اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به ورزش علاقه مند هستید و به دنبال راه هایی برای فیتنس و تناسب اندام می گردید تغذیه مناسب و مفید می تواند سبب بهبود کارایی بدن گردد و از آسیب رساندن به عضلات جلوگیری می نماید.

1

چه چیز هایی لازم است بخوریم؟
اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که نمی دانید برای عملکرد بهتر بدن و سوخت رسانی بدن چه چیز هایی باید مصرف نمایید به نکات زیر توجه بفرمایید:
1. چربی
چربی های انباشته شده در بدن منبع مناسبی برای ورزش های طولانی مدت و با شدت زیاد می باشد.
2. کربوهیدرات
اگر شما ورزش هایی با شدت زیاد ولی کوتاه مدت انجام می دهید گلیکوژن منبع اصلی انرژی عضلات می باشد.
3. پروتئین
مصرف پروتئین قبل از تمرین سبب افزایش عملکرد بدن می گردد. بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف پروتئین به تنهایی یا همراه با کربوهیدرات ها پروتئین عضلات را افزایش می دهد و سبب تقویت بدن می گردد.
مزیت های دیگر پروتئین
– کارایی بهتر عضلات
– بهبود بازیابی عضلات
– رشد عضلانی بهتر
آیا زمان وعده غذایی قبل از ورزش مهم می باشد؟
زمان میل کردن وعده غذایی قبل از ورزش بسیار مهم و حیاتی بوده و بهتر است برای حداکثر بازدهی 2 الی 3 ساعت قبل از ورزش یک وعده غذایی کامل شامل چربی و کربوهیدرات و پروتئین که باید سالم و کامل باشد مصرف نمایید. توصیه می گردد هر چه فاصله بین ورزش و وعده غذایی کوتاه باشد وعده غذایی را سبکتر بخورید. این روشی که توصیه می نمایم کمک می کند که از هر گونه ناراحتی معده در زمان ورزش در امان باشید. در این جا سعی گردیده است چند وعده غذایی برای شما ورزشکاران عزیز پیشنهاد گردد.

چند نمونه وعده غذایی پیش از ورزش
حالت اول: فاصله ورزش و وعده غذایی 1 ساعت
– یک تکه میوه مانند پرتقال، سیب یا موز
– ماست به همراه میوه
حالت دوم: فاصله ورزش و وعده غذایی 2 ساعت
– غلات صبحانه و شیر
– ساندویج کره بادام زمینی و مربا با نان گندم کامل
– اسموتی پروتئین مخلوطی از شیر و موز و میوه
حالت سوم: اگر وعده غذایی2 تا 3 ساعت قبل از ورزش است
– املت تخم مرغ و نان تست گندم کامل و یک لیوان آبمیوه طبیعی
– برنج قهوه ای و پروتئین بدون چربی به همراه سبزیجات پخته شده
– ساندویج با نان گندم کامل و پروتئین به همراه سالاد


چه مکمل هایی برای ورزش مفید می باشد؟
مکمل هایی که قبل از ورزش مصرف می کنید سبب بهبود کارایی بدن می گردد. در این مقاله سعی گردیده است یک سری مکمل هایی معرفی گردد.
1. آمینو اسید شاخدار
بر اساس تحقیقات انجام شده ثابت شده است که مصرف آمینو اسید شاخدار قبل از تمرین سبب افزایش قدرت عضلانی و کاهش آسیب عضلانی می گردد.
2. کافئین
تحقیقات نشان می دهد که کافئین با وجود همه مزایایی که دارد عملکرد بدن را بهبود بخشیده و سبب افزایش قدرت عضلات می گردد. کافئین را می توان در قالب قهوه و چای و یا نوشیدنی های دیگر پیدا نمود. 
3. کراتین
امروزه کراتین رایجترین مکمل ورزشی شناخته شده که سبب افزایش قدرت عضلات بدن می گردد. اگرچه مصرف کراتین قبل از تمرین مفید می باشد بلکه تحقیقات نشان داده که مصرف این مکمل بعد از تمرین موثرتر می باشد.
4. بتاآلانین
موثرترین اسید آمینه ای شناخته شده است که سبب افزایش ظرفیت و اسقامت عضلات می گردد که برای تمرینات کوتاه مدت و با شدت بالا موثر می باشد.
جمع بندی نهایی
برای به حداکثر رساندن کارایی بدن، تقویت بدن با موادغذایی مغذی قبل از تمرین مهم می باشد. کربوهیدرات، چربی ها و پروتئین سه نوع مواد غذایی می باشد که که توصیه می گردد قبل از ورزش بخورید.
توجه نمایید وعده های غذایی پیش از تمرین را باید بین 2 الی 3 ساعت و حتی 30 دقیقه قبل از تمرین بخورید. باید حواستان باشد که غذاهایی را میل کنید که هضمشان آسان باشد.
توصیه نهایی
تغذیه سالم قبل از شروع ورزش کمک می نماید تاثیر و کارایی بیشتری برای بدن به همراه داشته باشد.

-