اولین بار است که یک بازی را تمام می‌کنم و اندوهی بزرگ به سراغم می‌آید؛ نه از اینکه بازی تمام شده (اتفاقا بازی وقتی تمام می‌شود مقدار زیادی محتوای دیده نشده دارد)، به این خاطر که دیگر قرار نیست تیمی که چنین گیمی را ساخته دوباره کنار هم ببینیم و منتظر بازی جدیدشان باشیم. در خلاصه‌ترین مقدمه‌ای که می‌توانم برایتان بنویسم باید گفت که Shadow Gambit: The Cursed Crew بازی بسیار قوی و پرمحتوایی است، حتی شاید در چنین سال شلوغی بتواند جزو لیست ۱۰ بازی برتر سال یک مخاطب پی سی گیمر باشد اما در نهایت سرنوشت شوم بسته شدن استودیوهای بازی‌سازی گریبان‌گیر این بازی و تیم سازنده‌اش شده و نمی‌توان افقی دورتر برایش دید. با این تصور خلاصه، در ادامه توضیحات بیشتری پیرامون بازی Shadow Gambit: The Cursed Crew ارائه می‌دهم.

 
5
 
Shadow Gambit: The Cursed Crew
  • امتیاز کاربران
    9/
  • امتیاز متاکریتیک85
  • ژانراستراتژیکتاکتیکال
  • تاریخ انتشارمرداد ۱۴۰۲
  • پلتفرم‌هاایکس باکس سری ایکسپلی استیشن 5پی‌سی
  • ناشر بازیMimimi Games
  • سازندهMimimi Games
  • حالت بازیتک نفره

دوران طلایی دزدی دریایی زمانی بود که کشتی‌های بسیاری از سمت اروپا به منطقه تازه اکتشاف شده‌ی آمریکا اجناس بسیاری را منتقل می‌کردند. نه راه زمینی وجود داشت و نه هنوز راه هوایی؛ بنابراین چاره‌ای نبود جز کشتی‌های بزرگ و کوچک و سفرهای چند ماهه از غرب اروپا و عمدتا اسپانیا تا سواحل شرقی آمریکا و یا جزایری که در دل اقیانوس آرام سر از آب بیرون آورده بودند. یکی از معروف‌ترین این مناطق سلسله جزایر و دریای کارائیب است که امروز ما آن را در سینما با فیلم‌های مشهوری مثل دزدان دریایی کارائیب با درخشش جانی دپ و در تاریخ به عنوان نماد استعمار و دزدی می‌شناسیم. با فاصله گرفتن از دوره‌ی سیاهی که هر کشتی مسافری و باربری می‌توانست طعمه شمشیر دزدان دریایی شود، به طنز و تخیل کشیدن آن دوران و دزدهای مشهورش برای ساخت داستان‌های سرگرم‌کننده جذابیت زیادی پیدا کرد و Shadow Gambit: The Cursed Crew ماحصل چنین طرز تفکری است.

داستان این بازی اشاره به همان دوران دارد اما در یک دنیای کاملا متفاوت با دنیای ما که ناگهان افسونی باعث زنده شدن و جان گرفتن دزدها، خدمه و کشتی‌هایشان می‌شود. شما حالا در نقش یک بازیافته از مرگ، کنترل کشتی وفادار به کاپیتان قبلی را به دست می‌گیرید و در سلسله جزایر کارائیب گمشده به گشت و گذار می‌پردازید تا با نیروهای شری که قصد نابودی شما را دارند مقابله کنید. اینبار به جای اینکه یک مسیر خطی را طی کنید، شما انتخاب می‌کنید که وارد کدام جزیره شوید و چه ماموریتی انجام دهید. حتی ترکیب افرادی که با خودتان وارد بازی می‌کنید هم به خودتان بستگی دارد و از قبل و مطابق داستان برای شما انتخاب نشده است.

