اگر دچار کمردرد و درد گردن شدید هستید، احتمالاً پزشک شما مسکّن‌ دردهای عضلانی همراه چند راهبرد لازم برای سرپا نگه داشتن شما تجویز کرده است.

مسکّن‌های عضلانی اغلب برای دردهای کوتاه مدت و حادّ تجویز می‌شوند

مسکّن‌های ماهیچه‌ای اغلب پس از آغاز اولین دردهای شدید گردن یا کمر تجویز می‌شوند. این داروها برای مدت کوتاهی تجویز می‌شوند تا دردهای ناشی از گرفتگی عضلانی و اسپاسم را تسکین دهند. این داروها برای رفع دردهای عضلانی ناشی از اسپاسم پس از جراحی نیز تجویز می‌شوند.

1

این داروها چطور عمل می‌کنند؟

اگر تاکنون از مسکّن‌های عضلانی استفاده نکرده‌اید یا مدت زیادی از آخرین استفاده‌تان می‌گذرد؛ توجه شما را در ادامه‌ی بحث به نحوه‌ی استفاده این داروها  جلب می‌کنیم:

1-‌ برنامه مصرف داروها را در طول روز پخش کنید. ممکن است پزشک شما برای تسکین دردهایتان هم داروهای آرام‌بخش و هم مسکّن دردهای عضلانی تجویز کرده باشد. مراقب باشید که هردو دارو را دقیقاً  در یک زمان مصرف نکنید. (این کار ممکن است باعث بالا رفتن دوز مورد نیاز شما شده و درنتیجه دفعات بعد درد شما غیرقابل کنترل شود.) اگر مسکّن دردهای عضلانی را یک یا دوساعت قبل یا بعد از مصرف داروهای آرام‌بخش مصرف کنید از این نظر آسوده‌تر خواهید بود. با استفاده از این روش می‌توانید اطمینان حاصل کنید که همواره در بدن شما مقداری مسکّن جهت تسکین درد وجود دارد.

2‌- برای خواب‌آلودگی آماده باشید. بعضی مسکّن‌های دردهای عضلانی بیش از بقیه شما را دچار خواب‌آلودگی می‌کنند. ولی بهتر است همواره انتظار خواب‌آلودگی و گیجی داشته باشید. تا زمانی که نمی‌دانید یک مسکّن عضلانی چگونه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد رانندگی نکنید. اگر نیاز به مصرف مسکّن دردهای عضلانی سر ساعت مشخص ندارید، سعی کنید آنها را قبل غروب مصرف کنید. با این روش گیجی و خواب‌آلودگی مورد انتظار باعث می‌شود از درد شما کاسته شده و به روال خواب شما کمک کرده باشد.

3‌- از مصرف این داروها در دوران بارداری پرهیز کنید. مسکّن‌های دردهای عضلانی معمولاً در شرایط عادی در دوران بارداری یا شیردهی تجویز نمی‌شوند. بعضی از این داروها خطرات احتمالی بیشتری نسبت به سایر دارند. برای اینکه از عوارض احتمالی آنها به دور باشید، پزشک خود را در صورت باردار بودن یا شیردادن و درصورت تصمیم برای بارداری مطلع کنید؛ تا پزشک شما بهترین گزینه‌ها را برای تسکین درد شما ارائه کند.

4‌- از عوارض جانبی داروها مطلع باشید. برخی عوارض جانبی داروها شدید هستند از جمله اینکه برخی داروها مشکلات تنفسی، سرگیجه شدید، سردرگمی و گیجی، تهوع، تار شدن دید، یبوست، و مشکلات ادراری می‌شوند. پزشک خود را از وجود هرگونه عارضه‌ی شدید ناشی از مصرف این نوع داروها مطلع کنید.

5‌- مراقب وابستگی به این داروها باشید. مسکّن‌های دردهای عضلانی ممکن است اعتیاد‌آور باشند، پس بهتر است از آنها برای دوره‌های درمانی کوتاه استفاده کرده و آنها را از دسترس دیگران دور نگه دارید. از آنجایی که این داروها سیستم اعصاب مرکزی را پریشان و تنفس را دچار اختلال می‌کند، اور دوز با این داروها می‌تواند مرگبار باشد. اختلاط و معیت این داروها با الکل و سایر داروها که ویژگی تسکین دهندگی دارند بسیار خطرناک است.

6‌- اندک اندک این داروها را کنار بگذارید. اگر برای مدت زیادی است از این داروهای مسکّن دردهای عضلانی استفاده کرده‌اید، بی مقدمه و یکروزه استفاده از این داروها را متوقف نکنید. این کار شما را دچار عوارض ترک خواهد کرد. این عوارض معمولاً به صورت تهوع، استفراغ، و بدخوابی بروز می‌کنند. برای جلوگیری از این عوارض از پزشک خود بخواهید برنامه‌ای برای کم‌تر کردن مصرف شما ترتیب دهد.

باید در نظر داشت که مسکّن‌های عضلانی تنها بخشی از فرآیند کنترل درد هستند. برای جلوگیری از بازگشت کمردرد، فیزیوتراپی، تغییر وسایل محل کار به نوعی که از نظر آرگونومی مناسب بدن باشد و سایر راهبردها باید اجرا و رعایت شوند.

-