مطالع­ات منتشر شده نشان می­دهد، تعداد اسپرم­های مردان در 40 سال اخیر کاهش یافته­است. ارتباطی بین سیگارکشیدن، چاقی و استرس وجود دارد که باعث نازایی مردان می­شود، اما هنوز شواهد قطعی وجود ندارد.

1

یکی از علت­ها افزایش دمای بیضه است که می­تواند باعث آسیب اسپرم­ها شود و مانع نفوذ موثر آنها در تخمک شود و شانس بارداری را کاهش دهد. از دیگر عوامل مشارکت­ کننده، استفاده از جکوزی و لباس­های تنگ می­باشد. گذاشتن لپ­تاپ بر روی پاها نیز می­تواند باعث افزایش دمای بیضه­ ها شود. استفاده از میز لپ‌تاپ که دارای سیستم انداز­ه گیری دمای داخلی است می­تواند به تنظیم دمای لپ­تاپ شما کند و گرما را از بدن شما دور­ کرده و بدین طریق از بیضه شما محافظت کند.

محققان در پژوهشی که در سال­های 2005 و 2011 منتشر شده اثبات می­کنند لپ­تاپ دمای بیضه‌­ها را افزایش می­دهد و باعث می­شود دمای این ناحیه تا حد خاصی در مردانی که از آن استفاده می­کند بالا رود. استفاده از لپ­تاپ در حالتی که پاها جمع شده و لپ‌­تاپ بر روی آن قرار دارد می­تواند باعث ایجاد ناباروری شود. هنوز به طور قطعی اثبات نشده­است که لپ­تاپ در مردان باعث افزایش ناباروری می­شود اما برای احتیاط بیشتر بهتر است که از لپ­تاپ برروی میز استفاده شود.

-