای پوست به‌وجود می‌آورد، اما خطر شکل‌گیری موهای زیرپوستی را هم بیشتر می‌کند». 

اگر همیشه با مشکل موهای زیرپوستی در ناحیه زیربغل یا دیگر قسمت‌های بدن مواجه می‌شوید، به احتمال زیاد موها را برخلاف جهت رشدشان می‌تراشید. 

2. تراشیدن موهای بدن با لایه‌برداری پوست همراه می‌شود

در درجه اول باید توجه داشته باشید که تراشیدن موهای بدن با لایه‌برداری پوست همراه است. بنابراین وقتی که تراشیدن موهای بدن به پایان رسید، نباید از اسکراب لایه‌بردار استفاده کنید. 

دکتر کرانت می‌گوید که لبه تیغ همزمان با حرکتش روی پوست، لایه بیرونی پوست را می‌خراشد و به همین دلیل هم در کار با ابزارهای تیز مانند تیغ باید با احتیاط و ملایمت رفتار کنیم. اگر تیغ را بیش‌ازحد روی پوست فشار دهید، پوست را با خطر لایه‌برداری بیش‌ازحد مواجه می‌کنید و درنهایت ممکن است با مشکل خشکی پوست و تحریکات پوستی مواجه شوید. 

3. دو نوع موی بدن وجود دارد 

موهای بدن به‌طور کلی به دو نوع تقسیم می‌شوند. اگر دقت کنید، خودتان هم متوجه می‌شوید که موهای روی بازوها بسیار نازک‌تر از موهای زائد در ناحیه اندام تناسلی هستند. به‌گفته دکتر کرانت، غدد تعریق خاصی به‌نام آپوکرین در ناحیه زیربغل و ناحیه تناسلی جای گرفته‌اند که توانایی تولید بو را هم دارند. 

غدد آپوکرین ذاتا دارای انبوهی از فولیکول‌های مو هستند و به همین دلیل هم موهای زیربغل می‌توانند ضخامت و استحکام بیشتری داشته باشند. اما موهای دیگر قسمت‌های بدن به غدد تعریق اکرین مرتبط هستند که در درجه اول، وظیفه کنترل دمای بدن را بر عهده دارند. فولیکول‌های مو در این غدد تعریق از تراکم کمتری برخوردارند و درنتیجه موهای نازک‌تر و ظریف‌تری را هم به‌وجود می‌آورند.

4. تراشیدن موها باعث رشد سریع‌تر موها، ضخامت بیشتر یا تیرگی بیشتر آنها نمی‌شود 

هنوز هم بعضی افراد تصور می‌کنند که تراشیدن موهای بدن، ضخامت آنها را بیشتر می‌کند یا سرعت رشد آنها را افزایش می‌دهد. اما واقعیت این است که تراشیدن موها فقط با قطع کردن موهای ضخیم‌تر و بالغ‌تر همراه است، درحالی که رشد موهای دیگر را متوقف نمی‌سازد. 

به‌گفته دکتر کرانت، نوک موهای تراشیده‌شده حالت صاف پیدا می‌کند و به همین دلیل هم این موها حجیم‌تر و تیره‌تر به نظر می‌رسند. هنگام اپیلاسیون هم موها را از ریشه می‌کشید، اما نمی‌توانید رشد موهای جدید را در جای موهای کشیده‌شده متوقف کنید. این موهای جایگزین در ابتدا نازک‌تر و نرم‌تر هستند، اما به‌مرور زمان از نظر ضخامت و تیرگی به حالت طبیعی برمی‌گردند. 

5. اگر موهای بدنتان خیلی زیاد هستند، حتما به پزشک مراجعه کنید 

وجود مو در سراسر بدن زنان طبیعی است، اما اگر این موها بیش‌ازحد و به‌صورت غیرعادی زیاد باشند، آن‌وقت می‌توانند نشانه‌ای باشند مبنی بر این‌که مشکل خاصی در بدن شما وجود دارد. دکتر کرانت می‌گوید که اگر میزان رشد موها در ناحیه پشت لب، چانه، قفسه سینه یا شکم شما زیاد است و این مساله با دوره‌های قاعدگی نامنظم و مشکلات وزنی همراه شده، بهتر است به متخصص زنان مراجعه کنید. این علائم می‌توانند نشان‌دهنده ابتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک باشند و قطعا به بررسی پزشکی نیاز دارند. 

-