خیلی از خانم ها فکر می‌کنند فقط با مصرف مکمل می‌توانند لاغر بشوند.قبل از خرید مکمل تحقیق کنید کدام مکمل برای شما مناسب است. اگر می‌خواهید مکملی اثرگذار پیدا کنید ولی بدنبال مواد تشکیل دهنده آن نیستید احتمالا سوژه مناسبی برای بازاریابان فروش مکمل‌ها هستید. تاییدیه افراد مشهور،عکس‌های قبل و بعد از مصرف تاثیرگذار  و ادعاهای فروشنده تنها چند تکنیک برای گمراه کردن ماست. اگر تبلیغات مکملی  می‌گوید : “10کیلو در یک هفته کم می‌کنید” این ادعا یا نادرست است و یا فقط باعث از دست دادن آب بدن می‌شود.

1

کاهش چربی یک پروسه طولانی است!

بسیاری از زنان برای لاغر شدن باید بیشتر از مردان کالری مصرفی خود را کاهش دهند ، مکمل‌ها می‌تواند به ویژه برای زنان برای حفظ وضعیت مواد مغذی مناسب، سطح انرژی و خواب در هنگام رژیم غذایی مفید باشند.

علاوه بر این، در حالی که جنسیت لزوما نقش مهمی در میزان از دست دادن چربی ندارد، نقش مهمی در توزیع چربی بدن دارد. زنان تمایل دارند که چربی بدن خود را پایین نگه دارند، بنابراین ممکن است چربی زیر جلدی خود را کاهش دهند، در حالی که مردان تمایل دارند که چربی احشایی بیشتری داشته باشند و بنابراین رژیم غذایی به کاهش چربی احشائی کمک می‌کند.

بنابراین کدام مکمل ها واقعا موثر هستند و به طور مؤثرتری به فروش میرسند؟

در این مقاله، برخی از مکمل های مفید برای کاهش وزن را برای زنان انتخاب کرده‌ایم.

قبل ازمعرفی مکمل‌ها به یاد داشته باشید برای مصرف مکمل‌ها باید با پزشک یا سایر متخصیصن حرفه ای بهداشت مشورت کنید. مکمل‌ها می‌توانند عوارض بجای بگذارند و با برخی دارو ها تداخل داشته باشند.

1.پروتئین

افزایش پروتئین به معنای افزایش کالری است، بنابراین شما نباید صرفا پروتئین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و انتظار داشته باشید چربی‌ها را از دست بدهید. اگر مصرف پروتئین خود را افزایش دهید و هر چیز دیگری را دقیقا مشابه نگه دارید، وزن خود را افزایش خواهید داد.

با این حال، پروتئین مغذی‌ترین مواد غذایی است، بنابراین جایگزینی برخی از کربوهیدرات ها و یا چربی با پروتئین می‌تواند به کاهش گرسنگی کمک کند و شما را به طور کلی کمتر بخورید. هضم پروتئین نیز نیاز به انرژی بیشتری نسبت به هضم کربوهیدراتها یا چربی دارد.

یک قاشق غذاخوری از پروتئین همراه با سایر مواد کم کالری می‌تواند وعده غذایی سیرکننده و مؤثری باشد تا بتواند به اهداف کاهش چربی کمک کند. فقط به خاطر داشته باشید که تعادل انرژی یک معادله است، بنابراین کالری در برابر کالری از مهمترین عوامل است، در حالی که عوامل دیگر می‌توانند کمی بیشتر از حد تعادل و یا به تجربه لذت بخش‌تر از کاهش وزن کمک کنند.

2.کافئین

کافئین می‌تواند بر کاهش چربی، انرژی و خلق و خو اثر بگذارد و باعث آزاد شدن اپی نفرین و دوپامین شود. کافئین باعث کاهش چربی از طریق یک اثر ترموژنیک (تولید حرارت) و اثر لیپولیتیک (شکستن چربی) می‌شود.

برای بهبود نتایج، مدتی کافئین مصرف نکنید تا حساسیت بیشتری نسبت به اثرات آن پیدا کنید. دوز مناسب برای کاهش چربی 100 تا 200 میلی گرم یک یا دوبار در روز است. اما مهم است که وزن بدن و تحمل فرد را در نظر بگیرید. تاثیرگذاری کافئین تقریبا اثبات شده است. اما ممکن است عوارضی مثل ناراحتی های گوارشی و بیخوابی داشته باشد.

L-Theanine، یک اسید آمینه کمی آرام بخش است، ممکن است در کاهش اثرات جانبی کافئین در دوزهای معادل دوز کافئین کمک کند.

3. 5-هیدروکسی تریپتوفان (5-HTP)

5-HTP یک محصول متوسط ​​در تولید سروتونین است که می تواند در کاهش رطوبت و اشتها در هنگام رژیم غذایی کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که یک دوز موثر 5-HTP روزانه 100-500 میلی گرم است که از 50 تا 100 میلی گرم شروع می‌شود و بسته به تحمل فرد افزایش می‌یابد.

4. اپی‌گالوکتشین گالات

EGCG، کاتاکین زیست فعال‌ترین در چای، مانع آنزیمی است که هورمون هایی مانند دوپامین و اپینفرین را تجزیه می‌کند. این هورمون‌ها، به نام کاتاکولامین ها، می‌توانند چربی‌های ذخیره شده را از بین ببرند.

