این پدیده دلایل زیادی دارد از تمرین نامناسب گرفته تا تغذیه ناصحیح و  غیره. اما شاید جالب باشد بدانید که یکی از دلایل اصلی نرسیدن به تناسب اندام و نداشتن ثبات در رشد عضلات و حتی چربی سوزی وجود استرس  و فشار روحی است. اگر چه استرس در شهرهای بزرگ به یک پدیده طبیعی تبدیل شده است که مردم در طول روز با آن سروکار دارند ,نبود برنامه مشخص برای کنترل آن می تواند آثار مخربی برای فرد به بار آورد.
در این مقاله وب سایت قصد دارد تا با برشمردن این نکات شما را از خطرات استرس در روند عضله سازی و چربی سوزی آگاه کند.

1

اولین تاثیر استرس

هورمون های آنابولیک عامل اصلی در رشد عضلانی هستند و کاهش سطح این هورمون ها برابر با ماهش سطح عضله سازی در بدن است. اولین تاثیر استرس بر بدن به هم زدن بالانس هورمونی است. وجود فشار روانی در بلند مدت باعث کاهش هورمون های آنابولیک مانند تستسترون در بدن می شود و از طرفی باعث آزاد شدن هورمون های کاتابولیک مانند کورتیزول می شود. 

هورمونی که در میزان کم مفید و در میزان زیاد زیانبار است. میزان کم کورتیزول در بدن فوایدی دارد که میتواند به بدن در طول روند عضله سازی کمک کند همچون تقویت حافظه کوتاه مدت کمک به کبد در دفع سموم وکمک به دستگاه ایمنی بدن برای کنترل میزان قند خون. اما در صورت ترشح بیش از حد این هورمون بدن با خطرات زیادی مواجه می شود از جمله افزایش بیش از حد فشار خون ,کاهش تراکم استخوانی  و …
اما اصلی ترین تاثیر این هورمون بر روی عضله سازی و چربی سوزی است زیرا دقیقا برعکس تستسترون , کورتیزول هورمونی است که باعث توقف رشد عضلانی می شود به طوری که هر چه میزان این هورمون در بدن بیشتر باشد سنتز پروتیین کمتر اتفاق می افتد و بدن به سمت عضله سوزی می رود.به همین دلیل است که به ورزشکاران توصیه می شود برنامه تمرینی خود را زیر یک ساعت به پایان برسانند زیرا بیشتر از آن بدن با افزایش کورتیزول روبه رو می شود.

2

دومین تاثیر استرس

تاثیر دیگر استرس بر روی تغذیه است که خود به تنهایی یکی از عوامل اصلی رشد عضلات به حساب می آید. خیلی از اوقات استرس و فشار روانی با پرخوری و مصرف مواد غذایی چرب و پرقندهمراه می شود و همین عامل باعث افزایش سطح چربی بدن می شود.بالعکس این مورد نیز صدق میکند طوری که خیلی از اوقات فرد به علت وجود استرس و فشار روانی دچار سوتغیذه شده وبه سمت مواد غذایی بی ارزش روی می آورد که خود باعث اختلال در روند عضله سازی می شود.

-