اگر به خواب بهتر نیاز دارید، یک رایحه آرام‌بخش ممکن است کمک‌کننده باشد. روغن‌های طبیعی مشتق شده از منابع طبیعی مانند گل و درختان می‌توانند برای اثرات آرامش‌بخش مورداستفاده قرار گیرد. درحالی‌که تحقیقات قطعی محدود است، بسیاری از افرادی که دچار مشکل در خوابیدن هستند، – به علت درد، ناراحتی یا استرس – گزارش می‌کنند که روغن‌های ضروری به آن‌ها کمک می‌کند زودتر بخوابند و خواب عمیقی داشته باشند.

0

استفاده از اسانس‌های روغنی قبل از خواب، می‌تواند بخشی از بهداشت خواب شما باشد.

یک یا چند مورد از این 5 روغنی را قبل از خواب امتحان کنید و ببینید که آیا می‌توانید راحت‌تر بخوابید.

روغن اسطوخدوس

شاید محبوب‌ترین روغن، اسطوخودوس یا لوندر از گل معطر بنفشی به دست می‌آید. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از اسانس روغنی اسطوخدوس در رایحه‌درمانی(آروماتراپی) می‌تواند به افراد کمک کند تا خواب عمیق‌تر داشته باشند.

1

روغن وتیور

وتیور از تقطیر ریشه‌های یک گیاه معطر، استوایی به دست می‌آید و وتیور توسط مردم برای آرامش‌بخشیدن به بدن و ذهن استفاده می‌شود و باعث سهولت در تجربه یک خواب راحت و افزایش میزان آن می‌شود.

2

روغن  یاسمین

روغن شیرین و معطر که از گل یاسمن به دست می‌آید به‌طور گسترده‌ای برای در رایحه‌درمانی (آروماتراپی) استفاده می‌شود. یک مطالعه نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض عطر و بوی یاسمن در شب، تجربه کنندگان را مجبور به تجربه خواب بیشتر و کاهش هیجانات درونی می‌کند.

3

روغن صندل چوب

این اسانس روغنی از درختان صندل چوب به دست می‌آید و در عطر و لوازم‌آرایشی استفاده می‌شود. برخی از افرادی که به‌طورمعمول دچار مشکل در به خواب رفتن هستند، گزارش کرده‌اند که استفاده از عطرهای حاوی چوب صندل، به آن‌ها کمک می‌کند سریع‌تر و حتی عمیق‌تر به خواب بروند.

4

روغن چوب سدر

روغن چوب سدر دارای رایحه خاکی یا زمینی است و حاوی خواص آرام‌بخشی هست که ممکن است به شما کمک کند که یک خواب باکیفیت بالاتر داشته باشید.5

روش استفاده:

اسانس‌های روغنی می‌توانند به یکی از دو روش زیر استفاده شوند:

  • شما می‌توانید اسانس‌های روغنی معطر را با اضافه کردن چند قطره، همراه با آب، به یک پخش‌کننده در هنگام خواب متصل کنید؛ این رایحه به درون هوای اتاق‌خواب شما پخش می‌شود.
  • شما می‌توانید اسانس‌های روغنی را به‌صورت موضعی مصرف کنید، و مخلوط آن را به‌طور مساوی همراه با روغن نارگیل یا روغن‌زیتون (برای جلوگیری از سوزش) به‌طور مستقیم بر روی پوست خود استفاده کنید. مخلوط را به مناطق کوچک، مانند مچ دست‌ها، گیجگاه و پشت گردن خود بمالید.

نکات قابل تامل:

اگر شما تصمیم به استفاده از اسانس‌های روغنی دارید، ابتدا برای اطمینان مقدار کمی را آزمایش کنید، تا مطمئن شوید پوست شمارا تحریک نمی‌کند. اسانس‌های روغنی را به مصرف خوراکی نرسانید.

قبل از انجام خرید، تحقیق خود را انجام دهید، از دیدگاه مصرف‌کنندگان مختلف در خرده‌فروشی‌های آنلاین که اسانس را به فروش می‌رسانند، آگاهی کسب کنید و با فروشگاه‌های محلی کالاهای سلامت‌محور مشورت کنید.

اسانس‌های روغنی می‌تواند تنها بخشی از بهداشت متعادل خواب شما باشد. این به معنای جایگزینی این موضوع به‌جای اثرات یک تشک باکیفیت یا جبران عدم ورزش و تغذیه مناسب نیست.

-