گروه ALIBABA در سال ۱۹۹۹ توسط فردی به نام جک ما از هانگژو چین که قبلا معلم زبان انگلیسی بود، تاسیس شد. ۱۷ نفر دیگر هم در این کارآفرینی او را همراهی می‌کردند. این شرکت به عنوان یک پورتال تجارت الکترونیکی B2B، خرده‌فروشی، اینترنت و فناوری تاسیس شد تا تولیدکنندگان چینی را به خریداران خارجی متصل کند.

خدمات این کمپانی در زمینه فروش از مشتری به مصرف‌کننده (C2C)، مشاغل به مصرف‌کننده (B2C) و مشاغل به مشاغل (B2B) و از طریق پورتال‌های وب بود. خدمات دیگری مثل پرداخت الکترونیکی، موتورهای جستجوی خرید و خدمات رایانش ابری هم ارائه می‌شد. در حال حاضر مجموعه متنوعی از شرکت‌ها در سراسر جهان از بخش‌های تجاری این کمپانی استفاده می‌کنند.

1

توسعه بیشتر کمپانی ALIBABA

این سرویس در سال ۲۰۰۳ سرویس Taobao، بازار تجارت الکترونیکی C2C را توسعه داد و در سال ۲۰۰۸ Tmall، یک پلت فرم تجارت آنلاین B2C با تمرکز بر برندها و خرده‌فروشی آنلاین را ایجاد کرد. وب‌سایت خرید گروهی و فروش فلش Jujuasuan نیز در سال ۲۰۱۰ برای جمع‌آوری پیشنهادات دیجیتالی راه‌اندازی شد.

هدف اصلی این کمپانی در ابتدا حمایت از مشاغل کوچک بود. جک ما اعتقاد داشت که اینترنت فرصت رقابت برابر شرکت‌های کوچک با اقتصادهای بزرگ و جهانی را فراهم می‌کند. همچنین عقیده داشت که تمرکز بر نیازهای مشتریان و حل مشکلات آنها – چه مصرف‌کننده باشند، چه تاجر و چه شرکت‌ – در نهایت باعث کسب بهترین نتیجه برای کسب و کار آن‌ها و سود کلان برای کمپانی خودش می‌شود.

ماموریت گروه علی بابا چین این بود که کار را برای مشاغل در هر جایی که هستند آسان‌تر کنند. کمپانی جک ما به مشاغل این امکان را می‌دهد که شیوه بازاریابی، فروش و فعالیت خود را تغییر داده و کارایی خود را افزایش دهند. زیرساخت‌های فناوری و بازاریابی که این کمپانی ارائه می‌دهد، به تاجران، برندها، خرده‌فروشان و سایر مشاغل کمک می‌کند تا از فناوری جدید برای تعامل با کاربران و مشتریان خود استفاده کنند و به شیوه‌های کارآمدتر عمل کنند.

علاوه بر این گروه مورچه یا Ant Group یک حزب مرتبط به هم است که خدمات پرداخت دیجیتال و خدمات مالی دیجیتال برای مصرف‌کنندگان، تاجران و سایر مشاغل در سیستم عامل‌های گروه علی بابا ارائه می‌دهد. یک اکوسیستم در اطراف سیستم عامل‌ها و مشاغل ایجاد شده است که شامل مصرف‌کنندگان، تاجران، برندها، خرده‌فروشان، ارائه‌دهندگان خدمات شخص ثالث، شرکای اتحاد استراتژیک و سایر مشاغل است. این اکوسیستم تجارت را خیلی ساده‌تر و کسب درآمد را راحت‌تر کرده است.

کمپانی علی بابا امکان انجام تعاملات تجاری و اجتماعی را بین صدها میلیون کاربر، مصرف‌کننده، بازرگان و مشاغل ایجاد کرده است. مشتریان از این کمپانی و زیرساخت‌های تجاری و فناوری‌ آن برای توانمندسازی بیشتر استفاده می‌کنند. به طوری که به راحتی می‌توانند کسب و کار خود را راه بیندازند، ارزش ایجاد کنند و آن را بین شرکت‌کنندگان (چه مصرف‌کنندگان دیگر و چه مشاغل) در اکوسیستم علی بابا به اشتراک بگذارند. کارمندان این کمپانی تلاش می‌کنند تا محصولات و خدمات خود را گسترش دهند تا نقشی اساسی در زندگی روزمره مشتریان خود داشته باشند.

