بازی Gord یک تجربه متفاوت از سبک استراتژی با المان‌های تاکتیکی و اکشن است. استودیوی Covenant در ساخت این بازی سعی داشته تا یک کار متفاوت انجام دهد اما تلاش‌های آن‌ها خیلی در این امر موفقیت‌آمیز نبوده است.

 

14

 

من علاقه خاصی به بازی‌هایی با پس زمینه تاریخی دارم. بازی‌هایی که اصولا برای این ساخته نشده‌اند تا یک اتفاق خاص تاریخی را روایت کنند، اما مرتبط با یک دوره تاریخی هستند. بازی Gord که در عصر آهن یا Iron Age یکی از همان بازی‌هاست که از همان ابتدای معرفی و وقتی دموی آن را در استیم نکست فست قبلی تجربه کردم، آن را به ویش‌لیست خودم اضافه کردم. البته که پس از چند ساعت بازی کردن نسخه نهایی، به نظرم Gord آن اثری نیست که انتظارش را می‌کشیدم

بازی Gord یک عنوان استراتژی همزمان (ریل تایم) با رگه‌هایی از سبک مدیریتی (منیجمنت) است. این بازی که یک اثر دارک فانتزی است، از همان ابتدا نظر کسانی که به بازی‌های بقا یا سروایوال علاقه دارند را به خود جلب می‌کند. ماجرا از این قرار است که در عصر آهن اروپا شما در نقش رهبر قبلیه‌ای قرار می‌گیرید که باید افراد خود را از یک تهدید عجیب و غریب در امان نگه دارد و به بقای خود ادامه دهد. قصه بازی از طریق سناریوهای مختلفی روایت می‌شود و شما را با کاراکترهای جدید روبرو می‌کند.

 

نقش شما به عنوان رهبر این قبلیه این است که بتوانید منابع خود را مدیریت کرده و جنبه شهرسازی بازی همین جا بیشتر خودش را نشان می‌دهد. به عنوان یک اثر استراتژی، Gord سعی می‌کند تا شخصیت‌های شما را برایتان مهم نشان دهد و مدام شما را در سناریوهای تهدیدآمیزی قرار دهد که می‌تواند سلامتی و جان افراد شما را تهدید کند.

از نظر بصری بازی Gord یک اثر هنری قابل احترام به شمار می‌رود. تعدادی از اعضای استودیوی سازنده آن، پیشتر در شرکت‌های بازی‌سازی بزرگی از جمله سی‌دی پراجکت رد کار کرده‌اند و کات‌سین‌های بازی هم کمابیش یادآور بازی‌هایی مثل ویچر ۳ هستند. در این بین انیمیشن‌های Gord برای کارهای مختلفی که در طبیعت بازی انجام می‌دهید از جمله جمع کردن منابع و جنگیدن با حیوانات وحشی، قابل قبول است.

با این که بازی اتمسفر تاریک و جذاب و منحصر به فردی دارد،‌ اما در بحث قصه‌گویی، همه اجزای آن به خوبی کنار هم کار نمی‌کنند. در واقع Gord اثری با پتانسیل‌های زیاد است که شاید اگر زمان بیشتری به ساخت آن اختصاص داده می‌شد، قطعا می‌توانست با کاستی‌های کمتری روانه بازار شود. با این حال بازی جدید Team17 و Covenant dev یک بازی خوش‌ساخت با درون‌مایه‌ای منحصر به فرد است که با توجه به قیمت ۴۰ دلاری‌اش

-