مسئله‌ای که این روزها در تمام جوامع نوجوانان و جوانان را تهدید می‌کند، روی آوردن به پرورش اندام به جای ورزش است که استقبال از آن بسیار زیاد است و رفته رفته، ورزش جای خود را به پرورش اندام میدهد.

1

جوانان به اقتضای سنشان، طالب جلب توجه و مقبولیت از طرف دیگران هستند و ورزش میتواند در این مقصود به آنها کمک کند. ولی وقتی هدف جوان به مطرح کردن خود از طریق زیبایی اندام، آن هم با مصرف مواد نیروزا تنزل پیدا میکند، باید با دقت بیشتری این موضوع را پیگیری کرد و آموزشهای لازم را در اختیار او گذاشت.

تعریف مکملهای غذایی و ورزشی

مکملهای غذایی به کلیه مواد مغذی شامل ویتامینها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه، یا گیاهی و همچنین مواد دیگر غذایی و گیاهی که علاوه بر رژیم غذایی متعادل با هدف افزایش عملکرد بدنیمصرف میشوندگفته میشود.
مکملهای غذایی در اشکال مختلف از جمله قرص، کپسول، پودر، آمپول، نوشیدنیها، بارهای انرژی و مایعات در فروشگاهها همچنین در اینترنت در دسترس هستند. مکملهایی که میتوانند فایدهای برای ورزشکار داشته باشند، انگشت شمارند که آنها نیز در شرایطی مفید خواهند بود که بهدرستی مصرف شوند. با این همه متأسفانه مصرف مکملهای غذایی در ورزش رو به گسترش است.

چرا مکمل استفاده میشود؟

دلایل متعددی از جمله همرنگ شدن با هم تیمیها و بقیه همسالان، تقلید از الگوها یا سمبلها، جبران نقایص تغذیهای برای تطابق با تمرینات و مسابقات سخت، بهبود عملکرد ورزشی، سازگاری بهتر با تمرینات، همرنگ شدن با توصیههای مربی، والدین یا افراد تأثیرگذار دیگر و… امکان استفاده از مکمل را در بین جوانان میتواند افزایش دهد.

آیا مصرف مکملها عوارض جبران ناپذیرهم دارد؟

مشکلات کبدی و کلیه از شایعترین عوارض مصرف مکملها به شمار میروند و چنانچه مکملها آلوده به استرویید و هورمون باشند، عوارض جبران ناپذیرتری مانند تأثیر بر روی سیستم جنسی به جا میگذارند و فرد مصرف کننده به تدریج با کم شدن ترشح هورمون مردانه در بدن، دچار ناتوانی جنسی و حتی عقیمی، ریزش مو، آکنه، تومور، تغییرات سطح کلسترول، خشم عاطفی، رفتارهای تهاجمی و پرخاشگری می شود. استفاده نادرست از مکملها به خصوص در ترکیب با داروها میتواند حتی تهدیدکننده حیات باشد.

-