پرورش اندام، بدن‌سازی و ساخت عضله با مصرف داروهای مکمل و انرژی‌زا و ادعاهایی مانند آن باعث شده است. بسیاری از جوانان به باشگاه‌های بدن‌سازی مراجعه و تلاش کنند که به‌تناسب اندام برسند. نکته اینجاست که متأسفانه بسیاری از آن‌ها به دام تبلیغات دروغین انواع مکمل‌های بدن‌سازی  و پروتئین‌های تجویز شده در برخی از این باشگاه‌ها می‌افتند و تشویق می‌شوند این ترکیبات را به‌صورت تلفیقی یا به‌تنهایی مصرف کنند.

ازآنجاکه نظارت کافی بر فعالیت این باشگاه‌ها وجود ندارد، تنها راه حفاظت از جوانان علاقه‌مند به این رشته‌ها، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی است.

متأسفانه توزیع و تجویز این مکمل‌ها و مواد پروتئینی در برخی از باشگاه‌های بانوان نیز مشاهده می‌شود؛ موادی که در قالب مکمل غذایی به‌جای تأثیر مفید سلامت فرد را تهدید می‌کند.

در دوران باستان در میان ملل مختلف ورزشکاران از معجون‌ها و مواد تقویتی گیاهی متنوعی استفاده می کردند تا قدرت و نیروی خود را افزایش دهند. ازجمله این مواد می‌توان به گوشت قرمز، آب انگور و عصاره‌های گیاهی اشاره کرد.

11

محرک‌ها

محرک‌ها داروهايي هستند که خستگي را از بين برده، بي‌اشتهايي ايجاد کرده و سبب افزايش هوشياري و حالت تهاجمي مي‌شوند. اين مواد سيستم عصبي مرکزي را تحريک مي‌کنند، ضربان قلب، فشارخون، دماي بدن و متابوليسم (سوخت‌وساز) را افزايش مي‌دهند. معروف‌ترين آن‌ها کافئين و آمفتامين هستند. کوکائين و متامفتامين هم از اين دسته‌اند. مدتي بعد از مصرف دارو عوارض جانبي آن عکس تمايل فرد است يعني اتفاقاً ظاهر فيزيکي و عضلاني فرد را از بين مي‌برد. در ضمن به دليل تحريک‌پذيري و حالت عصبي که مي‌دهد، ورزشکار نمي‌تواند روي کار خود تمرکز داشته و با بي‌خوابي که ايجاد مي‌کند مانع استراحت کافي او مي‌شود. ورزشکار ممکن است ازنظر رواني به آن وابسته شده يا به دارو تحمل پيدا کند و مدام ميزان مصرف آن را بالا ببرد.

ساير عوارض جانبي محرک‌ها شامل اين موارد است: تپش قلب، ناهنجاري‌ ريتم قلب، کاهش وزن، افزايش فشارخون، توهم، تشنج، خون‌ريزي مغزي، حمله قلبي و مشکلات عروقي.

داروهاي ادرارآور

اين داروها سبب دفع آب بدن شده و تعادل طبيعي مايعات را به هم مي‌زنند و درنتیجه فرد وزن از دست مي‌دهد که بسياري از ورزشکاران براي کاهش وزن به اين داروها روي مي‌آورند. اين داروها مصرف درماني دارند و درصورتی‌که در دوز درماني از سوي پزشک تجويز شوند عوارض جانبي آن‌ها کم و قابل‌کنترل است. در ورزشکاراني که ميزان زيادي از اين داروها را مصرف مي‌کنند، اين عوارض ديده مي‌شود: دردهاي عضلاني، خستگي مفرط، ناتواني در تنظيم دماي بدن، کمبود پتاسيم بدن و تغيير ريتم ضربان قلب.

-