میدانیم که تغذیه بدنسازی یکی از اصلی‌ترین موارد در ورزش بدنسازی است. سؤال این است که لبنیات در تغذیه بدنسازی چه تأثیری دارد؟ ماست در بدنسازی استفاده شود؟

ماست از دسته لبنیات، جزء مواد غذائی فوق‌العاده‌ای است که اغلب بدنسازان از آن غافل هستند. ماست حاوی مقدار مناسب پروتئین و مقدار کمی کربوهیدرات و چربی است. همچنین حاوی باکتری‌های مفیدی است که در بهبود گوارش و فعالیت ایمنی مؤثر است.

1

اگر در رژیم بدنسازی، یک لیوان (۲۵۰ میلی‌لیتر) ماست کم‌چرب جای دهید، حاوی ۱۴۳ کالری، ۱۲ گرم پروتئین، ۱۶ گرم کربوهیدرات و ۵/۳ گرم چربی است. درواقع یک لیوان ماست حاوی ۳۳ درصد پروتئین، ۴۵ درصد کربوهیدرات و ۲۲ درصد چربی است که نسبت مناسبی برای یک ماده غذائی به‌حساب می‌آید.

 ازجمله خواص منحصربه‌فرد ماست، وجود باکتری‌های مفید در این ماده می‌باشد که حاصل فعالیت مفید و تغییراتی است که توسط این باکتری‌های در شیر ایجاد می‌شود. دودسته از باکتری‌های ویژه موجود در ماست، باعث تغییر و تبدیل بخشی از قند شیر (لاکتوز) به اسید لاکتیک می‌شوند و این عمل باعث تبدیل شیر به ماست می‌شود. البته در این پروسه باکتری‌های مفید دیگری هم می‌توانند ایجاد شوند.

2

باکتری‌های ماست در سیستم گوارش و روده نقش مهمی بر عهده‌دارند. این باکتری‌های مفید ماست در اثر استرس و مصرف مواد غذائی و مکمل‌های مختلف از تعداد آن‌ها کاسته می‌شود. مصرف ماست به تنظیم و جایگزینی مجدد این باکتری‌ها در سیستم گوارش کمک می‌کند. جایگزینی آن‌ها باعث عملکرد صحیح روده، کاهش عفونت‌های میکروبی و ویروسی و بهبود سلامت دستگاه گوارش می‌شود. علاوه بر این وقتی افراد برای مقابله با عفونت‌های مختلف از داروهای آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند (آنتی‌بیوتیک‌ها علاوه بر نابودی باکتری‌های مضر، تعدادی از انواع مفید را هم از بین می‌برند)، مصرف ماست می‌تواند به جایگزینی مجدد باکتری‌های مفید در بدن کمک کند.

در رژیم بدنسازی، بدنسازان می‌توانند به‌صورت روزانه از ماست (ماست کم‌چرب) استفاده کنند. چنانچه در حال رژیم هستید از مصرف ماست‌های طعم دار که با طعم میوه ارائه می‌شوند خودداری کنید چراکه حاوی شکر اضافی هستند.

-