اگرچه فناوری‌های بخش هوافضا در دهه‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند، اما هنوز هم نمی‌توانیم از داخل هواپیما تماس تلفنی برقرار کنیم. شاید شما هم به این فکر کرده باشید که چه دلیلی برای این محدودیت وجود دارد؟

صنعت هوانوردی در دهه‌های گذشته به‌اندازه‌ای پیشرفت کرده که امروزه سفر با هواپیما به یک انتخاب ارزان و در دسترس تبدیل شده که راحتی و امنیت بیشتری را نسبت به سایر روش‌های حمل و نقل در اختیار بشر می‌گذارد. اما اگر یک چیز وجود داشته باشد که از روزهای ابتدایی شروع‌ به کار پرواز‌های تجاری تا به‌ حال تغییری نکرده، قانون سخت‌گیرانه‌ی ممنوعیت برقراری تماس از داخل هواپیماست. پیش از توضیحات بیشتر باید اشاره کنیم که اگر انتظار دارید در ادامه‌ی مطلب از رفع این محدودیت در آینده‌ای نزدیک باخبر شوید، متاسفانه قرار نیست به این زودی چنین اتفاقی رخ دهد.

5

چرا تماس‌های تلفنی از ابتدا ممنوع شدند؟

ممنوعیت استفاده از تلفن‌های همراه و برقراری تماس‌های تلفنی در هواپیما از همان روزهای ابتدایی معرفی گوشی‌های تلفن همراه اعلام شد. در سال ۱۹۹۱، کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) اعلام کرد که استفاده از دستگاه‌های بی‌سیم و تلفن‌های همراه در طول پرواز ممنوع است. دلیل اصلی این اقدام هم تداخل شبکه با ارتباطات روی زمین عنوان شد.

اما از آن زمان تا به‌ حال پیشرفت‌های زیادی در دنیای تلفن‌های همراه و فناوری‌های بی‌سیم ایجاد شده است، پس چرا چنین محدودیتی هنوز هم وجود دارد؟

۱. گوشی‌های تلفن همراه می‌توانند برای صفحات و مانیتورهای هواپیما اختلال ایجاد کنند

اگرچه به نظر می‌رسد از بین بردن اثر امواج گوشی بر هر چیزی کار ساده‌ای خواهد بود، اما باید در نظر داشته باشید که یک هواپیما میزبان تعداد زیادی مسافر است. صدها گوشی که سعی دارند به‌صورت تصادفی به شبکه‌های بی‌سیم متصل شوند در کنار هم می‌توانند اثر مخرب تقویت شده‌ای داشته باشند.

با توجه به اعلام سازمان هوانوردی فدرال آمریکا (FAA)، صفحات و نمایشگرهای مشخصی که در کابین هواپیما قرار دارند نسبت به تداخل ایجاد شده توسط شبکه‌های بی‌سیم و گوشی‌ها آسیب‌پذیر هستند.

  • ۲. کمبود دکل‌‌ها و برج‌های مخابراتی نزدیک

یک هواپیمای تجاری معمولی در ارتفاعی بین ۳۰ هزار تا ۴۲ هزار پا پرواز می‌کند. در این ارتفاع، هیچ برج و آنتن مخابراتی وجود ندارد. به علاوه، سرعت حرکت هواپیما معمولا بیش از ۵۰۰ متر بر ساعت است.

بنابراین، تلاش برای برقراری تماس حین پرواز در این ارتفاع یعنی گوشی شما باید از یک برج مخابراتی به برج دیگر متصل شود تا بتواند سیگنال را حفظ کند. به همین دلیل FCC استفاده از تلفن همراه برای برقراری تماس در حین پرواز را ممنوع کرده است.

علاوه بر این، با توجه به این که فاصله‌ی برج‌های مخابراتی بیشتر از حد معمول است، گوشی باید سیگنال خود را با حداکثر قدرت ارسال کنند که این موضوع خطر ایجاد اختلال در ارتباطات ضروری پرواز را افزایش می‌دهد.

۳. تماس‌های حین پرواز می‌توانند امنیت مسافران را به‌ خطر بیندازند

با وجود اینکه هواپیما امن‌ترین گزینه برای سفرهایی با مسافت طولانی است، اما سفر با این وسیله هم خطرهایی دارد. اتصال به اینترنت یا برقراری تماس تلفنی برای هر هدفی که باشد، یک عامل بزرگ برای حواس‌پرتی است و یکی از مهم‌ترین دلایل تصادفات جاده‌ای به شمار می‌آید.

پیش از این که پرواز آغاز شود و در طول سفر، مسافران باید به راهنمایی‌های کادر پرواز توجه کنند. ممکن است شرایط اضطراری پیش بیاید که نیاز به توجه کامل مسافران به دستورات داشته باشد یا به‌دلیل تربیولنس، خلبان علامت مربوط به کمربند ایمنی را روشن کند. در چنین شرایطی استفاده از تلفن همراه می‌تواند حواس مسافران را پرت کند.

۴.  راحتی مسافران

تماس‌های حین پرواز (چه از طریق برج‌های مخابراتی باشند و چه از طریق Wi-Fi) می‌توانند آسایش مسافران را هم مختل کنند. در فضای بسته‌ی هواپیما صدها نفر در کنار هم محبوس شده‌اند و علاوه بر آن، صدای موتور هم همیشه در پس‌زمینه شنیده می‌شود. حال تصور کنید چندین نفر بخواهند با تلفن همراه خود به مکالمه مشغول شوند،‌ در چنین شرایطی اوضاع غیر قابل تحمل‌تر خواهد شد، به‌ویژه با در نظر گرفتن جت لگ و تفاوت منطقه زمانی که باعث برهم خوردن نظم ساعت بیولوژیک بدن و اختلال خواب و خستگی می‌شود.

کلافگی و ناراحتی مسافران در طول پروازهای طولانی می‌تواند به بروز مشکلاتی برای خدمه‌ی پرواز و سایر مسافران منجر شود. بنابراین، با وجود اینکه ممکن است عدم دسترسی به تماس‌های تلفنی برای چند ساعت برای بعضی آزار دهنده به‌نظر برسد،‌ اما این موضوع به نفع دیگران و حتی خودشان است.

آیا می‌توانیم به برقرای تماس‌های حین پرواز در آینده امیدوار باشیم؟

تا به‌ حال، FCC نظر خود درباره‌ی ممنوعیت تماس حین پرواز را تغییر نداده است. اما درخواست‌های زیادی برای رفع این محدودیت مطرح شده‌اند، مانند نصب واحدهای میکروسل ویژه در خود هواپیما که بتوانند از طریق ارتباط با ماهواره اتصالی امن را ارائه کنند.

آژانس امنیت هوانوردی اروپا (EASA) کمی سخت‌گیری را کنار گذاشته است و اجازه می‌دهد بدون روشن کردن حالت هواپیما، از گوشی و Wi-Fi استفاده کنید، اما همچنان برقراری تماس حین پرواز را ممنوع اعلام کرده است، به‌جز در زمان برخاستن یا فرود آمدن.

-