آیا با واژه‌ قرارداد هوشمند آشنا هستید؟ می‌دانید چه مزیت‌هایی دارد؟‌ واقعیت این است که با ورود تکنولوژی جدید بیت کوین روش ارسال و دریافت پول و اسناد و مدارک تغییر کرد و به وجود واسطه‌ای مثل بانک دیگر نیازی نبود. در عوض برای ارسال پول‌ها و اسناد و مدارک از فناوری جدید قرارداد هوشمند یا SMART CONTRACT استفاده می‌شد. در واقع قراردادهای هوشمند وظیفه انجام معاملات را بر عهده گرفتند؛ کاری که قبلا توسط یک فرد سوم انجام می‌شد. با استفاده از این فناوری می‌توان پول و اسناد و مدارک را در سطح بزرگتری و در میان صنایع مختلفی انتقال داد. حتما سوالاتی مثل این که قرارداد هوشمند چیست، چگونه کار می‌کند و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد در ذهنتان نقش بسته است. برای رسین به پاسخ همه این سوالات با من تا انتهای این مقاله همراه باشید.

1

قرارداد هوشمند در بلاک چین چیست؟‌

 

 

بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال در سال ۲۰۰۹ اختراع شد و یک راه برای به اشتراک گذاشتن ارزش بدون دخالت  اشخاص ثالث مثل بانک محسوب می‌شد. چندین ارز دیجیتال دیگر مانند بیت کوین هم وجود دارد و معامله این ارزها در سیستمی به نام بلاکچین انجام می‌شود.

قرارداد هوشمند یک فناوری است که به شما این امکان را می‌دهد تا ارزش و دارایی خود را در طیف وسیعی از صنایع منتقل کنید. این کار معمولا توسط افراد واسطه برای مشاغل معاملاتی انجام می‌شود. در واقع قرارداد هوشمند برنامه‌‌ای است که می‌تواند روی بلاک چین ذخیره شود و در بعضی شرایط از پیش تعیین شده فعال شود. از این قراردادها برای اجرای خودکار و اتوماتیک توافق‌نامه استفاده می‌شود، به همین دلیل تمامی شرکت‌کننده‌های قرارداد می‌توانند خیلی سریع، بدون دخالت واسطه و در کسری از زمان به نتیجه نهایی دست پیدا کنند. این قراردادها روند و جریان کار را هم به صورت خودکار و اتوماتیک فعال می‌کنند و زمانی که شرایط برقرار باشد فعالیت بعدی آغاز می‌شود.

مخاطبین هوشمند از طریق فناوری بلاک چین با یکدیگر همکاری می‌کنند و این به طور خودکار باعث می‌شود که به حداکثر پتانسیل خود دست پیدا کنند. بیت کوین به عنوان پایه‌ای برای مخاطبین هوشمند عمل می‌کند و بلاک چین یک برنامه نرم‌افزاری است که دارایی‌های دیجیتالی را کنترل می‌کند. این شامل کدهای منطقی است که دارایی‌های الکترونیکی را در فواصل زمانی جابجا می‌کند. بلاک چین همیشه این کار را به شیوه غیر متمرکز ارائه می‌دهد و همیشه بسیار بیشتر از بیت کوین نشان داده می‌شود. مخاطبین هوشمند به عنوان اجزای بستر بلاک چین نسل بعدی معرفی می شوند.

یک توضیح ساده‌تر

قراردادهای هوشمند به شما کمک می‌کند تا پول، دارایی، سهام یا هر چیز با ارزشی را به یک روش شفاف و بدون درگیری مبادله کنید و نیازی هم به وجود یک واسطه نداشته باشید.

بهترین راه برای توصیف قراردادهای هوشمند، مقایسه این فناوری با خرید و فروش ماشین است. معمولا شما به وکیل یا دفتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنید، به آن‌ها پول می‌دهید و منتظر می‌مانید تا سند ماشین را دریافت کنید. با قراردادهای هوشمند، شما به سادگی یک بیت کوین را به فروشنده می‌دهید و سپرده، گواهینامه رانندگی یا هر سندی که لازم است وارد حساب شما می‌شود. علاوه بر این قراردادهای هوشمند نه تنها قوانین و مجازات‌های مربوط به یک توافق را شبیه قراردادهای سنتی تعیین می‌کنند، بلکه به طور خودکار این تعهدات را هم اجرا می‌کنند.


مثالی از قرارداد هوشمند


شما با استفاده از قرارداد هوشمند می‌توانید پول، دارایی، سهام یا هر چیز دیگری را بدون وجود فرد سومی، به صورت شفاف و بدون هیچ مشکلی انتقال دهید. برای درک بهتر مطلب یک مثال می‌زنیم:
فرض کنید می‌خواهید یک خانه‌ را از فردی بخرید. می‌توانید این کار را از طریق بلاک چین و با پرداخت ارز دیجیتال مثل بیت کوین یا اتریوم انجام دهید. رسیدی دریافت می‌کنید که درون آن یک قرارداد مجازی وجود دارد. همچنین یک کلید ورودی دیجیتالی در تاریخ مشخصی به دستتان می‌رسد. اگر این کلید در زمان مشخصی به دست شما نرسد، بلاک چین به طور خودکار پول را به شما بازپرداخت می‌کند. اگر کلید قبل از زمان اجاره برای شما فرستاده شود، تابع، کلید و هزینه را برای شما نگهداری می‌کند و دوباره در روز موعود برایتان می‌فرستد.