در حالی که نوشیدن چای دارای مزایای سلامتی واضح است، دوز موثر EGCG ممکن است حدود 400-500 میلی گرم در روز باشد  و یک نوشیدنی چای سبز حاوی حدود 50 میلی گرم EGCG است، بنابراین شما با نوشیدن چای به مقدار کافی ازمکمل استفاده میکنید مگر اینکه تعداد دفعات زیادی چای بنوشید.

5.یوهمبین

Yohimbine با از دست دادن چربی به وسیله سیستم های گیرنده آدرنرژیک سلول‌های چربی، آزاد سازی آدرنالین و کاهش اشتها کمک می‌کند. با این حال، عوارض جانبی شامل افزایش ضربان قلب و اضطراب است.

دوز موثر می‌تواند 5 تا 20 میلی گرم باشد، بسته به اینکه آیا شما در حال مصرف سایر محرک‌ها هستید. اگر دچار اضطراب هستید، بهتر است از مصرف  یوهیمبینی دوری کنید یا با کمترین دوز برای ارزیابی تحملتان شروع کنید.

6. سینفرین (پرتقال تلخ)

سینفرون می‌تواند منجر به افزایش اندک اما قابل توجهی در میزان متابولیسم با اثر دوپامین، اپینفرین و نوراپینفرین شود. سینفرین به ویژه در ورزش و یا زمانی که با کافئین مصرف شود تاثیرگذاری بیشتری دارد، و دوز موثر ممکن است حدود 10 تا 20 میلی گرم دو بار در روز بسته به وزن بدن باشد.

سینفرین ممکن است با داروهای خاص تداخل داشته باشد، اما از افدرین ، که یک مکمل موثر در کاهش چربی است، امن تر است، سینفرین در بسیاری از کشورها ممنوع است.

7.عصاره پوست درخت بید سفید

عصاره پوست درخت بید سفید به تنهایی قادر به کاهش چربی نیست، اما اثرات سینرژیک با کافئین دارد و می‌تواند اثرات اپینفرین را افزایش دهد. شبیه به آسپرین، پوست بید سفید ممکن است با ترشحات خون تداخل داشته باشد.

یک دوز موثر میتواند 60 تا 120 میلی گرم در طول روز باشد، اما پوست بید سفید ممکن است سبب سوختگی قلب یا ناراحتی معده شود، بنابراین مصرف را با دوز پایین شروع کنید.

8.ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی

با شروع رژیم غذایی، ما در معرض خطر ناکافی بودن مصرف مواد مغذی قرار می‌گیریم، مکمل مولتی ویتامین‌ها یا مواد مغذی خاص زمان رژیم غذایی می‌تواند بسیار سودمند باشد. اگر مصرف کربوهیدرات شما کم باشد، مکمل فیبر ممکن است به شما کمک کند تا احساس سیری کنید، مایکروبیت روده بهبود ببخشید و حرکات روده خود را به طور منظم حفظ کنید.

اگر رژیم بگیرید (و مخصوصا اگر شما به طور منظم ورزش کنید)، یک مکمل الکترولیتی می‌تواند مفید باشد تا شما را در مسیر حرکت قرار دهد و احساس خوبی داشته باشید. اگر رژیم غذایی ماهیانه شما سنگین نیست، یک مکمل امگا 3 ایده خوبی است.

علاوه بر این، بسیاری از ما مقدار زیادی از مواد‌مغذی خاص مانند ویتامین D، منیزیم، کلسیم و آهن را دریافت نمی‌کند. مهم است که در موارد مصرف خودتان نگاهی بیندازید و اگر ممکن باشد با یک پزشک یا سایر متخصصان بهداشت مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که شما در معرض خطر ناکامی در سلامت کلی نیستید و احتمال کاهش وزن خود را با از دست دادن مواد غذایی خاصی کاهش می‌دهید.

2

نکنه مهم

این لیست به هیچ وجه جامع نیست، اما شامل برخی از مکمل‌های برتر است که نشان داده شده‌است که موثرند. برای بسیاری از مکمل‌های مورد بحث، دوز مناسب بستگی به وزن بدن و تحمل شخصی (تحت تأثیر عوامل ژنتیکی و سبک زندگی) دارد.

مکمل‌ها به تنهایی باعث کاهش چربی شما نمی‌شوند. عواملی مانند رژیم غذایی، ورزش، خواب و استرس نیز مهم هستند. با این حال، مکمل‌هایی وجود دارد که به طور گسترده مورد مطالعه قرار‌گرفته اند و وعده‌هایی را به عنوان کمک به کاهش چربی می‌دهند.مکمل‌ها می‌توانند به کاهش وزن در کنار سایر عوامل کمک کنند و نمی‌توانند به تنهایی میانبری برای کاهش چربی باشند.

قبل از خرید مکمل، ملاحظات زیادی وجود دارد، اما ما این مقاله را با سه موضوع مهم پایان خواهیم داد. اولا باید با یک پزشک یا سایر متخصصین مراقبت بهداشتی مشورت کنید. تشخیص ها، داروها، مکمل ها، رژیم غذایی و عوامل دیگر شیوه زندگی پیش از موعد ممکن است بر تاثیر مکمل های خاص بر روی بدن تاثیر بگذارد.

همچنین، به یاد داشته باشید که قبل از خرید، لیست مواد تشکیل دهنده و مقدار هر عنصر موجود در مکمل را بررسی کنید.

-