آیا به این فکر کرده‌اید که در مرحله از دست دادن چربی چه چیزی برای چربی اتفاق می افتد؟ این مقاله را بخوانید تا در مورد چربی و آنچه اتفاق می افتد اطلاعات بیشتری کسب کنید!

همه ما می دانیم که رعایت کمبود کالری باعث کاهش وزن خواهد شد. “کمتر بخورید ، بیشتر حرکت کنید” و در نهایت وزن شما کاهش می‌یابد.

اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که در هنگام کاهش وزن ، برای چربی چه اتفاقی می افتد؟ بسیاری از افراد فکر می‌کنند که چربی بدن را به عنوان انرژی یا گرما ترک می‌کند ، در حالی که برخی دیگر فکر می‌کنند که به عضله تبدیل شده یا دچار ضعف می‌شود.

همانطور که ممکن است بدانید ، انرژی به عنوان تری گلیسیرید (یعنی چربی) در سلولهای چربی ما ذخیره می‌شود. به این سلولها که در ذخیره چربی تخصص دارند ، چربی‌ها گفته می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که تعداد سلولهای چربی ما تا حد زیادی در دوران کودکی تعیین شده است.

در صورت افزایش وزن ، می‌توانیم تعداد سلولهای چربی را در طول بزرگسالی افزایش دهیم. با این حال ، ما نمی‌توانیم از شر سلولهای چربی موجود در بدن خلاص شویم. (تنها راه خلاص شدن از شر سلولهای چربی ، خارج کردن آنها از طریق روشی مانند لیپوساکشن است.)

بنابراین ، اگر سلولهای چربی وقتی “چربی از دست می‌دهیم” از بین نمی‌روند ، پس چه اتفاقی برای آنها می افتد؟

1

برای سلول‌های چربی چه اتفاقی می افتد ؟

وقتی از انرژی غذایی که می‌خوریم استفاده نمی‌کنیم ، بدن انرژی را به نوعی چربی به نام تری گلیسیرید تبدیل می‌کند. تری گلیسیرید استر ساخته شده از گلیسرول و سه گروه اسیدهای چرب است. این تری گلیسیریدها در سلولهای چربی ذخیره می‌شوند تا اینکه هورمونها بعداً آنها را برای انرژی آزاد می‌کنند.

سلول‌های چربی ما بافت شل و پیوندی به نام بافت چربی تشکیل می‌دهند که به عایق کاری بدن ما کمک می‌کند. در حین ورزش (یا روزه گرفتن) ، انرژی ذخیره شده به عنوان چربی در بافت چربی ما برای استفاده از ماهیچه‌ها و سایر بافت ها تجزیه می‌شود. این فرآیند ، که لیپولیز نامیده می‌شود ، توسط هورمونهای مختلفی از جمله کورتیزول ایجاد می‌شود.

از طریق لیپولیز ، چربی به شکل‌تری گلیسیرید در اسیدهای چرب و گلیسرول تجزیه می‌شود (هیدرولیز می‌شود) ، که باعث می‌شوند چربی‌ها به عنوان انرژی استفاده شوند. در نتیجه این فرایند ، سلول‌های چربی کوچک می‌شوند. آن‌ها حل نمی‌شوند و ناپدید نمی‌شوند. تصور کنید یک بادکنک خالی شده باشد – این سلول چربی پس از تجزیه چربی است که از آن به عنوان انرژی استفاده شود.

چه اتفاقی برای چربی می افتد؟

پس از تجزیه چربی به کجا می‌رود تا به عنوان انرژی استفاده شود؟ تری گلیسیریدها و اجزای اسید چرب و گلیسرول آن‌ها از کربن ، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است. اکسیداسیون تری گلیسیرید منجر به دی اکسید کربن ، آب و انرژی می‌شود. واکنش اکسیداسیون یک مولکول‌تری گلیسیرید را می‌توان به صورت خلاصه بیان کرد:

C55H104O6 + 78O2 → 55CO2 + 52H2O + انرژی 1

بنابراین ، پس از تجزیه ، چربی بدن را به عنوان دی اکسید کربن و آب ترک می‌کند. بیشتر آن به عنوان دی اکسید کربن بازدم می‌شود. بقیه بدن را از طریق ادرار ، عرق یا سایر مایعات بدن به صورت آب می‌گذارند. تقریباً 84٪ به دی اکسید کربن تبدیل می‌شود و 16٪ به آب  تبدیل می‌شود. این بدان معنی است که بیشتر چربی از طریق ریه‌ها “از بین می‌رود”!

این ممکن است عجیب به نظر برسد ، اما اگر مورد آن فکر کنیم ، کربن تقریباً در هر فرایندی که بدن ما درگیر آن باشد ، دخیل است – کربن اساس زندگی در روی زمین است!

غذایی که می‌خوریم به دی اکسید کربن و آب تبدیل می‌شود و به همین دلیل است که وقتی از خواب بیدار می‌شویم وزن کمتری نسبت به زمانی که شب قبل از خواب بیدار می‌شویم وزن بیشتری نشان می‌دهد. ما در حالی که می‌خوابیم ، دی اکسید کربن ساعت‌ها تنفس می‌کنیم و آن جرم را در این فرآیند از دست می‌دهیم. (سپس به حمام می‌رویم و وزن بیشتری از طریق آب از دست می‌دهیم.)

چگونه چربی خود را از دست بدهیم

اگر 9 پوند غذا ، آب و اکسیژن مصرف کنید ، باید آن 9 پوند برگردانید. اما برای لاغری ، باید به نوعی بیش از 9 پوندی که گرفتید خلاص شوید. همانطور که گفتیم ، این بیشتر به تبادل و افزایش مقدار دی اکسید کربن است که از بدن خارج می‌شود. برای تبادل بیشتر ، ما باید ورزش کنیم.

