توجه داشته باشید که خوردن شام در ساعات پایانی شب و درست قبل از رفتن به رختخواب توصیه نمی‌شود. همچنین خوردن وعده‌های سنگین و پرچرب در زمان شام می‌تواند خطر ابتلا به چاقی را در شما چند برابر کند. شاید اگر مناسب‌ترین زمان برای صرف شام را به یک عادت خانوادگی تبدیل کنید بتوانید بسیاری از مشکلات ناشی از آن را برطرف سازید و در مقابل نیز از کنار هم بودن و خوردن یک شام خوشمزه نیز لذت ببرید.

4

توصیه پزشکان تغذیه برای کنترل چربی‌ها و نیز کنترل وزن خوردن وعده‌ی شام قبل از ساعت هفت شب است، هرچند باوجود ترافیک‌های سنگین شهری و مشغله‌های روزانه رسیدن به این ایده ال با مشکل مواجه می‌شود اما تا حد ممکن سعی کنید که سه ساعت قبل از خواب وعده‌ی شام را صرف نمایید. با این روند کمک بزرگی به هضم غذا و نیز جلوگیری از انباشته شدن کالری‌هایی که نمی‌سوزند می‌کنید.

معمولاً با فرارسیدن شب و ساعات پایانی روز، افراد میل بیشتری به  خوردن غذاهای پرکالری  و چرب دارند که عموماً برای خوردن ان نیز کنترلی ندارند و زیاده‌روی خواهند کرد، اگر این میل به خوردن غذاهای پرکالری را با خوردن غذاهای سبک و مفید سرکوب نمایید می‌توانید بعد از گذشت یک ماه شاهد کاهش وزن چشمگیری در بدن خود باشید.

 فواید خوردن شام در ساعات اولیه شب:

۱- کمک به کنترل وزن

در ساعات پایانی روز، معمولاً افراد میل به خوردن غذاهای پرکالری و از لحاظ غذایی کم‌ارزش دارند که عموماً هم در خوردن آن‌ها زیاده‌روی می‌کنند. همچنین اگر شما در طول روز وعده‌ای را حذف کرده باشید یا خوردن شام را به تأخیر اندازید، برای سیر شدن خود حجم بیشتری غذا می‌خورید و درنتیجه کالری بیشتری دریافت می‌کنید. همه این موارد زمانی که با حذف وعده بعدی – یعنی وعده صبحانه – همراه شود، منجر به عکس‌العمل بدن شما به هورمون انسولین ترشح‌شده می‌شود که نتیجه آن افزایش ذخیره‌های چربی در بدن و اضافه‌وزن خواهد بود.

 ۲-کاهش سوزش معده

سوزش معده یا قلب نوعی حس گرفتگی در سینه، درست پشت قفسه سینه است که ممکن است باخم شدن یا دراز کشیدن بدتر شود. به گفته متخصصان، یکی از راه‌های جلوگیری از ایجاد این سوزش، پرهیز از خوردن وعده‌های غذایی حجیم و پرچرب در ساعات پایانی شب است. خوردن شام در ساعات اولیه شب به دستگاه گوارش شما زمان کافی برای هضم غذا را می‌دهد و خطر افزایش اسید معده و برگشت اسید به مری را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. این واقعه که متخصصان آن را با عنوان رفلاکس اسید معده می‌شناسند، معمولاً با سوزش معده و قلب همراه است. دراز کشیدن پس از خوردن غذا سوزش معده و برگشت اسید را بیشتر می‌کند. به همین دلیل وجود چند ساعت فاصله زمانی بین خوردن غذا و دراز کشیدن می‌تواند در کاهش سوزش معده بسیار مؤثر باشد.

-