شرکت علی بابا در چین به مشاغل کمک می‌کند تا از لحاظ رایانش ابری، رسانه‌های دیجیتال و سرگرمی توسعه پیدا کنند. اهداف میان مدت این شرکت برای سال ۲۰۲۴ به این صورت تعیین شده است:

  • ادامه دادن به تلاش‌ها برای گسترش بیشتر در جهان
  • ارائه خدمات به بیش از ۱ میلیارد مصرف‌کننده از طریق تجارت مصرفی
  • سهولت مصرف سالانه بیش از ۱۰ تریلیون RMB در سیستم عامل‌های شرکت

و هدف این کمپانی برای سال ۲۰۳۶:

  • خدمت به ۲ میلیارد مصرف‌کننده جهانی
  • ایجاد ۱۰۰ میلیون شغل
  • و سودآوری بیشتر برای ۱۰ میلیون کسب و کار

است.

نام علی بابا چگونه انتخاب شد؟

خیلی از کمپانی‌های معروف دنیا مانند یاهو، اپل و گوگل اسامی جالبی دارند. اما علی بابا به عنوان یک کمپانی چینی اسم واقعا عجیبی دارد. به نظر شما این اسم چطور به ذهن یک فرد چینی رسید؟ واقعیت این است که ALIBABA نتیجه طوفان فکری بنیانگذار و مدیرعامل این شرکت، جک ما است. جک که قبلا یک معلم زبان انگلیسی بوده است، داستان علی بابا و چهل دزد را از مجموعه داستان‌های عربی به نام هزار و یک شب شنیده بود.

او طی یک مصاحبه با برنامه Talk Asia CNN در سال ۲۰۰۶ گفت که این اسم را در یک کافی شاپ در سان فرانسیسکو پیدا کرد. همان داستان معروف “کنجد! باز شو!” احتمالا می‌دانید که این عبارت عجیب و رازآلود در داستان علی بابا، در مخفی یک گنجینه را به طرز جادویی باز می‌کند.

جک پس از یادآوری این قصه به خیابان رفت و شروع به پرسیدن سوال از رهگذران کرد. از آن‌ها پرسید که آیا آنها نام علی بابا را می‌شناسند. و اکثر افراد، اهل هر کجا که بودند با این نام آشنایی داشتند. بالاخره او از این اسم خیلی خوشش آمد و آن را برای شرکتی که قصد تاسیسش را داشت، انتخاب کرد. چون “علی بابا نماد یک تاجر مهربان و باهوش بود که به روستاییان کمک می‌کرد.”

“علی بابا با رمز کنجد، درهای موفقیت و ثروت را برای شرکت‌های کوچک و متوسط ​​باز می‌کند.”

سایت علی بابا چین چطور کار می کند ؟

اما روش کار با سایت علی بابا چیست؟ این کمپانی دقیقا چه کاری برای شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف انجام می‌دهد؟ درگاه تجارت الکترونیک علی بابا به این صورت است که فروشندگان، تامین کنندگان یا تولیدکنندگان مواد اولیه، خریداران و هر فرد یا شرکتی که فکر می‌کند می‌تواند از طریق این سایت معامله خوبی را تجربه کند، در آن ثبت نام می‌کند. این سایت به غیر از چین در سایر نقاط جهان هم فعالیت می‌کند و در نقش یک واسطه عمل می‌کند. این سایت دقیقا برعکس وبسایت آمازون فعالیت می‌کند. یعنی نه محصول خاصی را به طور مستقیم تولید و عرضه می‌کند و نه هیچ موجودی کالا یا انبار خاصی دارد.

در این شرکت پنج عملیات اصلی وجود دارد. در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

۱. Sourcing: تامین منابع در Alibaba

یکی از مزایای علی‌بابا در این است که شما در میان حجم وسیعی از محصولات حق انتخاب دارید. نه تنها می‌توانید با عمده‌فروشان و تولیدکنندگان متعدد کار کنید و به آن‌ها سفارش بدهید، بلکه می‌توانید سفارش تولید محصول منحصر به فرد خودتان را مستقیما به تولیدکننده بدهید.