 

باز گذاشتن دست بازیکن در این زمینه باعث شده تا کاراکترهای بازی شخصیت‌هایی با داستان غنی در مسیر اصلی نداشته باشند و هر مهره تبدیل شود به یک کارت با قابلیت‌های مختلف در یک بردگیم جذاب. اما اگر به یک شخصیت بازی علاقه‌مند شوید می‌توانید داستان شخصی او را در مراحلی که مخصوص خودش طراحی شده دنبال کنید و ببینید چه بر سر او آمده یا در زندگی قبلی خود چه بر سر دیگران آورده. این ماموریت‌ها که در دسته‌بندی مراحل فرعی بازی هستند معمولا به خاطر غنای داستانی و طنز یا درامایی که برای هر کاراکتر لحاظ کرده بسیار زیاد ارزش تجربه دارند. بنابراین زمانی که سراغ بازی رفتید، مسیر داستان هر شخصیت را هم جداگانه حتما پیش ببرید تا عمق بیشتری در محتوای بازی ایجاد کنید.

 

حالا که این همه در مورد داستان این کاراکترها صحبت کردیم بگذارید به شما بگویم که بزرگترین نقطه قوت بازی همین ۸ نفر هستند. ۸ دزد دریایی با قابلیت‌های مختلف که شما با توجه به سبک بازی خودتان و چالش‌های هر جزیره می‌توانید تعدادی از آن‌ها را با خودتان به ماموریت ببرید. طراحی محیط بازی متناسب تمام این ۸ شخصیت باید به نحوی طراحی شود که امکان پیشروی با هر ترکیبی امکان‌پذیر باشد. اگر به عمق گیم‌پلی بازی بروید کاملا درک می‌کنید که طراحان گیم‌پلی چه کار دشواری انجام داده‌اند و تا چه اندازه انرژی صرف آن شده. نباید از این نکته و نبوغ طراحی به سادگی گذشت و اگر می‌بینید بازی نمرات بالایی کسب کرده و کاربران از آن به عنوان گیمی که ارزش تکرار بالایی دارد یاد می‌کنند به همین دلیل است.

هر یک از این ۸ نفر همانطور که داستان و قابلیت‌های مختلفی دارند، محیطی که در آن ماموریت را به انتها می‌رسانند هم باید چنین ویژگی‌ای داشته باشد اما آنطور که باید نشده. جزیره‌ها به نحوی ساخته شده‌اند که هر ترکیبی از این ۸ نفر در هر حالتی از روز یا شب با نور محدودتر، کارایی داشته باشند که نقطه ضعف طراحی بازی در قیاس با ساخته‌های قبلی Mimimi Games شاید در همین قسمت باشد. محیطی که ویژگی‌های شخصی‌سازی شده‌ی فراوانی ندارد تا بتواند میزبان ترکیب‌های اتفاقی باشد، معمولا بعد از چند ساعت، چالش‌هایش ساده می‌شود. بازیکن به خصوص در انتهای بازی متوجه می‌شود که قوی‌ترین کاراکترها کدام‌ها هستند و یا با کدام شخصیت راحت‌تر و حرفه‌ای‌تر بازی می‌کند. همان‌ها تقریبا ترکیب ثابت همه‌ی جزیره‌ها می‌شوند و مابقی حذف می‌شوند تا جایی که بازی مجبورتان کند از یک فرد خاص حتما استفاده کنید.

با این حال، تنوع قابلیت‌های کاراکترها چه با خودشان چه با شخصیت‌های بازی‌های قبلی، ارزش تکرار و چرخش مجدد و پیشروی مراحل به شکل متفاوت را ایجاد کرده. اگر با شوخی‌های اسکلت‌ها، موجودات افسون شده، روح کشتی و از این قبیل طنزهای دزد دریایی گونه ارتباط می‌گیرید، Shadow Gambit: The Cursed Crew با تمام خدمه‌ی نفرین شده‌اش لحظات بسیار نابی را رقم می‌زند. بازی شما را خیلی با معماهایی که تم نقشه‌های پنهان گنج دارد درگیر نمی‌کند و هدف اصلی تسلط بر همان گیم‌پلی مخفی‌کارانه و تاکتیکال است. ترکیب‌های بی‌نظیری که با زنجیره‌ی دستورات می‌توانید ایجاد کنید واقعا لذت‌بخش هستند و حس غرور و هیجان فوق‌العاده‌ای در شما ایجاد می‌کنند.

