هنگام تعیین نتایج کاهش چربی، ترازو همه‌چیز را بیان نمی‌کند. در این مطلب کاستی‌های توزین ترازو و گزینه‌های بهتر را بیاموزید.

شما روی رژیم غذایی سخت کار می‌کنید و مرتباً به سالن ورزشی می‌روید. شما از نتایجی که می‌خواهید دریافت کنید، هیجان‌زده‌اید؛ اما وقتی می‌توانید درواقع نتایج را ردیابی کنید، چه می‌کنید؟

اولین کاری که می‌کنید قدم گذاشتن روی ترازو است. درحالی‌که مشکلی در استفاده از ترازو وجود ندارد، باید چند نکته را در مورد آن بدانید.

ترازو چه چیزی اندازه‌گیری می‌کند؟

ابتدا، در مورد چیزی که ترازو اندازه‌گیری می‌کند صحبت می‌کنیم. به زبان ساده، ترازو وزن بدنتان را اندازه‌گیری می‌کند. ترازو میزان کل جرم شما بروی زمین را اندازه می‌گیرد. ترازو نمی‌تواند تعیین کند چقدر از این وزن چربی یا ماهیچه است و این‌یک مشکل بزرگی است.

بسیاری از خانم‌ها، هنگام شروع یک برنامه تمرینی، درواقع عضله می‌سازند و چربی را از دست می‌دهند. درحالی‌که آن‌ها چربی را به عضله تبدیل نمی‌کنند (زیرا این چیزی است که ازنظر فیزیولوژیکی امکان‌پذیر نیست)، آن‌ها درحالی‌که در همان وزن باقی می‌مانند یا حتی افزایش وزن می‌دهند، ترکیب بدن خود را تغییر می‌دهند. اگر قادر به ساختن عضلات بیشتری نسبت به از دست دادن چربی هستید، ممکن است مشاهده کنید که وزنتان روی ترازو بالا می‌رود.

بسیاری تصور می‌کنند که به طرز وحشتناکی اشتباه پیشرفته‌اند، اما درواقع، این‌یک چیز بسیار خوب است. ایجاد توده عضلانی به‌عنوان یک زن بسیار عالی است زیرابه شما کمک می‌کند تا شکل بگیرید و همچنین به شما قدرت کافی برای انجام فعالیت‌های روزانه می‌دهد.

افرادی که ماهیچه‌های بیشتری دارند، روزبه‌روز احساس خستگی نمی‌کنند و به همین ترتیب ممکن است در طول روز بیشتر حرکت کنند، کالری بیشتری می‌سوزانند و بیشتر نتایج از دست دادن چربی را مشاهده می‌کنند.

قوی بودن جذاب است – این واقعیتی است که می‌بایست در خاطر داشته باشید؛ بنابراین، وقتی می‌بینید عدد ترازو بالا می‌رود، اگر در برنامه تمرین قدرت خود سخت تلاش کرده‌اید و به‌خوبی غذا می‌خورید، باید درواقع جشن بگیرید، نه اینکه خود را آزار دهید.

این بدان معنی است که شما پیشرفت بسیار خوبی می‌کنید. خیلی از خانم‌ها ناامید می‌شوند، حتی اگر یک کیلو وزن اضافه‌شده باشد، كه نشان می‌دهد آن‌ها واقعاً نمی‌دانند كه ترازو چه چیزی را نشان می‌دهد.

عوامل مؤثر بر ترازو

نکته دیگری که باید بدانید و به یاد داشته باشید این است که بسیاری از عوامل بر وزن شما روی ترازو تأثیر می‌گذارد. درواقع، آیا می‌دانستید که اگر یک روز تمرین سخت اضافی انجام دهید، ممکن است روز بعد روی ترازو سنگین‌تر شوید؟

به‌طور مثال بعد از تمرین شدید پا، طبیعی است که کمتر متوجه عضله در پا‌ها شوید و یک یا دو کیلو سنگین‌تر شوید. این فقط به این دلیل است که بدن شما برای ریکاوری تلاش می‌کند و اکنون همه‌چیز کمی پف‌کرده است. این امر به این دلیل است که بدن مایعات بیشتری را برای بهبود این پارگی‌های بسیار کوچک در خود نگه می‌دارد. چند روزبه آن اختصاص بدید و دوباره به حالت عادی و مشخص خود برگردید. ترازو نیز به وضعیت قبل بازخواهد گشت.

مهم است که اجازه ندهید این برخورد موقتی  شما را بترساند. به همین ترتیب،  در طی چرخه 28 روزه عادت ماهانه نکات خاصی وجود دارد که می‌بینید وزن بدن شما با چند کیلو بالا می‌رود. معمولاً به دلیل نفخ بیشتر این احساس را می‌کنید.

توصیه می‌کنم طبق برنامه هفتگی خود پیشرفت خود را پیگیری کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر بلافاصله بعد از دوره خود 130 کیلو وزن در هفته وزن‌دارید تا پیشرفت واقعی را ببینید، باید این مقایسه را با هفته مشابه در ماه بعد مقایسه کنید. آن را با هفته قبل از دوره خود مقایسه نکنید زیرا احتمالاً مقادیر بیشتری از آب اضافی را حفظ خواهید کرد، بنابراین این‌یک معیار دقیق پیشرفت نخواهد بود.