۲. معامله ۱۰۰% دیجیتال در Alibaba

کل فرآیند تامین منابع از جستجوی یک محصول گرفته تا مقایسه و تایید تامین کننده، برقراری ارتباط، مذاکره، سفارش نمونه قبل از تولید انبوه، سفارش قطعی و پرداخت تمام هزینه‌ها به صورت آنلاین انجام می‌شود. نکته مهم دیگر این است که این کمپانی در مناطق مختلف تیم پشیبان زنجیره تامین دارد و در زمینه حمل و نقل دریایی، اکسپرس هوایی و … هم خدمات ارائه می‌دهد.

۳. بازاریابی آنلاین در Alibaba

به غیر از معرفی و فروش محصول و خدمات، امکان انجام تبلیغ کسب و کار اینترنتی، تبلیغات رایگان و پولی هم وجود دارد. همچنین می‌توان رفتار مصرف کننده را با تکیه بر داده‌های سیستم، امنیت در پرداخت دیجیتالیزه، سیستم پیام‌رسانی و خدمات رسانه‌ای حرفه‌ای بررسی کرد.

۴. تحقق زنجیره تامین دیجیتال در Alibaba

علی بابا یک شریک تجاری به نام Cainiao Network در بخش خدمات حمل و نقل دارد. هدف این مجموعه انجام کلیه خدمات لجستیک به مدت ۲۴ ساعت در داخل چین و ۷۲ ساعت در سایر نقاط جهان است.

۵. خدمات مالی در Alibaba

پرداخت هزینه‌های خرید در اپلیکیشن Alipay انجام می‌شود. این اپلیکیشن توسط ۱.۳ میلیارد کاربر علی بابا مورد استفده قرار می‌گیرد. همچنین طرح Pay Later به کابران مشاغل کوچک این فرصت را می‌دهد تا با دریافت اعتبار و بازپرداخت ۶ ماهه و سود ۳.۵% به توسعه کسب و کار خود بپردازند.

پنج مزیت خرید از سایت علی بابا چین

۱. علی بابا پلتفرمی اقتصادی و مقرون به صرفه

قیمت‌های عمده‌فروشی علی بابا جز پایین‌ترین پیشنهادات قیمتی در هر جای دنیا است.

۲. تنوع و گستردگی محصولات در Alibaba

وب‌سایت شگفت انگیز علی بابا میلیون‌ها محصول را در سبد معاملات خود قرار داده است. تنوع و گستردگی کالاها در این شبکه آنقدر بالا است که مثلا اگر دنبال “حوله پنبه‌ای” باشید، ۷۰۲۰۳ نتیجه نمایش داده می‌شود. فیلترهایی مثل قیمت، کشور تولید کننده و … هم وجود دارد.

۳. کاربرد آسان

پورتال Alibaba از ۱۸ زبان مختلف پشتیبانی می‌کند و رابط کاربری مناسب و راحتی هم دارد. افراد می‌توانند به راحتی:

  • حساب کاربری خود را به صورت رایگان ایجاد کنند.
  • به جستجوی محصول مورد نظرشان بپردازند.
  • در مورد تامین‌کنندگان جستجو کنند و به سادگی با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.
  • برای انجام معامله، قیمت و نوع پرداخت مذاکره کنند.
  • برای انتخاب نمونه و تایید کیفیت آن سفارش‌گذاری کنند.
  • اجناس خود را دریافت و شروع به فروش کنند.

۴. حضور تامین‌کنندگان مورد تایید در سایت علی بابا چین

در این سایت یک برنامه راستی‌آزمایی ویژه وجود دارد که تامین کنندگان را در سه سطح بررسی می‌کند. اعتبار آن‌ها با استفاده از داده‌های اولیه، بررسی در محل و ارزیابی تامین کننده انجام می‌شود. این فرآیند یا توسط پرسنل Alibaba یا شرکت‌های بازرسی شخص ثالت انجام می‌شود. تامین کنندگانی که تایید هر سه سطح تایید را دریافت کنند، به عنوان تامین‌کننده “طلایی” شناخته می‌شوند. سطح بعدی هم “نقره‌ای” و سایر درجات “مورد تایید” هستند.