مدت زمان بازی

داستان اصلی: ۲۵ ساعت
۱۰۰ درصد: ۵۰ ساعت

 

قسمتی از این بررسی بازی را باید به سازندگانش اختصاص داد تا بدانیم چه کردند و همانطور که در ابتدای متن نوشتیم، سرنوشتشان چه شد. Mimimi Games سال ۲۰۱۱ در آلمان توسط دو دانشجوی رشته‌ی گیم دیزاین تاسیس شد. اولین تلاش‌های استودیو آنقدر برجسته نبودند که به دست دایره مخاطب بزرگی برسند و حقیقتا من هم آن‌ها را بازی نکرده‌ام. اما Shadow Tactics: Blades of the Shogun می‌شود اولین بازی بزرگ و پر سر و صدای این تیم ساکن مونیخ که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد و اگر بگوییم در دسته‌بندی خودش درجه یک بود و یکی از بهترین گیم‌های سال است دروغ نگفته‌ایم. 

چند سال بعد و با حمایت THQ Nordic، خالقین خلاق این استودیو، Desperados III را در سال ۲۰۲۰ و همزمان با شیوع کرونا در جهان عرضه کردند. گیمی که حتی از Shadow Tactics هم موفق‌تر عمل کرد و به واسطه‌ی شهرت پیشین دسپرادوز و محبوبیت آن میان پی سی گیمرها، رشد قابل توجهی در زمینه فروش و اقبال عمومی دریافت کرد. پس از پشتیبانی از دسپرادوز ۳، توسعه‌دهندگان تصمیم گرفتند یک بسته‌ی ماموریت مجزا از بازی اصلی برای Shadow Tactics بسازند که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد و در حد و اندازه خودش موفق بود.

گیم بعدی Shadow Gambit: The Cursed Crew بود. پروژه‌ای بسیار بزرگ با محوریت دزدان دریایی و در دوران طلایی دزدی دریایی. برخلاف عناوین قبلی که توسط Daedalic Entertainment و THQ Nordic حمایت و منتشر شده بودند، Shadow Gambit توسط Mimimi Games منتشر می‌شد و بودجه‌ای از طرف دولت آلمان و گروه سرمایه‌گذاری ویدیوگیمی Kowloon Nights دریافت می‌کرد. آنچه انتظار می‌رفت این بود که استودیو Mimimi Games یک بازی باکیفیت ارائه دهد اما با توجه به تمرکز روی خلق IPهای جدید، سایه‌ی شکست تجاری روی آن افتاده بود. در نهایت هم همین شد. بازی با امتیازات بالا به بازار عرضه شد اما بازاریابی ضعیف و عدم استقبال عمومی گیمرها حتی در فصل تابستان و پیش از شروع عرضه بازی‌های متعدد باکیفیت پاییزی، Shadow Gambit را با شکستی تجاری مواجه کرد.

دو هفته بعد از انتشار بازی Shadow Gambit: The Cursed Crew، توسعه‌دهندگان اعلام کردند که بنا به دلایل بودجه‌ی ناکافی برای تامین پروژه‌ها و فروش کم بازی‌هایشان استودیو Mimimi Games را می‌بندند. خبری ناراحت‌کننده که اندک بارقه‌ی امید برای جان گرفتن ژانر استراتژی تاکتیکال را خاموش کرد و پرچم را به چند استودیو باقی‌مانده‌ای که حاضر به سرمایه‌گذاری در این ژانر هستند سپرد.

