از همان اوایل عرضه دیگنیتی پرایم توسط گروه بهمن، صحبت‌هایی در خصوص ارائه یک نسخه کامل‌تر و قوی‌تر از این محصول به میان آمد؛ اما گویا خودروساز وطنی و طرف چینی قصد داشتند ابتدا بازخورد بازار را در خصوص نسخه ارزان‌تر نماینده‌ خود بسنجند و بعد از آن به بلندپروازی‌های بیشتر فکر کنند. در نهایت استقبال گسترده از مدل "پرایم" آنها را مجاب کرد تا تدارکات لازم جهت فروش نسخه تکامل‌یافته دیگنیتی یعنی "پرستیژ" را مهیا کنند. خودرویی با پیشرانه قوی‌تر، گیربکس بهتر، طراحی اندکی اسپرت‌تر و چند آپشن اضافه که اگر با قیمت مناسب به دست مشتری حقیقی برسد قطعاً یکی از جذاب‌ترین گزینه‌های موجود خواهد بود.

 
 
6
 
 
 
 
 

بررسی دیگنیتی پرستیژ

"دانگ‌فنگ Fengon ix5" که بهمن آن را "دیگنیتی" نامیده، اولین کراس‌اوور کوپه‌ مونتاژی کشور به حساب می‌آید که در همین مدت کوتاه از عرضه توانسته به لطف ظاهر جذاب و آپشن‌های رنگارنگ (و صد البته نبود رقبای قدر) توجهات بسیاری را به خود جلب نماید. با این حال نسخه اولیه یا همان پرایم علیرغم ظاهر اسپرت و جوان‌پسندانه‌، از نظر فنی یک کراس‌اوور معمولی نشان داد و با موتور 1.5 لیتری توربو و جعبه‌دنده اقتصادی CVT نتوانست لذت رانندگی خاصی به مشتریانش ارائه کند. اما در نسخه پرستیژ اوضاع کاملاً تغییر کرده؛ در این مدل یک پیشرانه 2 لیتری توربو GDI جایگزین انجین 1.5 لیتری قبلی شده و گیربکس 6 سرعته AT ساخت پاورتک نیز بجای مدل حوصله‌سربر ضریب‌پیوسته قدرت را به چرخ‌های جلویی منتقل می‌کند.

 

نتیجه تمامی اینها به بهبود محسوس شتاب و کشش ماشین منتهی شده است به شکلی که کمتر رقیبی در این حوالی قیمتی می‌تواند سر به سر پرستیژ بگذارد. البته تغییرات به همین موارد محدود نمی‌شوند؛ مثلاً سپر جدید در قسمت جلو، دیفیوزر متفاوت و سراگزوزهای دوگانه در بخش عقب و رینگ‌های اسپرت 20 اینچی، ظاهر پرستیژ را نیز تاحدودی ارتقاء داده‌اند. همچنین آپشن‌هایی نظیر سیستم صوتی پایونیر با آمپلی‌فایر مجزا، پشت‌آمپر تمام دیجیتال و نورپردازی داخلی، فضای کابین نسبتاً لوکس‌تری در اختیارمان قرار خواهند داد. البته در کنار تمامی این نکات مثبت باید در نظر داشته باشید که پیشرانه‌های توربو GDI حساسیت بالاتری به کیفیت بنزین و شرایط نگهداری دارند. ضمناً استفاده از رینگ‌های 20 اینچی و تایرهای فاق‌کوتاه هرچند روی ظاهر و هندلینگ خودرو تاثیر مثبت داشته اما سواری را اندکی خشک نموده است.

 

در سایر موارد اوضاع مشابه با نسخه پرایم می‌باشد. یعنی همان اتاق جادار و صندوق‌عقب مناسب، ارگونومی نسبتاً خوب و کیفیت ساخت قابل‌قبول که در گذشته هم شاهدش بودیم. فقط ای کاش سیستم دودیفرانسیل هم برای این محصول در نظر گرفته می‌شد تا بتوانیم از این همه گشتاور در بیراهه‌نوردی نیز استفاده نمائیم که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

داخل دیگنیتی پرستیژ

با گشودن درب ماشین با فضایی مشابه با نسخه پرایم روبرو خواهید شد. البته تغییر نشانگرهای پشت‌‌آمپر به نوع تمام دیجیتال و نورپردازی جذاب داخلی اندکی به حال و هوای لاکچری کابین افزوده‌اند اما در سایر موارد همه چیز مشابه قبل دیزاین شده و شاهد همان شکل و شمایل و کیفیت قبلی هستیم.

 

فضای کلی برای استفاده یک خانواده 5 نفره کافی به نظر می‌رسد و صندوق عقب جادار ماشین در مسافرت‌ها حسابی کارآمد ظاهر می‌شود. از لحاظ ارگونومی هم اوضاع در اکثر قسمت‌ها رو به راه است و مشکلاتی مثل محدودیت دید عقب، با آپشن‌های کمکی (دوربین 360 درجه) پوشش داده شده است‌. شاید یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های کابین مربوط به طراحی پنل لمسی تنظیمات تهویه باشد؛ هرچند این زیباسازی به قیمت کاهش تسلط راننده تمام شده زیرا برای استفاده از آن گاه مجبور میشویم چشم از جاده برداریم.

