چربی‌های اشباع

بدون شک مقالات زیادی درباره‌ی چربی‌های مفید و مضر و اثرات آن روی بدن خوانده‌اید؛ اما آیا معنی آنها را نیز می‌دانید؟ ممکن است بپرسید چربی‌های مفید و مضر چه چیزهایی هستند؟

 چربی‌های اشباع و همچنین چربی‌های ترانس (یا روغن‌های هیدروژنه) که بسیار استفاده می‌شوند، جزئی از  چربی‌های مضر هستند.

این چربی‌ها در کالاهای پخته‌شده‌ی تجاری، شیرینی‌ها، غذاهای سرخ‌شده، چیپس، کلوچه، تمام محصولات لبنیاتی از جمله کره، شیر و خامه، تمامی تخم‌مرغ‌ها، روغن پالم، روغن نارگیل و گوشت قرمز (گوشت گوساله، گوسفند و خوک) وجود دارند. اگر نمی‌دانید غذایی که مصرف می‌کنید چربی اشباع دارد یا خیر؛ به راحتی می‌توانید دنبال کلمه‌ی چربی اشباع یا روغن هیدروژنه و یا نیمه‎ هیدروژنه در قسمت ترکیبات تشکیل‌دهنده‌ی آن محصول بگردید. روغن‌های ذکر شده، به اندازه‌ی چربی‌های اشباع مضر بوده و باید از مصرف آن‌ها صرف‌نظر کنید.

1

چربی‌های غیراشباع

در مقابل چربی‌های مفیدی نیز وجود دارند که آن‌ها را بانام چربی‌های غیراشباع می‌شناسیم و به دودسته‌ی چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع تقسیم می‌شوند. این چربی‌ها در دمای اتاق به شکل مایع وجود داشته و در سرما به‌صورت منجمد درمی‌آیند و بیشتر از منابع گیاهی مانند زیتون، روغن‌زیتون، روغن ذرت، روغن بادام، روغن فندق، روغن بادام‌زمینی، روغن سویا، روغن تخم‌کتان، روغن کانولا، اکثر آجیل‌ها، کره‌ی بادام‌زمینی و آووکادو استخراج می‌شوند.

اگر نمی‌توانید این مواد را در رژیم روزانه‌ی خود قرار دهید؛ می‌توانید به‌جای آن‌ها ماهی (سالمون، شاه‌ماهی و قزل‌آلا) مصرف کنید یا یک قوطی قرص روغن ماهی بخرید. بیشتر مواد تشکیل‌دهنده‌ی روغن ماهی، از ماهی به‌دست‌آمده که منبعی سرشار از اسید چرب امگا3 است. هنگام خریدن این قرص مطمئن شوید این محصول، دارای هر دو اسید‌چرب بلند زنجیره‌ی امگا3 یا همان ایکوزاپنتانوئیک‌اسید[1] و دوکوزاهگزانوئیک‌اسید[2] باشد که در بیشتر مکمل‌های روغن ماهی وجود دارد. مقدار مصرف روزانه‌ی مجاز این محصول 1000 میلی‌گرم در روز است. (اجازه ندهید که این قرص در دهانتان حل شود زیرا مزه‌ی بسیار بدی خواهد داشت.)

چربی‌های تک‌غیراشباع سالم‌ترین نوع چربی‌های غیراشباع هستند و فواید زیادی برای سلامتی دارند. این نوع از چربی می‌تواند در کاهش کلسترول بد[3] و افزایش کلسترول خوب[4] موثر باشد و همچنین با فراهم آوردن مواد مغذی مورد نیاز بدن شما سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته‌ی مغزی می‌شود. از طرفی امکان دارد این نوع از چربی‌ها بتوانند در درمان سرطان سینه، کاهش وزن، آرتریت روماتوئید و عملکرد بهینه‌ی مغز و سایر ارگان‌های حیاتی بدن ما تاثیرگذار باشند.

2

چربی‌های چندغیراشباع به هر دو شکل امگا3 و امگا6 وجود دارند. امگا3 چربی مهمی است که بدن ما قادر به ساختن آن نبوده و به آن نیاز دارد. می‌توان آن را با خوردن ماهی، روغن تخم‌کتان، گردو، روغن کانولا و روغن سویا به‌دست‌آورد. بدن ما به امگا6 هم نیاز دارد اما قادر به ساخت آن نیست و موادی چون روغن سویا، روغن ذرت و روغن گلرنگ منابع عظیمی از این ماده می‌باشند.

به علاوه چربی‌های مفید باعث رشد و سلامتی بیشتر مو و ناخن‌ها، تولید مقادیر زیادی انرژی و احساس سیری بیشتر پس از صرف غذا شده و در جذب بهتر ترکیبات مغذی موجود در ویتامین‌های A، D، E و K موثرند.

اگرچه عده‌ای عقیده دارند که چربی‌های غیراشباع فواید زیادی برای سلامتی انسان دارند، با این حال باز هم چربی شناخته‌شده و غلظتی برابر با 9 کالری در هر گرم دارند. در واقع نباید بیش از 20 درصد رژیم غذایی شما، شامل این چربی‌ها باشد. به جای استفاده از این چربی‌ها در کنار چربی‌های دیگر، تلاش کنید چربی‌های غیراشباع را جایگزین چربی‌های اشباع مصرفی خود کنید تا بتوانید اثرات بهتر آن را در بهبود سلامت خود مشاهده نمایید.

-