۵. کنترل کیفیت Alibaba

خریداران می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای که توسط سایت تعیین می‌شود، از خدمات “نظارت بر محصول ” و “بازرسی” استفاده کنند. بخش نظارت بر محصول وظیفه پیگیری نظارت بر تولید محصول و ارائه گزارشات منظم به خریداران را دارد. خدمات بازرسی نیز توسط یک شرکت ثالث برای انطباق محصول از لحاظ کمی و کیفی (رنگ، جنس، برچسب‌گذاری و بسته‌بندی) انجام می‌شود. علاوه بر همه این خدمات فوق برنامه “تضمین تجارت” در علی بابا وجود دارد که محصولات شما را از لحاظ استانداردهای کیفی تضمین می‌کند. علاوه بر این سفارش شما را به موقع تحویل می‌گیرد و در صورتی که چنین شرایطی محقق نشود، شما می‌توانید درخواست بازپرداخت کنید.

اگر به فروش اینترنتی محصول و خدماتتان علاقه دارید، حتما مقاله بهترین روش تبلیغات اینترنتی و فروش محصولات را مطالعه کنید.

پنج نقطه ضعف سایت علی بابا چین

هر سازمانی با وجود داشتن خوبی‌ها و مزایای، بالاخره معایبی هم دارد. در این بخش هم نوبت به نقد این پلتفرم غول آسای آسیای شرقی می‌رسد. از آنجایی که برای انتخاب یک پلتفرم باید همه جوانب کار را بررسی کرد، بهتر است که این بخش را هم بخوانید تا با کم و کاستی‌های علی‌بابا آشنا شوید.

۱. اهمیت توجه به کیفیت محصولات

بهتر است قبل از خرید محصول اصلی، یک نمونه دریافت کنید تا رضایت بیشتری از این خرید داشته باشید. پس حتما قبل از سفارش انبوه محصول، تعدادی نمونه جهت بررسی کیفی، مهندسی یا بهداشتی محصول مورد نظر دریافت کنید. هیچ وقت با تکیه بر برچسب Premium Quality روی تصاویر خوش آب و رنگ سایت، سفارش محصول ندهید. بالاخره این سایت تنها یک واسطه است و احتمال کیفیت پایین محصول برخی از تولیدکنندگان وجود دارد.

۲. مقدار سفارش و تناسب آن با قیمت‌گذاری

اولین کاری که بعد از تایید نمونه برای ارسال سفارش انجام می‌دهید، بررسی MOQ – یا حداقل میزان سفارش از تامین‌کننده – است. اگر تا به حال در این مورد تجربه داشته‌اید، احتمالا این اصلاح را در پلتفرم‌های b2b و سایت‌های فروش آنلاین مشاهده کرده‌اید.همانطور که می‌دانید شما می‌توانید مقادیر پایین خرید مثل ۱۰ یا ۵۰ عدد محصول را هم از این سایت خریداری کنید. اگر میزان MOQ تامین‌کننده خود را نپرسیده باشید، ممکن است تخفیف موردنظر را دریافت نکنید. چون به ازای تحقق MOQ قیمت پیشنهادی بهتری دریافت می‌کنید.

۳. کلاهبرداری در علی بابا

یک سایت هر چقدر هم معتبر باشد، وقتی با انواع و اقسام شرکت‌ها، همکاری می‌کند، احتمال کلاهبرداری در آن وجود دارد. با توجه به مقیاس گسترده تجارت در این سایت، ریشه کن کردن همه تامین کنندگانی که معتبر نیستند، غیر ممکن است. پس شما باید نهایت احتیاط را رعایت کنید.

۴. حضور دلال‌ها

واسطه‌ها و دلالان زیادی در این سایت حضور دارند. کسانی که حتی ادعا می‌کنند تولید کننده اصلی هستند! اگر صحت و اعتبار تامین‌کننده را بررسی نکنید و یک معامله اشتباه با دلال انجام دهید، احتمالا مجبور خواهید بود قیمت بالاتری نسبت به قیمت واقعی پرداخت کنید.

۵. تفاوت منطقه‌ای

بهتر است مراقب تفاوت‌های منطقه‌ای هنگام خرید از این پورتال چینی باشید. مثلا ممکن است سایز لباس‌های چینی با آمریکایی و اروپایی تفاوت داشته باشد و بدون اطلاع از این موضوع، دچار مشکلات زیادی شوید یا محصولات نامناسبی خریداری کنید.