طراحی دیگنیتی پرستیژ

دیگنیتی پرستیژ از نظر ظاهری یک فیس‌لیفت جزئی را تجربه نموده که در نهایت به بهبود جلوه ماشین منتهی شده است. مثلاً رینگ‌های 20 اینچی نسبت به مدل 18 اینچی قبلی ابهت بیشتری به خودرو بخشیده‌اند و دیفیوزر جدید عقب با اگزوزهای چهارتایی، ذات اسپرت خودرو را به رخ میکشند. سپر جلو هم خوش‌فرم‌تر شده و با ورودی هوای بزرگ‌تر و حالت آیرودینامیک خود جذاب‌تر به چشم می‌آید.

 

البته دیگنیتی حتی در نسخه ساده پرایم هم بدلیل فرم کوپه بدنه‌اش ظاهر جذاب و جوان‌پسندانه‌ای داشت و با جلوپنجره بزرگ و چشمان عبوس و خطوط سیال بدنه‌، نظرها را به سمت خود باز می‌گرداند؛ اما اینک تغییرات ظاهری پرستیژ اوضاع را حتی از قبل هم بهتر کرده تا شاهد هماهنگی مناسبی میان ظاهر و باطن خودرو باشیم.

 
 

مشخصات دیگنیتی پرستیژ

مهم‌ترین تغییر صورت گرفته روی نسخه پرستیژ در همین بخش فنی صورت گرفته است؛ یعنی جایی که پیشرانه‌ نه چندان قدرتمند 1.5 لیتری توربو جای خودش را به انجین 2 لیتری توربو GDI داده است تا شاهد قدرت‌نمایی 228 اسب بخاری (دور موتور 5500) و گشتاور 355 نیوتن‌متری (از دور موتور 2200 الی 4000) باشیم. این اعداد حدود 80 اسب و 135 نیوتن‌متر بیشتر از مدل پرایم است. برای درک بهتر مطلب میتوان گفت که این اختلاف از کل توان تولیدی موتور پژو 206 تیپ 2 بیشتر می‌باشد! استاندارد آلایندگی خودرو هم یک پله ارتقاء یافته و به یورو 6 رسیده.

 

پس تا اینجای کار مطمئن هستیم که با شتاب، سرعت و کشش بسیار بهتری روبرو هستیم که نه فقط از پرایم برتر است بلکه تمامی کراس‌اوورهای این رده قیمتی (و یا کمی بالاتر) را نیز به چالش دعوت می‌کند. خبر خوب دیگر اینکه گیربکس CVT هم با جعبه‌دنده 6 سرعته AT جایگزین شده تا ماشین‌بازها حس لذت‌رانندگی بالاتری را تجربه نمایند. البته پرستیژ بدلیل موتور بزرگ‌تر و گیربکس متفاوت و برخی جزئیات دیگر حدود 230 کیلوگرم سنگین‌تر شده اما این اختلاف وزن در برابر افزایش قدرت پیشرانه ناچیز به حساب می‌آید. از دیگر مشخصات فنی دیگنیتی پرستیژ می‌توان به سیستم تعلیق مک‌فرسون جلو و مولتی‌لینک عقب، ترمزهای چهارچرخ دیسکی، فرمان برقی و ساختار انتقال قدرت تک‌دیفرانسیل (جلو) اشاره نمود. ضمناً همانطور که بالاتر اشاره شد باید در نظر داشته باشید که موتورهای توربو GDI حساسیت بالایی به کیفیت سوخت و شرایط نگهداری دارند و در این خصوص باید وسواس و وقت بیشتری به خرج دهید.

 

