آیا کمردرد شما نامنظم و بسته به کاری که انجام می‌دهید سراغ شما می‌آید؟ اگر پاسختان مثبت است، شما احتمالاً دچار انقباض نخاعی شده‌اید.

1

انقباض نخاعی باعث انقباض فضای عصبی در مجرای نخاعی می‌شود

انقباض نخاعی یک بیماری مربوط به ناحیه‌ی کمر است. احتمال بروز این بیماری در سن 50 سالگی در مردان بیشتر از زنان است؛ و هرچه سن افراد بالاتر رود این احتمال افزایش می‌یابد. این بیماری ممکن است در نقاط مختلف ستون فقرات بروز کند. انقباض نخاعی زمانی اتفاق می‌افتد که مجرای نخاعی- که اعصاب و ریسمان نخاعی را نگه می‌دارد- باریک‌تر می‌شود. این باریک شدن فشار مضاعفی بر اعصاب ریسمان نخاعی وارد می‌کند که علت همین دردها است.

 علائمی که باید بشناسید

ازآنجایی‌که باریک‌تر شدن مجرای نخاعی طی سالیان متمادی صورت می‌گیرد، ممکن است سریعاً متوجه این عارضه نشوید. این شش نشانه رایج انقباض نخاعی هستند که شایسته است آن‌ها را موردتوجه قرار دهید:

1‌- کمردرد شما ممتد و پیوسته نیست. ممکن است کمردرد شما مدتی شدید باشد، مدتی آرام‌تر و نه‌چندان شدید و گاهی اصلاً دردی احساس نکنید.

2‌- علائم سیاتیک: ممکن است کرختی و بی‌حسی غیر ممتد و احساسی مانند فرورفتن سوزن، سوزش در ناحیه کمر و همچنین قسمت تحتانی کمر، باسن و پاها احساس کنید.

3‌- حالت‌های مختلف بدن و فعالیت‌های خاص بدنی ممکن است منجر به کمردرد شود. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا حتی ایستادن اشتباه ممکن است باعث گرفتگی عضلانی در کمر یا پاها شود. این درد ممکن است با مقدار کمی فعالیت بدنی نیز مشتعل شود.

4‌- حالت‌های دیگر باعث رفع کمردرد شما می‌شود. نشستن، دراز کشیدن، یا خم شدن به سمت جلو ممکن است باعث تسکین درد شما بشود؛ این حالت‌ها فضای بیشتری در اختیار عصب‌ها قرار می‌دهد و باعث تسکین این دردها می‌شوند.

5‌- درد شما به‌آرامی تسکین می‌یابد. اغلب چند دقیقه استراحت منجر به رفع این دردها می‌شود.

6‌- تغییرات اندک باعث ایجاد تغییر قابل‌توجه در میزان درد شما می‌شود. زمانی که اندکی به جلو خم می‌شوید درد شما به میزان قابل‌توجهی تسکین می‌یابد. مثلاً زمانی که به سمت دسته‌های سبدهای فروشگاه یا فرمان دوچرخه تکیه می‌دهید درد شما تسکین می‌یابد.

اگر این علائم در شما بروز کرده، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. توجه داشته باشید که انقباض نخاعی در صورت معالجه نشدن بدتر می‌شود.

درمان انقباض نخاعی(تنگی نخاع )

درمانی برای انقباض نخاعی وجود ندارد، ولی روش‌های خاصی برای کاهش علائم این مشکل وجود دارد. پزشک شما می‌تواند با استفاده از عکس‌برداری موفق به تشخیص ناحیه‌ی درد شده و با تمرکز تمرینات و معالجات در آن ناحیه درد شمارا معالجه کند. جلسات فیزیوتراپی، تمرین‌های ورزشی، داروهای خاص و تزریقات مسکن اغلب مفید واقع می‌شوند. درصورتی‌که این اقدامات جوابگو نبود عمل جراحی توصیه می‌شود.

-