وقتی استنشاق می‌کنیم ، اکسیژن راه خود را به جریان خون باز می‌کند. ماهیچه‌ها دی اکسید کربن تولید می‌کنند و در خون رها می‌کنند و از غشاهای ریه عبور می‌کنند تا بازدم شوند. با حرکت بیشتر ماهیچه‌های خود می‌توانیم مقدار دی اکسید کربن تولید شده توسط بدن خود را افزایش دهیم. متعاقباً ، از انرژی بیشتری که می‌گرفتیم خلاص می‌شویم و به طور مؤثر وزن خود را کاهش می‌دهیم.

از دست دادن چربی در مقابل کاهش وزن

برای کاهش وزن ، هزینه انرژی باید بیش از ورودی انرژی باشد. اما وزن علاوه بر چربی از ماهیچه ، آب ، استخوان ، اندام و سایر بافت ها نیز تشکیل شده است.

ما می‌توانیم چربی بیشتری را از دست بدهیم و عضلات بیشتری حفظ کنیم وقتی از پروتکل کاهش وزن آهسته‌تر پیروی می‌کنیم نه اینکه سعی کنیم سریع بیابیم و وزن خود را خیلی سریع از دست بدهیم. از دست دادن بیش از حد وزن در یک بار معمولاً به این معنی است که به جای چربی از آب و اجزای دیگر حاصل می‌شود.

از آنجا که ما در مورد آنچه که هنگام کاهش وزن در مورد چربی اتفاق می افتد صحبت می‌کنیم ، ما فقط نگران روند فیزیکی از دست دادن چربی در هنگام کاهش وزن هستیم. این تغییرات بدنی می‌تواند عوارض جانبی بسیاری داشته باشد.

به عنوان مثال ، دوره‌های طولانی کاهش وزن می‌تواند منجر به ترموژنز تطبیقی ​​شود ، کاهش نامتناسب در سرعت متابولیک استراحت (RMR) در هنگام از دست دادن وزن. ترموژنز تطبیقی ​​تا حد زیادی توضیح می‌دهد که چرا به نظر می‌رسد سوخت و ساز بدن بعد از مدت طولانی رژیم غذایی کند می‌شود.

کاهش وزن فرایندی پیچیده است که تحت تأثیر عوامل متعدد است. برای درک بهتر ارتباط آن با روند کاهش وزن ، بگذارید نگاهی دقیق‌تر به انواع چربی‌ها بیندازیم.

انواع چربی

چربی در زیر پوست (چربی زیر جلدی) و اطراف اندام‌های داخلی (چربی احشایی) قرار دارد. هنگام کاهش وزن ، معمولاً چربی زیر پوستی بیشتر از چربی احشایی 6 از دست می‌دهیم. متأسفانه ، ما نمی‌توانیم انتخاب کنیم که ابتدا چربی را از دست می‌دهیم — یا اصلاً. ژنتیک تعیین می‌کند که چربی را از دست می‌دهیم.

بافت چربی سفید (WAT) یا چربی سفید همان چیزی است که معمولاً وقتی به چربی فکر می‌کنیم از آن فکر می‌کنیم. چربی سفید به عنوان یک ذخیره انرژی و یک بالشتک برای اندام‌های داخلی ما عمل می‌کند. اما نوع دیگری از چربی به نام بافت چربی قهوه‌ای (BAT) یا چربی قهوه‌ای وجود دارد.

چربی قهوه‌ای برای محافظت از نوزادان در دمای سرما کمک می‌کند ، اما ذخایر چربی قهوه‌ای ما در طول زندگی کاهش می‌یابد. چربی قهوه‌ای مشتق از بافت ماهیچه‌ای در هزینه انرژی نقش دارد و می‌تواند با ورزش و در معرض دمای سرما ایجاد شود.

خلاصه

در گزارشی اخیر از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) آمده است که تقریباً نیمی از بزرگسالان آمریکایی در 12 ماه گذشته سعی در کاهش وزن داشتند. “رژیم غذایی یو” یا هرگونه دوچرخه سواری برای افزایش وزن و از دست دادن وزن می‌تواند به دلایل مختلف خطرناک باشد.

با توجه به موضوع این مقاله ، دوچرخه سواری در وزن یک کار پرخطر است زیرا ما نمی‌توانیم یک بار از سلولهای چربی خلاص شویم (مگر اینکه آنها را با یک عمل جراحی یا روش دیگر حذف کنیم). این مهم است که بدانیم که تعداد سلولهای چربی ما هنگام افزایش وزن می‌توانند افزایش پیدا کنند اما کاهش نمی‌یابد ، حتی وقتی وزن کم می‌کنیم.

برخلاف تصور عموم ، وقتی وزن کم می‌کنیم ، چربی به انرژی ، گرما ، ماهیچه یا حفره تبدیل نمی‌شود. در عوض ، بدن را به عنوان دی اکسید کربن در هنگام تنفس و به عنوان آب از طریق عرق و مایعات بدن دیگر باقی می‌گذارد. ورزش بهترین روش برای افزایش این بازده است.

کاهش وزن یک فرایند پیچیده و چند عاملی است. چربی تنها یکی از اجزای وزن از دست رفته در طی فرایند است. علاوه بر این ، چربی خود پیچیده است. همه چربی‌ها “بد” نیستند

آگاهی از نقش چربی در بدن و چگونگی ایجاد و مصرف آن می‌تواند به ما کمک کند تا سلامت کلی خود را ادامه دهیم. مراقبت از بدن ما از سطح سلولی شروع می‌شود.

-