این سیستم براساس if-then کار می‌کند و صدها نفر شاهد آن هستند. پس هیچگونه عیب و نقصی در تحویل کلید به شما وجود ندارد. اگر کلید به شما داده شود، یعنی شما قطعا پول دریافت کلید را پرداخت کرده‌اید. اگر مبلغ را از طریق بیت کوین پرداخت کنید، می‌توانید کلید را دریافت کنید. این مدارک بعد از زمان مشخصی به صورت اتوماتیک لغو می‌شوند و از آنجایی که تمام شرکت‌کننده‌ها به صورت همزمان از این موضوع آگاه می‌شوند، کد نمی‌تواند بدون اطلاع هیچ یک از افراد فرستاده شود.


نحوه کار Smart Contract


بیت کوین به عنوان اولین فناوری پشتیبان قرارداد هوشمند شناخته می‌شود. قراردادهای هوشمند زمانی اجرا می‌شوند که قرار باشد پول یا سندی از یک شبکه به شبکه دیگر منتقل شود. گره‌های شبکه تنها زمانی با هم وارد مبادله می‌شوند که شرایط خاصی اتفاق بیفتد.
قرارداد هوشمند براساس عبارات ساده «if/when … then» کار می‌کند که این کد در بلاک چین نوشته می‌شود. زمانی که شرایط از پیش مشخص شده‌ای برآورده شود، شبکه‌ای از کامپیوترها یک سری فعالیت‌ها انجام می‌دهند. این فعالیت‌ها می‌توانند شامل انتقال وجوه به افراد مناسب، ثبت وسیله نقلیه، ارسال اعلانات یا صدور بلیط باشد. با تکمیل تراکنش، بلاکچین به روز رسانی می‌شود. یعنی امکان تغییر تراکنش وجود دارد و تنها طرفین مجاز می‌توانند نتایج را ببینند.


خطرات قرارداد هوشمند

به طور کلی خطرات قرارداد هوشمند در سه دسته قرار می‌گیرد:

  • خطرات عملیاتی: ویژگی‌های مجوز و دادن اختیار به افراد که اگر مدیریت شبکه توکن ناقص باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • خطرات پیاده‌سازی: خطاهای ذاتی که منجر به رفتار غیرعمدی قرارداد هوشمند می‌شوند.
  • خطاهای طراحی: ویژگی‌های پذیرفته شده سیستم که برای تغییر در رفتار از قبل تعیین شده قرارداد هوشمند استفاده می‌شوند.


مزایای استفاده از Smart Contract

قراردادهای هوشمند نیز همانند سایر فناوری‌ها مزایای زیادی دارند که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:


سرعت، کارایی و دقت


قرارداد با ایجاد یکسری شرایط خاص اجرا می‌شود. از آنجایی که قراردادهای هوشمند دیجیتال و خودکار هستند، برای انجام فرآیند به هیچ گونه کاغذبازی نیاز نیست. در ضمن هیچ زمانی برای رفع خطاهایی که از طریق فرآیندهای دستی ایجاد می‌شوند، صرف نمی‌شود.


اعتماد و شفافیت


از آنجایی که هیچ فرد سوم و واسطه‌ای دخالت ندارد و تراکنش‌ها به صورت رمزنگاری شده بین شرکا به اشتراک گذاشته می‌شوند، لازم نیست نگرانی در مورد تغییر اطلاعات داشته باشید. اطلاعات به نفع هیچ کس هیچ تغییری نخواهند کرد.


امنیت کافی


رکورد تراکنش‌های بلاک چین به صورت رمزنگاری شده است و به همین دلیل هک کردن آن‌ها خیلی سخت خواهد بود. علاوه بر این، از آنجایی که هر رکورد در دفتر کل توزیع شده به رکورد قبلی و بعدی خود متصل است، هکرها مجبورند برای تغییر یک رکورد، تمامی زنجیره را تغییر دهند.


صرفه جویی در وقت و هزینه


قراردادهای هوشمند نیازی به واسطه برای مدیریت تراکنش‌ها ندارند. در نتیجه هیچ تاخیر زمانی و در نتیجه هزینه‌های مرتبط به آن وجود نخواهد داشت.