امکانات و تجهیزات دیگنیتی پرستیژ

دیگنیتی از امکانات ایمنی و رفاهی مناسبی از قبیل: "ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، ترمز کمکی BA، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری ESP, EBA, TCS, HA، ترمز پارک برقی EPB، اتوهلد، کنترل حرکت در سربالایی HHC و سراشیبی HDC، ایربگ‌های راننده، سرنشین جلو و جانبی، دوربین ثبت وقایع، امکان انتخاب حالت‌های مختلف رانندگی (استاندارد، اقتصادی و اسپرت)، سامانه پایش فشار باد تایرها TPMS، ورود و استارت بدون کلید، سقف پانوراما مجهز به سانروف برقی، کروزکنترل، درب صندوق الکتریکی، چراغ‌های LED، سنسور پارک، دوربین 360 درجه، خطوط راهنمای پارک برای دوربین دنده عقب، روکش‌های چرمی، سیستم مولتی‌مدیا با نمایشگر 10.25 اینچی، رهیاب ماهواره‌ای، بلوتوث، 3 عدد خروجی 12 ولت، 2 عدد خروجی USB، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل، چراغ‌های روشنایی در روز، چراغ مشایعت، تهویه مطبوع اتوماتیک با پنل لمسی و دریچه جداگانه برای سرنشینان عقب، سنسورهای نور و باران، آینه الکتروکرومیک، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، صندلی برقی راننده و سرنشین کناری (برای راننده تنظیم در 10 جهت و شاگرد در 4 جهت)، صندلی تاشو عقب، شارژر بی‌سیم (Wireless)، نورپردازی داخلی در 7 رنگ و پشت‌آمپر دیجیتال" بهره می‌برد که هرچند کامل‌ترین لیست را تشکیل نداده‌اند اما می‌توانند شما را راضی نگاه دارند. راستی اکثر این گزینه‌ها در نسخه پرایم هم وجود داشتند اما سیستم صوتی پایونیر با آمپلی فایر مجزا، نورپردازی داخلی و پشت‌آمپر دیجیتال از جمله گزینه‌هایی هستند که فقط روی مدل پرستیژ یافت می‌شوند.

 
کیسه هوا
ایربگ های راننده، سرنشین جلو و جانبی
سیستم صوتی
سیستم مولتی مدیا با قابلیت اتصال به بولوتوث دارای سیستم رهیاب/ ناوبری - صفحه نمایش لمسی 25/10 اینچی دارای پورت های AUX و USB -6 عدد بلندگو
ترمز و پایداری
ترمز ضد قفل ABS به همراه سیستم الکتریکی توزیع نیروی ترمزی EBD - سیستم‌های کنترل کششATC و TRC و ASR و TCS - سیستم کمکی ترمز EVA – BA - BAS - EBA - سیستم کنترل پایداری الکتریکی خودرو ESC
دیگر امکانات
سیستم کنترل حرکت خودرو در سراشیبی HDC - سیستم کنترل حرکت خودرو در سربالایی HAC - سیستم ایمنی برخورد با مانع شیشه بالابر و سانروف - دوربین ثبت کننده رانندگی Driving Recorder - حالت رانندگی نرمال، اسپرت و زمستانی - سیستم ضد سرقت الکترونیکی Immobilizer - اتصال صندلی کودک ISOFIX - ترمز پارک برقی EPB به همراه سیستم توقف خودکار (Auto Hold) - کمربندهای ایمنی پیش کشاننده صندلی های جلو - سیستم نمایش لحظه ای فشار باد تایرها TPMS - فرمان چرمی و مجهز به کلیدهای دسترسی به سیستم مولتی مدیا - سان روف پانوراما دو قسمتی به همراه سیستم ایمنی برخورد با مانع - درب الکتریکی صندوق عقب - دوربین عقب - سیستم تشخیص مانع (سنسور پارک عقب و جلو) - دوربین 360 درجه برای سهولت پارک - شیشه های Privacy درب های ردیف دوم و عقب - پوشش چرمی صندلی ها - صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در 6 جهت - استارت دکمه ای - سیستم هوشمند ورود بدون کلید Keyless Entry - آینه های جانبی برقی به همراه چراغ خوشامدگویی و گرمکن - چراغ های مه شکن جلو و عقب - چراغ های روشنایی در روز Day Light - سیستم روشنایی مشایعت تا درب منزل Follow me home - چراغ های جلو و عقب به همراه سیستم تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور چراغ های جلو - روشنایی خودکار چراغ های جلو Auto Light - سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک (لمسی) به همراه دریچه مجزا برای سرنشینان عقب - تثبیت کننده سرعت خودرو (کروز کنترل) - 3 عدد خروجی 12 ولت دو عدد خروجی USB ردیف جلو و عقب - مجهز به رینگ آلومینیومی 18 اینچی - برف پاک کن اتوماتیک جلو به همراه سنسور باران - درب باک الکتریکی

رقبای دیگنیتی پرستیژ در بازار

در گذشته کراس‌اوورهای قدرتمندی نظیر ام جی GS و ام جی RX5 به کشور وارد شدند که جدا از برخورداری از پیشرانه 2 لیتری توربو و شتاب بسیار خوب، از ساختار دودیفرانسیل نیز بهره می‌بردند؛ اما متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد جولان شاسی‌بلندهای نه‌چندان قدرتمندی بودیم که اکثر آنها در شتاب و عملکرد شرایطی کاملاً معمولی داشتند.

 

حال دیگنیتی پرستیژ با پیشرانه 2 لیتری توربو GDI خود می‌تواند در نبود برندهای قدر حسابی قدرت‌نمایی کند و در این رده بی‌رقیب باشد؛ البته این بدان شرط است که گروه بهمن بتواند با افزایش تیراژ تولید، قیمت این محصول را در سطح نمایندگی نگاه دارد که در این صورت رقبایی نظیر KMC K7 کار بسیار دشواری در برابر این کراس‌کوپه خواهند داشت.

-