غذاهای خاص نیز می‌توانند باعث بروز این اتفاق شوند. اگر یک وعده غذایی بسیار نمکی می‌خورید، مقداری از وزن آب اضافی در ترازو ظاهر می‌شود. یا اگر در رژیم غذایی کم کربوهیدرات بودید و در یک بشقاب بزرگ ماکارونی برای وعده غذایی تقلب خود غرق‌شده‌اید، بدون شک چند کیلو به وزنتان اضافه می‌شود زیرا تمام آن کربوهیدرات‌ها آب اضافه‌شده را با خود به همراه می‌آورند که اکنون به وزن بدن شما اضافه شدند.

اگر یک یا دو روز صبر کنید، این افزایش وزن از بین می‌رود. بسیاری از خانم‌ها بعد از یک وعده غذایی تقلب از رژیم خارج می‌شوند، می‌بینند که عدد ترازو بالا می‌رود و فکر می‌کنند که وزنشان افزایش‌یافته است، اما واقعاً این‌گونه نیست. یک دلیل دیگر وجود دارد که شما ممکن است کمی افزایش وزن داشته باشید، به‌ویژه اگر تازه‌وارد تمرین قدرت باشید. باکار کردن، بدن شما آب و مواد مغذی بیشتری مانند گلیکوژن را ذخیره می‌کند. این به این صورت است که شما برای تمرینات خود سوخت دارید؛ اما ازآنجاکه گلیکوژن (فرم ذخیره‌شده قند در عضلات) با آب متصل می‌شود، این امر می‌تواند باعث افزایش کمی از طریق حفظ آب شود. همچنان که به کار خود ادامه می‌دهید، خودتان تعادل بدن را مشاهده خواهید کرد و احتباس آب کاهش می‌یابد. موارد دیگری که می‌توانند بر وزن مقیاس شما تأثیر بگذارند شامل استرس و کمبود خواب است. آیا می‌دانید اگر در شب به‌اندازه کافی نخوابید، ممکن است بدن شما بیشتر ازآنچه انجام داده‌اید وزن خود را افزایش دهد؟ درسته. این‌ها همه عواملی هستند که باید هرروز صبح وقتی خودتان را وزن می‌کنید به خاطر بسپارید.

2

گزینه‌های دیگر برای استفاده

اما اگر ترازو را کنار گذاشتید، از چه مواردی باید استفاده کنید؟ اندازه‌گیری‌های بهتر پیشرفت چگونگی متناسب بودن لباس، نحوه ظاهر بدن و اندازه‌گیری بدن است. این‌ها یک داستان کامل‌تر را می‌گویند.

به‌عنوان‌مثال، وقتی می‌بینید که بدن شما چگونه به نظر می‌رسد، می‌توانید بگویید که به دنبال تعریف بیشتری هستید. آیا بیشتر از گذشته تعریف عضلات را می‌بینید؟ اگر چنین است، شانس خوب است، شما چربی بدن خود را ازدست‌داده‌اید.

به همین ترتیب، اگر شلوار شما در قسمت کمر شل‌تر باشد، این نیز علامت خوبی است. عضله فضای کمتری نسبت به توده چربی می‌گیرد، بنابراین ساخت عضلات، از دست دادن چربی و داشتن لباس‌های گشاد نشانه عضله سازی است باوجوداینکه وزن در همان حالت باقی‌مانده یا بالا می‌رود، بسیار ممکن است.

وقتی از این عوامل استفاده می‌کنید، چه در رابطه با ترازو و چه بدون آن، حقیقت واقعی را برای خودخواهید دید. ترازو فقط در صورتی مفید است که عوامل دیگر نیز در نظر گرفته شوند.

1

 استفاده خردمندانه

سرانجام، اگر می‌خواهید از ترازو استفاده کنید، مهم است که این کار را عاقلانه انجام دهید. این بدان معنی است که شما وزنی امروز می‌گیرید تنها تعیین‌کننده پیشرفت شما نیست. در عوض، شما به میانگین‌های هفتگی نگاه می‌کنید تا بدانید روندی که اتفاق می‌افتد چیست؟

کاهش وزن در یک دوره 24 ساعته اتفاق نمی‌افتد. دقیقاً مانند بدن شما که نیمه‌شب جادویی نمی‌کند که “تنظیم مجدد” شود و با کسری کالری خود دوباره به باشگاه می‌روید.

میانگین‌ها همیشه همان چیزی هستند که باید به آن دقت کنید. همان‌طور که گفته شد، میانگین‌ها را در طول یک هفته مقایسه کنید و مطمئن شوید که میانگین همان هفته چرخه خود را با همان هفته در ماه بعد مقایسه کنید. اندازه‌گیری‌های منظم داشته باشید، عکس بگیرید و به متناسب بودن لباس خود توجه کنید.

-