موفقیت‌های مالی علی بابا چین

سایت خرید علی بابا یکی از بزرگ‌ترین خرده‌فروشان و شرکت‌های تجارت الکترونیک در جهان است. این شرکت در سال ۲۰۲۰ به عنوان پنجمین شرکت بزرگ هوش مصنوعی، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر و یکی از بزرگترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری در جهان معرفی شده است.

این شرکت میزبان بزرگ‌ترین بازارهای جهانی یعنی Alibaba.com برای تجارت‌های B2B، Taobao برای تجارت‌های C2C و Tmall برای B2C بوده است. این صنعت روز به روز گسترش بیشتری پیدا کرده است و درآمد آن تقریبا هر سال سه برابر می‌شود.

این کمپانی در نسخه سال ۲۰۱۸ و در روز مجردهای چین، بزرگ‌ترین روز خرید آنلاین و آفلاین جهان، رکورد جدیدی را ثبت کرد. این کمپانی در سال ۲۰۱۴ عرضه اولیه (IPO) در بورس اوراق بهادار نیویورک را ارائه داد و سودی به اندازه ۲۵ میلیارد دلار آمریکا به دست آورد. طی این تجربه ارزش شرکت تا ۲۳۱ میلیارد دلار آمریکا بالا رفت و تبدیل به بزرگ‌ترین IPO در تاریخ جهان شد. این کمپانی یکی از ۱۰ شرکت برتر با ارزش جهان است و در سال ۲۰۲۰ به عنوان ۳۱ امین شرکت دولتی بزرگ جهان نام‌گذاری شده است. علی بابا در سال ۲۰۱۸ تبدیل به دومین شرکت آسیایی پس از Tencent شد و در سال ۲۰۲۰ تبدیل به ششمین ارزش تجاری جهان شد. این گروه از ۳۰ ژوئن ۲۰۲۰ بیش از ۱ میلیارد مصرف کننده فعال در جهان داشته است؛ ۸۰۷ میلیون کاربر در چین و ۱۹۴ میلیون کاربر خارج از چین.

درآمد علی بابا از چیست؟

بیشترین درآمد گروه علی بابا از طریق تجارت الکترونیکی مستقر در چین است. داده‌ها نشان می‌دهند که این شرکت ۴۷۳.۷ میلیارد یوان در سال ۲۰۲۱ درآمد داشته است. در همین سال ۶۶% از درآمد شرکت شامل تجارت الکترونیکی خرده فروشی بوده است. درآمد خالص این گروه بالغ بر ۱۴۳.۳ میلیارد یوان است.

مدل درآمدزایی این گروه به طور عمده بر خدمات بازاریابی آنلاین از جمله خدمات بازاریابی P2P، فروش تبلیغاتی و همچنین دریافت کارمزد و کمیسیون معاملات است. بازارهای خرده‌فروشی چینی علی بابا سالانه حدود ۸۱۱ میلیون خریدار فعال دارند. همچنین این کمپانی در شرکت ویدیویی آنلاین Youku Tudou و شرکت سرگرمی Alibaba Pictures سهام دارد.

چشم انداز کمپانی علی بابا

کمپانی علی بابا به دنبال قدرت نیست؛ اما آرزو دارد بتواند ۱۰۲ سال دوام بیاورد. چرا ۱۰۲ سال؟ چون شرکتی که در سال ۱۹۹۹ تاسیس شده است، با ۱۰۲ سال سن سه قرن را پشت سر گذاشته است. هدف کمپانی این است که زیرساخت‌های تجاری ایجاد کند و فرهنگ، مدل‌ها و سیستم‌های تجاری به گونه‌ای ساخته شده‌اند که بتواند در دراز مدت به ثبات برسد. هدف نهایی علی بابا ایجاد ارزش برای جامعه و کمک به یافتن راه حل برای چالش‌های جامعه است.

حرف آخر

در این مقاله با یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خرده‌فروشی آنلاین که کمک زیادی به مشاغل و کسب و کارهای مختلف کرده است، آشنا شدیم. جک ما علی بابا را تاسیس کرد تا تولیدکنندگان چینی را به خریداران خارجی متصل کند. این کمپانی همواره در این مسیر موفق بوده است و توانسته است پلی بین مشتریان و تولیدکنندگان ایجاد کند. در ایران هم سایت بایا سعی داشت چنین پلتفرمی به وجود بیاورد. باید دید که چقدر موفق خواهد بود و مردم و مشاغل تا چه حد به آن اعتماد می‌کنند. نظر شما در این رابطه چیست؟ نظرات و سوالاتتان را با ما در میان بگذارید. ممنون که با ما همراه بودید. 

