در قرن 18 شیمی دانی به نام میشل چیویل به وجود اسیدی در ماهیچه های اسکلتی پی برد. 160 سال بعد مکمل بدنسازی مونوهیدراته کراتین وارد جامعه بدنسازی شد، سپس سوالات زیادی در مورد ایمنی و خطر مصرف آن، چگونگی عملکرد، میزان مصرف آن و … در ذهن ورزشکاران بدنسازی جمع شد.

کراتین یک اسید نیتروژن دار ارگانیک است که از آمینواسید های گلیسین، آرژنین، و متیونین گرفته شده است. ماهیچه های اسکلتی دارای 95% کل کراتین بدن هستند. قلب، بدن و … 5% بقیه را در خود نگه داری می کنند.کراتین به شما اجازه می دهد تا تمرینات بدنسازی بلندتری را پشت سر بگذارید. به شما توانایی می دهد که حرکات را چندین بار تکرار کنید. استفاده از مکمل بدنسازی کراتین باعث افزایش 10 تا 40 درصدی فسفوکراتین و ذخایر کراتین می شود.کراتین از طریق افزایش ذخایر فسفوکراتین، به عنوان یک منبع سوخت برای ورزش و بدنسازی سریع عمل می کند.

1

چه افرادی باید از کراتین استفاده کنند ؟

هر کسی که به دنبال افزایش حجم عضلات و بالا بردن قدرت و زیاد کردن عملکرد آناایروبیک است، باید از این مکمل بدنسازی استفاده کند.
کراتین، ساده ترین مکمل بدنسازی برای افزایش عملکرد آناایروبیک و افزایش حجم بدن و افزایش اندازه ی فیبر عضلات به حساب می آید.

مزایای کراتین
  • افزایش حجم ماهیچه ها بدون وجود چربی
  • بهبود قدرت ماهیچه ها
  • افزایش تحمل و مقاومت عضلات
  • افزایش قدرت و عملکرد آناایروبیک

کراتین و کاهش چربی بدن

کراتین در بدست آوردن بافت ماهیچه ای مناسب کمک فراوانی می کند، این کار به طور غیر مستقیم باعث چربی سوزی می شود. هر چه تعداد ماهیچه بیشتری در بدن خود داشته باشید، تلاش بیشتری را در بدنسازی نشان خواهید داد، بنابراین کالری های بیشتری را حین و بعد جلسات بدنسازی خواهید سوزاند. بعلاوه، کراتین به بالا بردن متابولیسم بدن شما کمک می کند (از طریق ویژگی هیدراته کردن).

نحوه مصرف

حد معمول استفاده کراتین تا 6 گرم به صورت روزانه است. شما مجبور نیستید دوره 7 تا 14 روزه را طی کنید. اگر همان دوره 3 تا 6 گرمی را طی کنید، بعد از 4 هفته، نتایج آن را مشاهده خواهید کرد. اما اگر به دنبال مسیر کوتاه تری می گردید، دوره 10 تا 20 گرمی، بعد از 2 هفته نتیجه خواهد داد.استفاده متداول کراتین باعث ایجاد مزیت های متداول خواهد شد.

کراتین به سلول های ماهیچه ای کمک می کند تا آب را در خود حفظ کنند، این کار باعث افزایش وزن شما نیز خواهد شد.

کراتین بی خطر است ؟

طبق گفته پروفسور آنتونیو کراتین یکی از مکمل های بدنسازی است که بیشترین تحقیقات ممکن بر روی آن صورت گرفته است. علم کاملا به این اقرار کرده است که هیچ اثر جانبی منفی در اثر استفاده این مکمل بدنسازی ایجاد نمی شود. هیچ مدرکی وجو ندارد که بر پارگی ماهیچه، آسیب کلیه، آب زدایی بدن و … دلالت کند.

کراتین برای جوانان و نوجوانان

کراتین برای جوانان و نوجوانان موثر نیز هست. مطالعات نشان داده است که کراتین باعث افزایش قدرت و عملکرد نوجوانان و جوانانی شده که دارای تناسب اندام خوبی بوده اند و به خوبی در ورزش های خود تمرین کرده اند. البته، کاربران همیشه باید به برچسب و علائم و راهنمایی های آن توجه کنند.

همینطور زنانی که به دنبال تناسب اندام و بدن لاغری هستند، می توانند براحتی و بدون دردسر از این مکمل بدنسازی استفاده کنند.

-