گیاه زردچوبه چیست؟

حتما از کسانی شنیده اید که چقدر زردچوبه برای لاغری و رسیدن به تناسب اندام مفید است. این گیاه در مناطق آسیای دور اندونزی و هند کشت می شود. شباهت زیادی به سایر گیاهان استوایی دارد. گل های زردچوبه زرد است و ظاهری قیفی و بلند با برگ های سبزی دارد.

قسمت زیرین و ریشه این گیاه غده ای است، مثل سیب زمینی و تا چند فوت طول دارد. از زردچوبه این بخش غده ای برداشت می شود. برخی این گیاه را بصورت تازه و خشک نشده مصرف می کنند اما غالبا نوع خشک شده آن در دسترس است و می توان از آن استفاده کرد.

زردچوبه خواص ضد باکتریایی دارد اما اگر خشک نباشد به سرعت دچار فساد می شود. این محصول در کشور ما کشت نمی شود بنابراین بهتر است که استفاده از نوع تازه آن را فراموش و از خواص نوع خشک آن بهرمند شویم.

2

زردچوبه و لاغری:

می توانید به طرق متفاوت از زردچوبه استفاده کنید و لاغر شوید. راحت ترین راه لاغری با زردچوبه تهیه کپسول زردچوبه می باشد. در این حالت، کورکومین مورد نیاز بدن را تامین می کنید. زردچوبه بافت خاصی  دارد و بدن نمی تواند به راحتی آن را هضم کند. پس بهتر اسن که یک مکمل همچون فلفل سیاه به آن بیافزایید تا فرایند شکستن آن راحتتر شود. در حقیقت بهتر است که برای تسریع لاغری زردچوبه و فلفل با هم مصرف شوند.

کپسول زردچوبه هضم غذا را راحتتر می کند و شاید مصرف آن بر سطح انرژی ذخیره شده در بدن تاثیراتی بگذارد، اما برای مصرف آن زمان خاصی تعیین نشده.

اما برای اینکه از عوارض تاثیر زردچوبه جلوگیری شود بهتر است که این کپسول را در روز و همراه غذا میل کنید. برخی علاقه زیادی به طعم و بوی زردچوبه دارند. زردچوبه را می توان با شیرینی، سبزیجات، شیر و سالاد مصرف کرد. زردچوبه را می توانید با شیر گرم نیز ترکیب و میل کنید. اگر این ادویه را برای لاغری در کنار غذاها مصرف می کنید بهتر است که فلفل سیاه هم به آن بیافزایید.

چقدر زردچوبه برای لاغری بخوریم:

برای لاغری بیشتر از سه تا چهار قاشق چای خوری در روز زردچوبه توصیه نمی شود. تا وقتی که به زردچوبه آلرژی نداشته باشید، عوارضی هم از آن به بدنتان نخواهد رسید.

توجه کنید که مصرف زردچوبه با معده خالی اسید معده و ریفلاکس را تشدید می کند. در ضمن این ادویه با برخی از داروها تداخل دارد، بنابراین پیش از مصرف آن جهت لاغری با پزشک مشورت نمایید.

مصرف زردچوبه در طولانی مدت و به مقدار زیاد در معده زخم ایجاد می کند. این ادویه قند خون را کاهش می دهد بنابراین افراد دیابتی باید قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنند.

مصرف این ادویه در زنان باردار باید حتما با مشورت پزشک باشد. اما در حالت عادی مصرف زردچوبه مصرف آن برای بانوان باردار منعی ندارد.

زردچوبه را اگر برای لاغری دو تا سه قاشق چای خوری در روز مصرف می کنید توجه کنید که گردش خون را افزایش می دهد و باید دو هفته پیش از جراحی از مصرف زردچوبه بپرهیزید.

-