کمردرد یکی از معضلاتی است که امروزه به‌صورت کم‌وبیش همه با آن درگیر هستند. یکی از حیاتی‌ترین مواردی که در این زمینه باید به آن توجه زیادی داشت حفظ قامت در وضعیت مناسب است و توجه نداشتن به آن در طولانی‌مدت، منجر به ناهنجاری و آسیب به ساختار اسکلتی و قامتی می‌گردد. این وضعیت مناسب اگرچه ساده به نظر می‌رسد اما یکی از مهم‌ترین علل کمردرد و ناهنجاری ساختار اسکلتی در افراد شناخته‌شده است.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به‌واسطه شغل یا تحصیل ساعات زیادی را پشت صندلی می‌گذرانید در معرض خطر بیشتری ازاین‌گونه آسیب‌ها هستید.

1

علاوه بر کمردرد، گردن درد نیز یکی دیگر از آسیب‌هایی می‌باشد که درنتیجه حفظ نامناسب قامت ایجاد می‌شود. حفظ مناسب پوسچر و قامت از ساده‌ترین و مؤثرترین توصیه‌ها برای پیشگیری از کمردرد و گردن درد ارائه‌شده است. وضعیت نامناسب نه‌تنها موجب درد و کشیدگی عضلات ستون فقرات می‌گردد، بلکه ساختار آناتومیکی اسکلت را تغییر داده و به اعصاب و عروق خونی آسیب وارد می‌کند و به‌مرور مفاصل و دیسک‌ها را نیز درگیر کرده و آن‌ها را تخریب می‌کند. علاوه بر این، سردردهای بی‌دلیل، خستگی، اشکال در تنفس و آسیب به سیستم‌های داخلی بدن از دیگر مواردی است که به دنبال این موضوع پیش آید.

تعریف وضعیت مناسب

اساساً داشتن وضعیت مناسب به این معنی می‌باشد که بدن خود را در یک راستا حفظ کنید و با این عمل نیروهای واردشده بر پشت و کمر خود را به تعادل رسانده و از ستون فقرات خود حمایت کنید.

به‌طورکلی حفظ وضعیت مناسب به این معنی است که زمانی که ایستاده‌اید، باید بتوانید یک خط مستقیم از نرمه گوش به سمت شانه‌ها، ران، زانو و وسط مچ پا بکشید. ازآنجایی‌که افراد در طول روز در موقعیت‌های مختلفی قرار می‌گیرند (نشستن، ایستادن، خم شدن و تکیه دادن)؛ این اهمیت دارد که در هر موقعیت چطور راستای مناسب قامت خود را حفظ کنند.

 

قابل‌ذکر است که اگرچه این اصلاح وضعیت قامتی در ابتدا برای شما ممکن است کمی دشوار باشد اما پس از اصلاح عادت‌های غلط ایستادن و نشستن، این الگوها برای شما تبدیل به عادت می‌شود و بدون هیچ زحمتی و به‌صورت خودکار آن را حفظ خواهید کرد.

 

راهکارهای کاربردی برای حفظ وضعیت مناسب نشست و برخواست

1-صندلی‌های ارگونومیک

مشاغل اداری و پشت‌میزنشینی از عوامل مهم به وجود آورنده وضعیت ساختاری نامناسب و درد عضلات پشت و کمر می‌باشد. بسیاری از افراد در این اماکن از صندلی‌هایی استفاده می‌کنند که نه مناسب هستند و نه حمایت کافی برای قوس‌های ستون فقرات فراهم می‌کنند!

صندلی ارگونومیک نه‌تنها باعث فراهم کردن حمایت بهتر از قوس‌های ستون فقرات می‌شود بلکه موجب راحتی بیشتر در افراد و کاهش خستگی در آن‌ها می‌گردد.

2- استراحت مناسب

ستون فقرات بدن ساختاری متحرک و منعطف دارد. زمانی که مدت طولانی بدون حرکت بر روی صندلی بنشینید (حتی اگر آن صندلی ارگونومیک باشد) بهتر است که بلند شوید، کمی قدم بزنید و حرکات کششی انجام دهید تا ساختار منعطف آن را حفظ کنید.

-