امروزه اینترنت یکی از کاربردی و پرمصرف‌ترین موارد در بین مردم جهان است و ۵۵.۷ درصد مردم جهان از آن استفاده می‌کنند. اما آیا مدیریت میزان مصرف اینترنت برای همه شما حائز اهمیت است و دوست دارید بدانید که در طول یک روز یا یک هفته چه میزان اینترنت مصرف کرده‌اید؟ در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با چگونگی مدیریت میزان مصرف اینترنت در ویندوز ۱۰، ویندوز ۸ و ویندوز ۷ آشنا کنیم.


1

کنترل مصرف اینترنت کامپیوتر در ویندوز ۱۰، ۷ و ۸

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام ورود به اینترنت با سیستم خود، به صورت ناگهانی متوجه به اتمام رسیدن حجم اینترنت خود شوید. اما علت هدر رفتن اینترنت شما چیست و چگونه می‌توانید مصرف اینترنت خود را کنترل کنید؟ در صورتی که تمایل دارید، علت بروز این مشکل را بدانید و یا اینکه با روش‌های کنترل آن آشنا شده و مصرف بالای اینترنت خود را مدیریت کنید، در ادامه این مقاله با آچارباز همراه باشید تا شما را با راهکارهای کنترل مصرف اینترنت کامپیوتر در ویندوز ۱۰، ویندوز ۷ و ویندوز ۸ آشنا کنیم.

ترفند کاهش مصرف حجم اینترنت در کامپیوتر

یکی از بهترین ترفندهای کاهش مصرف حجم اینترنت در کامپیوتر، نصب یکی از نرم افزارهای مدیریت میزان مصرف اینترنت است. با نصب نرم افزار به راحتی می‌توانید مشاهده کنید که کدام برنامه چه میزان اینترنت مصرف می‌کند و پس از یافتن برنامه آن را غیرفعال کرده و به راحتی مصرف اینترنت خود را کاهش دهید.

نمایش حجم اینترنت مصرف شده (Data usage در ویندوز ۷)

شاید در حین مصرف اینترنت فراموش ‌کنید که حجم اینترنت مصرفی خود را چک کنید و تا زمانی که حجم اینترنتان تمام شود، متوجه آن نشوید ، در این حالت ممکن است بیشتر از حجم مورد انتظار خود اینترنت مصرف کنید، بهترین پیشنهاد جهت کنترل مصرف اینترنت کامپیوتر در ویندوز، نمایش حجم اینترنت است.
برای نمایش حجم اینترنت نیاز به نرم افزارهای کنترل مصرف اینترنت مودم و وای فای کامپیوتر، هموچون موارد زیر است:

  1. Free Meter
  2. NetWorx
  3. Shaplus Bandwidth Meter
  4. NetGuard
  5. Network Activity Indicator
  6. BitMeter OS
  7. Glasswire
  8. TtbMeter
  9. iTraffic Monitor
  10. NetBalancer

و ….

قطع اتصال ویندوز ۱۰ به اینترنت

جهت قطع اتصال ویندوز ۱۰ به اینترنت راه‌های مختلفی وجود دارد، از جمله:

حذف سخت افزار شبکه:

اولین راه حل پیشنهادی حذف و قطع سخت ‌افزارهای شبکه مثل wifi، کابل LAN و … است.

محدود کردن دسترسی به اینترنت از طریق فایروال در ویندوز ۷:

برای انجام این کار، ابتدا باید به قسمت control panel رفته و سپس گزینه Security Center را انتخاب کنید. سپس به گزینه Windows Firewall رفته و سربرگ Exceptions را انتخاب کنید. در این بخش لیستی از برنامه‌ها را مشاهده می‌کنید، هرکدام از این برنامه‌ها را که قصد دارید،دسترسی به اینترنت را برای آن‌ها مسدود کنید، انتخاب کرده و در صورت نیاز روی دکمه‌ی ok کلیک کنید.
در این حالت اگر برنامه‌ی انتخاب شده را باز کنید متوجه خواهید شد که به اینترنت دسترسی ندارد ولی سایر برنامه‌ها که انتخاب نشده‌اند، توانایی دسترسی به اینترنت را دارند.

محدود کردن دسترسی به اینترنت در ویندوز ۱۰:

جهت محدود کردن دسترسی به اینترنت در ویندوز ۱۰، ابتدا در نوار ابزار جستجوی ویندوز ۱۰ باید عبارت Windows Defender Firewall را سرچ و در صفحه نمایش داده شده گزینه Advanced Settings را انتخاب کنید. سپس در مرحله بعد روی گزینه Outbound Rules کلیک کرده و گزینه New Rule را بزنید.
در صفحه ویزاردی که باز شده لیستی از برنامه‌ها مشاهده خواهید کرد، برنامه‌هایی که قصد دارید دسترسی به اینترنت آن‌ها را مسدود کنید را انتخاب کنید، گزینه This Program Path را بزنید و سپس روی گزینه Browse کلیک کنید.
در صفحه نمایش داده شده گزینه Block The Connection را بزنید و در پاسخ به سوال چه زمانی قصد دارید این دستور انجام شود؟ گزینه‌های Domain، Public،  Privateرا انتخاب کرده و یک نام برای آن برگزینید و در آخر گزینه finish را بزنید.

 

-