اشکال مختلفی از رژیم‌های حذف وجود دارد و دلایل  مختلفی برای انتخاب یکی از آنها وجود دارد. در این مقاله درباره رژیم‌های حذف کننده بیشتر بدانید.

رژیم‌های keto ، paleo ، گیاهخواری ، وگان و Whole30 چه مشترکاتی دارند؟

هر یک از این رژیم‌ها یک رژیم حذف کننده است.

1

رژیم حذف ننده ، هر رژیم غذایی است که شما را از خوردن غذاهای خاص یا گروه‌های غذایی محدود می‌کند. در حالی که رژیم‌های غذایی حذف به طور سنتی برای تشخیص و درمان عدم تحمل مواد غذایی استفاده می‌شوند ، محبوبیت آنها به حدی افزایش یافته است که آنها معمولاً برای مقاصد دیگر استفاده می‌شوند.

شاید از دوستان ، همکاران یا متخصصان شنیده باشید که آنها یکی از این رژیم‌ها را امتحان کرده‌اند و فواید شگفت انگیزی را دیده‌اند. با این حال ، رژیم‌های حذف نیستند.

مهم است که قبل از تصمیم گیری در مورد صحیح بودن رژیم‌ها ، هدف از رژیم‌های غذایی را حذف کنید و از وزن و فواید و خطرات احتمالی آن استفاده کنید.

هدف از رژیم‌های حذف

رژیم‌های غذایی حذف کننده استاندارد طلایی برای تشخیص عدم تحمل و حساسیت‌های غذایی است و می‌توانند به تشخیص آلرژی غذایی نیز کمک کنند. با بریدن مشکوک “غذاهای محرک” یا غذاهایی که باعث بروز علائم می‌شوند ، می‌توانید آزمایش کنید که آیا با حذف آن غذاها علائم در واقع از بین می‌رود یا خیر.

علاوه بر کاربردهای تشخیصی آنها ، از رژیم‌های غذایی حذف می‌توان برای درمان طیف گسترده‌ای از شرایط ، از جمله آلرژی یا عدم تحمل ، مری ائوزینوفیلیک ، بیماری سلیاک  ، برخی از شرایط پوستی  ، کولیت اولسراساتیو و بیماری کرون  ، سندرم روده تحریک پذیر  ، و صرع

پس از تشخیص ، پیروی از رژیم غذایی حذف برای جلوگیری از غذاهایی که باعث علائم یا تشدید علائم می‌شوند می‌توانند به درمان بیماری کمک کنند.

رژیم‌های غذایی حذف ممکن است به دلایل اخلاقی ، فرهنگی یا مذهبی نیز دنبال شوند. به عنوان مثال ، قوانین رژیم غذایی اسلامی و یهودی هر دو مصرف گوشت خوک را ممنوع اعلام می‌کنند. مثال دیگر این است که بسیاری از افراد انتخاب غذای خود را برای محدود کردن محصولات حیوانی محدود می‌کنند ، نه به دلیل عدم تحمل این غذاها بلکه به این دلیل که فکر می‌کنند این یک انتخاب اخلاقی مسئولانه است.

درست مانند تشخیص پزشکی ، این دلایل کاملاً معتبر برای پیروی از رژیم‌های غذایی حذف هستند.

هدف از رژیم‌های حذف

مضرات پیروی از یک رژیم غذایی حذف

اگرچه پیروی از یک رژیم غذایی حذف می‌تواند فواید بسیاری از جمله شناسایی غذاهای محرک ، درمان شرایط ، متناسب با سبک زندگی شخصی یا فرهنگی شما داشته باشد ، اما مضرات بالقوه‌ای نیز در نظر گرفته شده است.

شاید مهمتر از همه ، محدود کردن غذاهای خاص یا گروه‌های غذایی می‌تواند شما را در معرض مصرف ناکافی برخی مواد مغذی قرار دهد. به عنوان مثال ، پیروی از رژیم غذایی سرخپوشان ممکن است خطر کم مصرف چندین ماده مغذی را به خطر بیاندازد.

