در جهان خودرو انواع مدها از چراغ‌های مخفی و سقف وینیلی گرفته تا پانل‌های چوبی آمده‌اند و رفته‌اند. برخی از این مدها کاربردی و برخی بسیار مضحک بوده‌اند. در اینجا بهترین، بدترین و عجیب‌ترین مدها در تاریخ خودروسازی را مرور خواهیم کرد.

 

7

 

رنگ‌های مات

 

اخیراً برخی خودروسازان برای متمایز کردن محصولات خود از دیگر خودروها سراغ رنگ‌های مات رفته‌اند. ب‌ام‌و و فورد از اولین شرکت‌هایی بودند که در نسخه‌های ویژهٔ M3 نسل E90 و نسل دوم فوکوس RS از رنگ مات استفاده کردند. ب‌ام‌و این رنگ را در مدلی بنام Frozen Edition ادیشن ارائه کرد. با این حال، مراقبت از رنگ‌های مات دشوار است و حتی یک تمیز کردن ساده هم می‌تواند رنگ را خراب کند. همچنین فضولات پرندگان را هم باید فوراً تمیز کرد زیرا می‌تواند به رنگ آسیب بزند. به همین دلیل، این مد خیلی فراگیر نشد.

باله‌های عقب

 

طراح ارشد جنرال موتورز «هارلی ارل» را باید مبدع باله‌های عقب به‌عنوان یک مد طراحی دانست. این ویژگی طراحی اولین بار به شکلی کوچک در کادیلاک ۱۹۴۸ ظاهر شد و به‌سرعت در تمام خودروهای آمریکایی دههٔ ۵۰ رواج یافت. این مد طراحی در کادیلاک الدورادو ۱۹۵۹ به اوج رسید اما در دههٔ ۶۰ باله‌های عقب کوچک شدند تا اینکه در پایان همان دهه نهایتاً از طراحی خودروها کنار رفتند.

پانل‌های چوبی

 

تا دههٔ ۵۰ به‌طور گسترده از چوب در ساخت بدنهٔ خودروها استفاده می‌شد و دیدن استیشن‌هایی با بدنهٔ چوبی معمول بود. این خودروها که در آمریکا با عنوان Woodies شناخته می‌شدند، ابداع پانل‌های چوبی را به دنبال داشتند که توسط بسیاری از خودروسازان آمریکایی استفاده می‌شد تا به استیشن‌های کسل‌کننده حال و هوای لوکس ببخشند. بااین‌حال، با ورود مینی‌ون‌ها به بازار در دههٔ ۸۰، تقاضا برای خودروهای بزرگ با پانل‌های چوبی در ایالات‌متحده کاهش یافت و این مد رفته‌رفته کنار گذاشته شد. کرایسلر پی‌تی کروزر آخرین خودروی تولیدی با پانل‌های چوبی بود. البته این پانل‌ها صرفاً طرح چوب بوده و درواقع از پلاستیک ساخته شده بودند.

چراغ‌های نقطه‌ای

 

چراغ‌های نقطه‌ای یا Spot Light به چراغ‌هایی گفته می‌شود که مثل چراغ قوه نور را به‌صورت نقطه‌ای ساتع می‌کنند. روند محبوبیت این چراغ‌ها در خودروها با رالی و نیاز به روشنایی بهتر در شب برای حرکت با سرعت‌های بالا آغاز شد. خیلی زود تقاضا از سوی خریداران برای این چراغ‌ها بالا رفت و خودروسازان چراغ‌های نقطه‌ای را به‌عنوان آپشن در بسیاری از محصولات خود ارائه کردند. در دههٔ ۹۰ اما با پیشرفت تکنولوژی چراغ‌های جلو، تقاضا برای چراغ‌های نقطه‌ای کاهش یافت اما هنوز هم می‌توان این نوع چراغ‌ها را در خودروهای آفرودی دید.

آمپرهای متعدد روی داشبورد

 

گرایش به استفاده از آمپرهای متعدد به دههٔ ۲۰ بازمی‌گردد یعنی زمانی که رانندگان برای رسیدن به مقصد باید شخصاً بسیاری از پارامترهای خودرو را زیر نظر می‌داشتند. سپس ورود توربوشارژر در دههٔ ۸۰ نیز باعث شد آمپر بوست به یک ضرورت تبدیل شود اما پیشرفت مداوم خودروهای مدرن و استفادهٔ گسترده از نمایشگرهای دیجیتالی همهٔ آن آمپرهای آنالوگ را منسوخ کردند.

سقف وینیلی

 

سقف وینیلی یکی از مدلهای جالب و پرطرفدار طراحی خودرو بود و زیبایی خاصی به بسیاری از سدان‌های کسل‌کننده می‌بخشید. چندین دهه پیش این سقف را می‌شد در خودروهای زیادی از هیلمن اونجر ارزان‌قیمت گرفته تا رولزرویس سیلور شادو مجلل دید اما این مد هم در دههٔ ۸۰ کنار گذاشته شد. البته سقف وینیلی یک بدی هم داشت و فروشندگان خودرو می‌توانستند از این طریق زنگ‌زدگی‌های سقف را بپوشانند.

