نقش اساسی ماهیچه‌ی کمر

شاید هیچ‌گاه نامش را نشنیده باشید، ولی ماهیچه‌ی کمر(پسواس) نقش مهمی در سلامت ستون فقرات شما ایفا می‌کند. ماهیچه‌هایی به‌مثابه ماهیچه‌ی پسواس در کمک به داشتن موقعیت و حالات قرارگیری (کمر) سالم، نقشی اساسی دارد. ادامه‌ی متن را بخوانید تا درباره‌ی کارکردهای مهم این ماهیچه ونیز چگونه سالم نگه‌داشتن ماهیچه‌ی کمرتان، بیشتر یاد بگیرید.

1

ماهیچه‌ی پسواس چیست؟

در بدن شما، سه ماهیچه مهم وجود دارد که ستون فقرات شمارا به پاهایتان مرتبط می‌کند. این ماهیچه‌ها شامل گلوتز ماکسیموس، پیریفورمیس و پسواس می‌شوند.

ماهیچه‌ی پسواس، مهره‌هایی که در بین مهره‌های پنجم تا دوازدهم قرار دارند را به ستون فقراتتان متصل می‌کند و از گوشه‌ی خارجی هرکدام از استخوان‌های شرمگاهی عبور می‌کند (که نزدیک لگن خاصره قرار دارند) و این بار به ماهیچه‌ی سرینی در رباط مغبنی (در قسمت کشاله‌ی ران) می‌پیوندد و درنهایت به استخوان ران متصل می‌شود. ماهیچه‌های سرینی و پسواس باهم به‌عنوان ایلیوپسواس شناخته‌شده‌اند.

نقش ماهیچه‌ی پسواس (ماهیچه‌ی کمر)

شما قابلیت ایستادن و مستقیم راه رفتن را تا بخشی به دلیل برآمدگی ناحیه پایین ستون فقراتتان دارید که هم‌وزن را تحمل می‌کند و هم‌وزن را انتقال می‌دهد. ماهیچه‌ی پسواس به ایجاد این برآمدگی، با کشیدن مهره‌های ستون فقراتتان به سمت جلو و عقب، کمک می‌کند.

ماهیچه‌ی پسواس نقش اساسی دیگری هم در کمک به راه رفتن شما دارد. زمانی‌ که شما راه می‌روید، مغزتان ماهیچه‌ی پسواس را به کار می‌اندازد تا پاهایتان را به جلو حرکت دهید_شروع به تغییر متناوب بین پای جلو و عقب می‌کند. پس هر قدمی که با موفقیت برمی‌دارید به لطف ماهیچه‌ی پسواس است.

یک نرمش ساده برای ماهیچه‌ی پسواس

وقتی‌که برای زمان‌های طولانی می‌نشینید، ممکن است ماهیچه‌ی پسواس شما گرفتگی پیدا کند. این امر، به‌نوبه‌ی خود، می‌تواند لگن خاصره‌ی شمارا به جلو بکشد_ که فشار را در قسمت مهره‌‌های کمری ستون فقرات شما قرار می‌دهد. این فشار اضافی اغلب اوقات به درد در ناحیه‌ی پایین کمر، منجر می‌شود.

برای کمک به جلوگیری یا درمان گرفتگی عضلات پسواس، این نرمش ساده را می‌توانید در منزل یا اداره انجام دهید:

-یک ناحیه‌ی فرش شده بیابید. اگه موکت یا فرش در دسترس نیست، می‌توانید پارچه یا زیلویی بر روی زمین، زیر خودتان بیندازید.

-زانوی چپتان را بر روی زمین، در حالتی که پای چپتان را دراز کرده و انگشتان پایتان روی زمین است، زیر خودتان بگذارید.

-پای راستتان را جلوی خودتان قرار دهید (کف پایتان صاف روی زمین باشد)، به‌نحوی‌که پای راستتان زاویه‌ی نود درجه را تشکیل دهد، آرام پای چپتان را به سمت عقب و پایین بکشید.

-در حین انجام دادن این کار، حالت بدنتان را به این صورت که شانه‌ها و سرتان صاف باشد، خوب نگهدارید.

_ برای سی ثانیه در این وضعیت بمانید و همین کارها را روی پای مخالفتان نیز تکرار کنید.

این تمرین بالا را هرروز متوانید دو تا سه بار در روز انجام دهید، همچنین می‌توانید با قرار گرفتن جلوی یک آینه وضعیت بدنتان را بررسی کنید و به داشتن یک حالت بدن خوب در حین تمرین کمک می‌کند.

اگر حس می‌کنید که ماهیچه‌ی پسواس شما در درد ناحیه‌ی پایین کمرتان نقش دارد، به دکتر بروید. دکتر می‌تواند با تشخیص درست به شما در پیشگیری از مصرف درمان‌های که دردتان را بدتر می‌کند، کمک کند.

-