 

یک ویژگی خوب دیگر بازی این است که روح کشتی در تمام مدت و همه‌ی مراحل همراه شماست و مرتبا یادتان می‌اندازد که خاطره‌ای از این لحظه ذخیره کنید که اشاره به سیو کردن دارد. اهل فن می‌دانند که چقدر محتمل است قبل از اجرای یک سلسله قتل یادتان برود بازی را سیو کنید و بعد از لحظه‌ای غفلت لو بروید و نیاز باشد به سیو قبلی برگردید. حالا در این بازی مرتبا حواستان هست که یک خاطره ثبت کنید و قشنگ‌تر اینکه با این مکانیزم در اواخر بازی بسیار درگیر خواهید شد و داستانتان به همین سیو کردن‌ها پیوند می‌خورد.

جدای از تمام مراحل اصلی و فرعی که شما را با داستان خدمه‌ی کشتی درگیر می‌کند، یک سری مراحل دیگر نیز در داخل کشتی در جریان هستند که عمدتا با جانداران اسکلتی ساکن کشتی درگیرتان می‌کند و واقعا مراحل سرگرم‌کننده‌ای هم هستند. برای شناخت بیشتر کشتی، سرنشینانش و جزیره‌ها بهتر است که زمان زیادی بگذارید و مراحل فرعی را هم تجربه کنید که در این حالت شاید بیشتر از ۵۰ ساعت درگیر بازی باشید ولی مطمئن باشید به خودتان لطف بزرگی کرده‌اید.

خلاصه بگم که …

برای پی سی گیمرها و کسانی که انواع سبک‌های استراتژی را دوست دارند، Shadow Gambit: The Cursed Crew یک تجربه واجب است. اگر دسته‌بندی بازی برتر استراتژی سال را در نظر بگیریم، بدون فکر کردن ادعا می‌کنم که این بازی می‌تواند شماره ۱ این لیست باشد و با بازی‌های بزرگ دیگر امسال نیز در رقابت باشد تا جایگاهی مناسب پیدا کند. اما در عین حال Shadow Gambit نسبت به بازی‌های قبلی استودیو یک جهش به حساب نمی‌آید و یک خداحافظی باشکوه با الگوی تاکتیکال و گیم‌پلی خلاقانه‌ی استودیو Mimimi Games بود که علاوه بر پی سی، برای پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس/اس عرضه شد.

 
 

می‌خرمش

اگر بازی‌های قبلی Mimimi Games را بازی کرده باشید می‌دانید تجربه‌ی گیم‌پلی منحصربه‌فرد، خلاقانه و تاکتیکال اولین و مهم‌ترین دلیل برای تجربه‌ی بازی Shadow Gambitاست. مثل بازی‌های قبلی، این بازی هم در زمینه‌ی طراحی مراحل، بسیار متنوع عمل کرده و دست شما را باز می‌گذارد تا با استراتژی‌های متفاوتی برای هر مرحله دک (Deck) بچینید و مرحله را به سبک خودتان تمام کنید. طرفدار استراتژی تاکتیکال باشید، با این بازی حداقل ۲۵-۳۰ ساعت عشق می‌کنید.

نمی‌خرمش

از این نقطه به بعد بازی به لحاظ محتوایی پشتیبانی نخواهد شد و چیزی که الان دریافت می‌کنید، محتوای بازی است. تم دزدان دریایی و ادبیات مرتبط با آن هم اگر برایتان جذاب نیست، ممکن است بخش‌هایی از داستان بازی را به خوبی درک نکنید. در مجموع بازی داستان گیرا و سورپرایزکننده‌ای هم ندارد و پایان‌بندی شاد و رنگارنگش هم کمی در تضاد با محیط‌های بسیار جدی و خشن بازی‌های پیشین است. نقطه ضعف اصلی هم دقیقا همین داستان است وگرنه در بازی قسمت‌ها این بازی ضعف چندانی به نمایش نمی‌گذارد.

-