چراغ‌های جلوی مخفی

 

چراغ‌های مخفی یکی از محبوب‌ترین مدهای طراحی در تاریخ خودروسازی بودند. هرچند این نوع چراغ‌ها در دههٔ ۳۰ ابداع شدند اما در دههٔ ۷۰ و ۸۰ رواج پیدا کردند و در دههٔ ۹۰ به اوج محبوبیت رسیدند تا جایی که اکثر خودروسازان حداقل در یکی از محصولات خود از چراغ‌های مخفی استفاده می‌کردند. بااین‌حال، قوانین ایمنی جدید حفاظت از عابر پیاده اصلی‌ترین دلیل منسوخ شدن بود زیرا چراغ‌های مخفی هنگام باز بودن در صورت تصادف ممکن بود به عابرین آسیب بزنند.

کرکرهٔ شیشهٔ عقب

 

این یکی از مدهای کاربردی در طراحی خودرو بود. کرکرهٔ شیشهٔ عقب برای جلوگیری از تابش خورشید و ورود گرمای آفتاب به کابین مورداستفاده قرار می‌گرفت و در عین حال دید مناسبی را برای راننده فراهم می‌کرد. لامبورگینی میورا اولین خودرویی بود که از این کرکره استفاده کرد و بعداً آن را در خودروهای بسیاری مثل لوتوس اسپریت و فورد موستانگ هم دیدیم.

سانروف پاپ آپ

 

اولین سانروف‌ها در خودروها به‌صورت پلاستیک یا شیشه روی سقف طراحی و به سمت بالا باز می‌شدند و به آن‌ها سانروف پاپ آپ گفته می‌شد. این سانروف‌ها اوایل دههٔ ۷۰ به بازار آمدند و خیلی زود به سقف بسیاری از خودروها راه پیدا کردند هرچند که معمولاً هنگام بارندگی باعث ورود آب به کابین می‌شدند. سانروف‌های پاپ آپ بعداً با سانروف‌های کشویی جایگزین شدند و در اوایل دههٔ ۹۰ دوران آن‌ها به پایان رسید.

چراغ‌های جلوی دوقسمتی

 

چند سال پس از کنار رفتن چراغ‌های مخفی، مد دیگری در طراحی چراغ‌های جلو پدید آمد. این مد، چراغ‌های دوقسمتی بود. این نوع طراحی را اولین بار در سال ۲۰۱۰ در نسل اول نیسان جوک دیدیم. چراغ‌های دوقسمتی سریع‌تر از آنچه فکرش را بکنید محبوب شدند و در انواع و اقسام خودروها از سازندگان مختلف مورداستفاده قرار گرفتند تا جایی که حتی ب‌ام‌و هم در محصولات جدید خود مثل XM سراغ این چراغ‌ها رفته است؛ بنابراین، به نظر می‌رسد فعلاً قرار نیست مد چراغ‌های دوقسمتی از طراحی خودروها کنار گذاشته شود.

نمایشگرهای متصل به هم

 

با پیشرفت تکنولوژی، نمایشگرهای دیجیتالی بزرگ به مرور بر داشبورد خودروها سلطه پیدا کردند و حتی جای صفحه آمپر سنتی را هم گرفتند. مدی که در این زمینه شکل گرفت و آغازگر آن را باید مرسدس بنز دانست، دو نمایشگر متصل به هم در قابی یکپارچه برای صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی بود. این سبک طراحی اولین بار در سال ۲۰۱۴ در مرسدس S کلاس نسل W222 ارائه شد و خیلی زود بسیاری از خودروسازان از روی آن الگوبرداری کردند تا جایی که هم‌اکنون نمایشگرهای متصل به هم را حتی در خودروهای ارزان‌قیمت چینی هم می‌بینیم.

سر اگزوزهای تزئینی

قبلاً در خودروهای اسپرت سر اگزوزهای بزرگی را می‌دیدیم که از پایین سپر عقب بیرون آمده و نمای جذابی را ایجاد می‌کردند اما بعداً خودروسازان به دلیل جذابیت این ویژگی، در خودروهای معمولی هم از چنین سر اگزوزهایی استفاده کردند. طی چند سال اخیر اما به دلیل هزینه‌بر بودن طراحی سپر عقب با سر اگزوز و همینطور حرارت اگزوزها که می‌تواند به سپر آسیب بزند، بسیاری از خودروسازان اقدام به طراحی سر اگزوزهای تزئینی روی سپر کرده‌اند درحالیکه اگزوز واقعی زیر سپر پنهان شده است. این ویژگی را در خودروهای چینی فراوان می‌بینیم اما حتی برند بزرگی مثل آئودی هم سراغ آن رفته است.

-