اگر طولانی مدت از بعضی از غذاها یا گروه‌های غذایی جلوگیری می‌کنید ، عاقلانه‌تر است که مواد مغذی بالقوه مورد نگرانی شما را جستجو کرده و براساس آن مکمل‌ها را تهیه کنید. رژیم‌های غذایی حذف بسته به غذاهای خاص یا گروه‌های غذایی حذف شده و همچنین عوامل فردی مانند سن ، ممکن است عواقب مضر دیگری داشته باشند. به عنوان مثال ، محدود کردن کربوهیدرات‌ها ممکن است سلامت نوجوانان را تحت تأثیر قرار دهد تا جایی که ممکن است شروع بلوغ به تأخیر بیفتد

علاوه بر این ، رژیم‌های غذایی حذف نمی‌توانند بین حساسیت غذایی و حساسیت غذایی تفاوت قائل شوند. برای آزمایش آلرژی غذایی ، آزمایش خون برای ایمونوگلوبولین E (IgE) ، یک آنتی بادی مرتبط با آلرژی ، مهم است. لازم به ذکر است که تست‌های حساسیت غذایی که با تشخیص ایمونوگلوبولین A (IgA) یا ایمونوگلوبولین G (IgG) کار می‌کنند نیز بین آلرژی و حساسیت‌های غذایی تفاوت قائل نمی‌شوند و قابل اعتماد نیستند.

برای حساسیت به مواد غذایی ، رژیم‌های غذایی حذف به جای تست‌های حساسیت غذایی گزینه ارجح است.

چه موقع از رژیم‌های حذف استفاده کنید

آیا باید رژیم غذایی حذف را دنبال کنید؟ اگر موارد گوارشی غیر قابل توضیح مانند گاز ، نفخ ، اسهال ، یبوست ، درد شکم یا علائم دیگری دارید که فکر می‌کنید ممکن است مربوط به مسائل گوارشی باشد ، بنابراین ممکن است بخواهید سعی کنید یک رژیم غذایی حذف را انجام دهید. از آنجا که عدم تحمل مواد غذایی ممکن است در هر نقطه از 1 از 50 تا بیش از 1 از 5 نفر10 باشد ، ممکن است ارزش بسیاری از ما را در صورت وجود علائم مرتبط با رژیم از بین ببرد.

با این وجود ، مسائل گوارشی به دلایل زیادی در ورزشکاران متداول است ، از جمله التهاب ناشی از رژیم شدید ورزش ، میکروبیوتایب روده محدود ناشی از تنوع رژیم غذایی محدود ، یا حتی از مکمل‌ها.

مکمل‌های گیاهی و رژیمی که برای کاهش وزن ، بدن سازی یا دلایل دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرند حتی می‌توانند باعث آسیب کبدی شوند. بسته به علت اصلی این علائم علائم هضم ممکن است با رژیم حذف حذف شود یا خیر.

اگر شما مشکلات گوارشی یا عدم تحمل غذایی ندارید بلکه درنظرگرفتید که آیا رژیم غذایی شما را در دستیابی به هدف مناسب تناسب اندام مانند از دست دادن وزن به شما کمک می‌کند ، موفق نخواهید شد ، مگر اینکه رژیم حذف با سایر شیوه زندگی همراه باشد تغییر می‌کند

رژیم‌های غذایی حذف برای بسیاری از موارد مفید هستند ، اما محدود کردن غذاها یا گروه‌های غذایی به شما در کاهش وزن کمک نمی‌کند. محدود کردن کالری با این حال خواهد شد.

چگونه یک رژیم غذایی حذف را دنبال کنیم

رژیم‌های غذایی حذف باید همیشه تحت راهنمایی یک متخصص بهداشت و درمان دنبال شود. اغلب توصیه می‌شود که یک هفته یا بیشتر یک دفتر خاطرات غذایی داشته باشید تا ببینید چه غذاهایی برای از بین بردن نیاز دارید. از طرف دیگر ، شما ممکن است تصمیم بگیرید که از یک پروتکل مجموعه پیروی کنید ، غذاهای ماشینی معمولی مانند گلوتن ، لبنیات یا FODMAPs را حذف کنید (تخمیر الیگو ، دی ، مونو ساکاریدها و پلیول ها).

