همه نمی‌توانند همیشه غذا بخورند. بعضی از ما مسافرت می‌کنیم، دیگران با اعضای خانواده زندگی می‌کنند و داشتن یک منوی خاص گزینه‌ای نیست و دیگران هم‌زمان برای آشپزی ندارند. این بدین معنی نیست که شما نمی‌توانید سالم غذا بخورید. بگذارید یک‌لحظه پایه‌ای برای غذا خوردن سالم داشته باشیم. دو چیز وجود دارد که باید در ذهن داشته باشید: خوردن مواد غذایی کافی برای کمک به ساخت بدن و حفظ خود. منظور مصرف بیش‌ازحد کربوهیدرات، شکر و نمک نمی‌باشد. مطمئناً سوالاتی در مورد کالری، ویتامین‌ها و پروتئین وجود دارد، اما همه آن‌ها در مورد تنظیم کردن یک فرایند به‌جای شروع دوباره می‌باشد. 

1

دو نیاز اساسی برای هر بدن وجود دارد: 
1. سوخت 
2.  مواد غذایی سالم

بدون اولی، بدن حتی نمی‌تواند شروع به کار نماید. بدون دومی، هیچ رشد یا پیشرفتی وجود نخواهد داشت و حتی از حفظ اساسی عضلات و مفاصل رنج خواهید برد. برای رسیدن به این موارد نیاز به رژیم غذایی است که شش مواد تشکیل‌دهنده اصلی در این مقاله معرفی می‌گردد که شامل موارد زیر می‌باشد:

کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آب

تعادل مصرف مواد غذایی شما

برای حفظ انرژی بدن، پروتئین برای ساخت و تعمیر، چربی برای پشتیبان گیری از انرژی، ویتامین‌ها و مواد معدنی برای حفظ عملکرد بدن و استفاده از آب برای زنده نگه‌داشتن شما نیاز به کربوهیدرات دارید.
هر رژیم غذایی، حتی یک غذای فوری، دارای کربوهیدرات و چربی است. احتمالاً رژیم‌های غذایی مناسب نیز حاوی پروتئین است یا برخی از اسیدآمینه اساسی را برای بدن فراهم می‌کند.
آب:
همیشه توجه نمایید که به میزان لازم آب مصرف نمایید. این کار نه‌تنها به بدن شما کمک می‌کند، بلکه به هضم مواد غذایی کمک می‌کند که حتی بیشتر از زمانی که شما تمام غذاهای مناسب را نمی‌خورید بسیار مهم است.

کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها:
اگر رژیم غذایی شما دارای کربوهیدرات فوق‌العاده‌ای باشد (مثلاً قند، نان، برنج). لازم است وزن خود را به‌وسیله  رژیم غذایی و ورزش کنترل نمایید. راهبان شائولین غذای روزانه صبحانه را می‌خورند تا انرژی لازم برای آموزش در طول روز داشته باشند. آن‌ها ناهار کمتر و غذای کمتری در شب دارند. سعی کنید این کار را انجام دهید، میزان حجم غذایی از صبحانه تا شام را کاهش دهید و ببینید که چگونه وزن کم می‌نمایید و به‌تناسب اندام و عضله سازی می‌رسید.

ویتامین‌ها و مواد معدنی:
سعی کنید برخی از سبزی‌ها و میوه‌ها را در هر فرصتی که می‌توانید استفاده نمایید. 

پروتئین:
درباره پروتئین باورهای غلطی نسبت به سایر مواد تشکیل‌دهنده ضروری بدن سالم وجود دارد. در حالت ایدئال شما باید گوشت کم‌چرب را بخورید چون هضم آن آسان است و برای شما یک منبع پروتئین مفید می‌باشد. به‌عنوان یک واقعیت، سازمان بهداشت جهانی (WHO) در مورد تغذیه فهرست برنج قهوه‌ای، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، فلفل سبز، ذرت، کاهو، کرفس، خیار، جو، هویج، کلم بروکلی و لوبیا پینتو را به‌عنوان منبع عالی پروتئین معرفی کرده است. گوشت زندگی را ساده‌تر می‌کند، اما دسترسی به مقادیر بسیاری از پروتئین که به‌خوبی پخته‌شده است، مسئله‌ای نمی‌باشد.

-