نکات کلیدی

  • گروه ALIBABA در سال ۱۹۹۹ توسط فردی به نام جک ما از هانگژو چین که قبلا معلم زبان انگلیسی بود، تاسیس شد. 
  • این شرکت به عنوان یک پورتال تجارت الکترونیکی B2B، خرده‌فروشی، اینترنت و فناوری تاسیس شد تا تولیدکنندگان چینی را به خریداران خارجی متصل کند.
  • علی بابا ۸۰۷ میلیون کاربر در چین و ۱۹۴ میلیون کاربر خارج از چین دارد. 
  • پنج عملیات اصلی علی بابا:
  • تامین منابع 
  • معامله ۱۰۰% دیجیتال
  • بازاریابی آنلاین 
  • تحقق زنجیره تامین دیجیتال
  • خدمات مالی 
  • پنج مزیت خرید از سایت علی بابا چین :
  • یک پلتفرم اقتصادی 
  • تنوع و گستردگی محصولات
  • کاربرد آسان
  • حضور تامین‌کنندگان مورد تایید
  • کنترل کیفیت
  • پنج نقطه ضعف سایت علی بابا چین:
  • اهمیت توجه کاربران به کیفیت محصولات
  • مقدار سفارش و تناسب آن با قیمت‌گذاری
  • کلاهبرداری 
  • حضور دلال‌ها 
  • تفاوت منطقه‌ای

سوالات پرتکرار

۱. سایت خرید علی بابا چیست؟

شرکت علی بابا در چین یکی از بزرگ‌ترین خرده‌فروشان و شرکت‌های تجارت الکترونیک در جهان است. این شرکت در سال ۱۹۹۹ توسط جک ما معلم سابق زبان انگلیسی و ۱۷ نفر دیگر تاسیس شد. هدف از راه‌اندازی این سایت، ارائه خدمات در زمینه فروش مشتری به مصرف‌کننده (C2C)، مشاغل به مصرف‌کننده (B2C) و مشاغل به مشاغل (B2B) از طریق پورتال‌های وب است. خدمات دیگری مثل پرداخت الکترونیکی، موتورهای جستجوی خرید و خدمات رایانش ابری هم ارائه می‌شود و مجموعه متنوعی از شرکت‌ها در سراسر جهان از بخش‌های تجاری آن استفاده می‌کنند.

۲. چگونه از سایت علی بابا خرید کنیم ؟

۱. برای ورود به سایت علی بابا آدرس alibaba.com را در مرورگرتان کپی کنید.
۲. اگر قبلا اکانت ساخته‌اید، روی عبارت “Sign In” در بالای صفحه کلیک کنید. اما اگر هنوز حساب کاربری خود را نساخته‌اید، روی “Join free” کلیک کنید. می‌توانید از طریق Gmail، LinkedIn، Facebook یا Twitter به سایت علی بابا وارد شوید.
۳. اگر زبان صفحه ایجاد اکانت چینی بود، از یک منو در سمت بالای صفحه زبان انگلیسی را انتخاب کنید.
۴. سپس فرم مشخصات کامل کنید و با حرکت موس کادر ‘Verification‘ را به سمت راست بکشید و کدی که نمایش داده شده است را وارد کنید. عبارت آخر که با ‘while creating website …’ شروع می‌شود را تیک بزنید و روی “Agree and register” کلیک کنید.
۵. در مرحله آخر ایمیلی که قبلا وارد کرده‌اید را چک کنید. کدی که برایتان ارسال شده است را وارد کنید و ثبت نامتان را تکمیل کنید. تبریک! شما یک حساب در سایت علی بابا دارید.
۶. در حال حاضر می‌توانید کالای موردنیازتان را در این سایت جستجو کنید. ممکن است به دلایل تحریم یا پرداخت هزینه برای خرید کالا به مشکل بربخورید. می‌توانید برای خرید از چین علی بابا از سایت‌های کمکی ایرانی استفاده کنید.

-