حداقل برای دو هفته ، شما باید از رژیم غذایی حذف پیروی کنید تا از هر یک از غذاهای محرک بالقوه خودداری کنید. علائم ممکن است تا هفته دوم برطرف شود ، اما برخی پروتکل‌ها توصیه می‌کنند که رژیم غذایی حذف را برای مدت زمان طولانی‌تری انجام دهید. به عنوان مثال ، Whole30 به مدت 30 روز قبل از بازگرداندن غذاهای محرک بالقوه دنبال می‌شود

اگر علائم بهبود یابد ، می‌توانید با بازگرداندن غذاهای قبلاً از بین رفته به طور هم زمان ، بدن خود را به چالش بکشید. این کار خوب است که هر 3 روز یکبار غذاهای جدید یا گروه‌های غذایی را دوباره وارد کنید. در صورت بروز علائم می‌توانید فقط با مقدار کمی از مواد غذایی چالش شروع کنید.

اگر علائم پس از از بین بردن غذاهای محرک احتمالی برطرف نشوند ، پس باید با یک متخصص مشورت کنید ، زیرا علائم شما ممکن است به دلیل غذاهای مختلف باشد یا باعث عدم ارتباط با غذا می‌شود.

رژیم‌های غذایی حذف باید به طور نامحدود دنبال نشوند بلکه فقط تا زمانی که غذاهای محرک مشخص شوند. هر غذایی که علامتی ایجاد نکند می‌تواند دوباره وارد رژیم غذایی عادی شما شود.

خلاصه

رژیم‌های غذایی از بین بردن برای تشخیص و درمان شرایط سلامتی طراحی شده‌اند. اگر به عدم تحمل مواد غذایی شک دارید یا به مشکلات هضم غیر قابل توضیح مشکوک هستید ، یک رژیم از بین بردن می‌تواند برای شناسایی علت علائم و بهبود علائم در طولانی مدت مفید باشد. رژیم‌های حذف ممکن است به دلایل فرهنگی یا شخصی نیز انتخاب شوند.

از طرف دیگر ، رژیم غذایی حذف نباید دنبال شود زیرا برای شخص دیگری “کار می‌کرد”. من پیروی از دستورات متخصصان بهداشت یا مربیانی که رژیم حذف را صرفاً بخاطر اینکه برای آنها کار کرده باشد ، احتیاط می‌کنم. فقط به این دلیل که کسی تشخیص پزشکی دارد که با رژیم غذایی حذف شده قابل معالجه است به این معنی نیست که رژیم از بین بردن می‌تواند به درمان علائم مشابه در دیگران کمک کند.

نیازی به پیروی از یک رژیم از بین بردن نیست مگر اینکه شرایطی داشته باشید که براساس آن درمان شود. به دلیل خطر ناکافی در مصرف مواد مغذی ، نه تنها مشورت با یک متخصص بهداشت و درمان قبل از تلاش برای یک رژیم از بین بردن بلکه استفاده از عقل سلیم نیز حائز اهمیت است.

متأسفانه ما در شرایطی زندگی می‌کنیم كه حتی متخصصان بهداشت نیز ممكن است در مورد رژیم موضع گیری های خاصی را اتخاذ كنند. به عنوان مثال ، ممکن است متوجه شده باشید که متخصصان ممکن است از رژیم‌های کتوژنیک یا رژیم‌های غذایی گیاهی برای همه افراد دفاع کنند. با این حال ، هیچ رژیمی برای حذف وجود ندارد که برای همه مناسب باشد.

منظور از این است که تمام غذاها باید خورده شوند مگر اینکه دلیل پزشکی ، فرهنگی یا اخلاقی برای جلوگیری از آنها داشته باشید

-