کلاهبرداری از طریق قرارداد هوشمند


یکی از مواردی که ذکر آن ضروری به نظر می‌رسد، این است که قراردادهای هوشمند نیز مثل فناوری‌های دیگر دچار یک سری چالش‌ها می‌شوند و حتی ممکن است مورد سوء استفاده قرار بگیرند. قرارداد هوشمند و بلاک چین می‌توانند دنیای دارایی‌های دیجیتال، تبادل و مدیریت خودکار قراردادها را تغییر دهند. متخصصان در این حوزه به شفافیت داده‌ها و تغییرناپذیر بودن رکوردها در بلاکچین اشاره می‌کنند. این موضوع نشان‌دهنده امنیت، اعتماد و یکپارچگی بیشتر این سیستم می‌شود. اما هیچ کس تا به حال در مورد مکانیسم‌های جلوگیری از کلاهبرداری صحبت نکرده است.
به هر حال جلوگیری از کلاهبرداری در بلاک چین و قرارداد هوشمند مثل هر فناوری دیگری غیرممکن و سخت خواهد بود. در ادامه به یک سری روش‌ برای کاهش تعداد دفعات کلاهبرداری از قرارداد هوشمند اشاره می‌کنیم.

  • برای هر نمونه، محرک‌های کلاهبرداری را ارزیابی کنید و روش‌هایی برای جلوگیری از بروز این مشکلات طراحی کنید. این راه‌حل‌ها می‌توانند به شکل تست انطباق از کد قرارداد، تایید داده و منابع رویداد باشند.
  • سرعت، دقت و صحت منابع رویداد جایگزین و منابع عمومی را ارزیابی کنید.
  • حداکثر و حداقل محدودیت‌های مالی در مورد کلاهبرداری‌های احتمالی را به عنوان درصدی از درآمد احتمالی یا ارزش دارایی مبادله شده در طی کسب و کار ارزیابی کنید.

احتمالا با پیشرفت ارزهای دیجیتال در آینده چنین مشکلاتی کمتر به وجود می‌آید و قرارداد هوشمند بیشتر از قبل مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

سخن آخر

در این مقاله با قرارداد هوشمند و مهم‌ترین نکات در این رابطه آشنا شدید. گفتیم که قراردادهای هوشمند برنامه‌هایی هستند که روی بلاک چین ذخیره می‌‌شوند و در شرایط از پیش تعیین شده فعال می‌شوند. با استفاده از قراردادهای هوشمند وجود و حضور واسطه و فرد سوم از بین می‌رود و کارها بدون مشکل اجرا می‌شوند. از طرفی میزان خطا برخلاف معاملات دستی کمتر می‌شود. نظر شما در مورد قرارداد هوشمند چیست؟ آیا این فناوری می‌تواند کارها را راحت‌تر کند؟ انسان در آینده تا چه حد به آن متکی خواهد بود؟ ممنون که با همراه بودید. نظرات و سوالاتتان را با ما در میان بگذارید.

نکات کلیدی

  • قرارداد هوشمند برنامه‌ای است که می‌تواند روی بلاک چین ذخیره شود و در بعضی شرایط از پیش تعیین شده فعال شوند.
  • از قرارداد هوشمند برای اجرای خودکار و اتوماتیک توافق نامه استفاده می‌شود.
  • خطرات قرارداد هوشمند:
    • خطرات عملیاتی
    • خطرات پیاده سازی
    • خطاهای طراحی
  • مزایای استفاده از SMART CONTRACT:
    • افزایش سرعت، کارایی و دقت
    • اعتماد و شفافیت بیشتر
    • امنیت بیشتر
    • صرفه‌جویی در وقت و هزینه

سوالات پرتکرار

۱. قرارداد هوشمند چگونه کار می‌کند؟‌

قرارداد هوشمند از طریق شبکه بلاک چین اجرا می‌شود و کد قرارداد روی کامپیوترهای مختلفی که بخشی از شبکه هستند تکثیر می‌شود. قراردادهای هوشمند به واسطه نیاز ندارند.

۲. آیا قرارداد هوشمند به بلاک چین نیاز دارد؟‌

موضوع اصلی که در این قراردادها وجود دارد استفاده از شبکه غیر متمرکز به نام بلاک چین است. قرارداد هوشمند برای تایید، اعتبارسنجی، ضبط و اجرای شرایط مورد توافق بین طرفین از بلاک چین استفاده می‌کند. بلاک چین داده‌ها را به صورت ایمن و غیر قابل تغییر ذخیره می‌کند و به همین دلیل محیط مناسبی است.

۳. سه مزیت اصلی قرارداد هوشمند چیست؟

امنیت: قراردادهای هوشمند در سطح بلاک چین از کدهای رمزنگاری شده استفاده می‌کنند. این فناوری در حال حاضر به عنوان امن‌ترین فناوری به شمار می‌رود.
هزینه کم: در طی اجرای فرآیند به هیچ گونه هزینه و همچنین شخص واسطه‌ای نیاز نیست.
دقت: در طی فرآیند هیچ گونه خطای انسانی وجود ندارد، زیرا انسان‌ها در این فرآیند دخالت ندارند.

-