نام فیفا در طول یک دهه گذشته بارها و بارها به عنوان بهترین بازی فوتبال و حتی بهترین بازی ورزشی تکرار می‌شود. ماجرایی که البته به خاطر مونوپولی کردن برند فیفا از سوی EA، چندان دور از ذهن نیست. بنابراین فیفا حداقل در طول یکی دو سال اخیر، بازی فوتبالی بوده که حتی سعی نکرده خیلی انقلابی عمل کند و زیربنای سبک بازی‌های فوتبالی را زیر و رو کند. مخصوصا که حالا eFootball یک رقیب به شدت ضعیف‌تر و ناقص‌تر نسبت به رقیب غربی خودش است. با روی کار آمدن EA Sports FC 24، این اولین سالی است که EA لایسنس بازی‌های فیفا را از دست می‌دهد؛ اما در عوض چه به دست آورده است؟ با بررسی اف سی ۲۴ همراه باشید.

 
 18
 
 
EA Sports FC 24
  • امتیاز کاربران
    7.4/
  • امتیاز متاکریتیک76
  • ژانرورزشی
  • تاریخ انتشارمهر ۱۴۰۲
  • پلتفرم‌هاایکس باکس سری ایکسایکس‌باکس وانپلی استیشن 5پلی‌استیشن 4پی‌سینینتندو سوییچ
  • ناشر بازیEA
  • سازندهEA Sports
  • حالت بازیتک نفرهچند نفره
  • درجه سنی بازیمناسب برای همه

بازی فیفا ۲۴ تغییرات ریز و درشت زیادی داشته که حداقل می‌توان گفت از نظر ظاهری، بازی را کمی دچار تحول کرده‌اند اما فقط می‌توان از بعضی از آن‌ها به عنوان یک تغییر بزرگ صحبت کرد. وقتی به بازی کردن در خود زمین مسابقه می‌رسیم، EA Sports FC 24 یک بازی جذاب و هیجان‌انگیز است. کاملا مشخص است که پایه‌های بازی روی یک فونداسیون محکم قرار گرفته‌اند که EA را هم از تغییر دادن کوچکترین موارد مطمئن می‌کند و آن‌ها با خیال راحت، هر سال یک نسخه تقریبا بدون تحول را عرضه می‌کنند.

بازی‌های فیفا به خاطر ارائه یک فوتبال هیجان‌انگیز و در عین حال شبیه‌ساز شناخته می‌شوند و بازی fc24 هم دست به این فرمول نمی‌زند تا همچنان یک بازی سرگرم‌کننده و جذاب و در هسته اصلی خودش، یعنی «فوتبال بازی کردن» باشد. یکی از مهمترین تغییراتی که در فیفا 24 می‌بینیم، نسل جدیدی از تکنولوژی هایپرموشن با نام Hypermotion V است. هایپرموشن V یکی از مهمترین تغییرات این نسخه از فیفا است که EA روی آن مانور زیادی هم می‌دهد. از مهم‌ترین تغییرات نسل سوم هایپرموشن، انیمیشن‌های بهتر، واقعی‌تر و ملموس‌تر نسبت به گذشته است. هایپرموشن طبیعتا تاثیر زیادی روی واقع‌گرایانه‌تر شدن بازی گذاشته، اما باید گفت که نسخه‌های قبلی فیفا یعنی فیفا 22 و فیفا 23 هم به خوبی از این تکنولوژی استفاده کرده بودند و هایپرموشن V آن تغییر انقلابی بزرگی نیست که EA از آن صحبت می‌کند.

 

این اولین بار نیست که گیم‌پلی یک بازی فیفا آن‌قدر کامل است که نیازی به تغییر ندارد و رسم EA برای این سری در واقع همین است؛ این که ما یک بازی خوب (و نه عالی) داشته باشیم که در هر نسخه با تغییرات جزئی و تغییر دادن عدد کنارش، آن را دوباره عرضه کنیم. تغییر مهمی که هسته گیم‌پلی بازی ea sports fc 24 نسبت به سال قبل داشته، تغییر دادن سیستم دفاعی و تمرکز روی حمله کردن است. در بازی fc24 تاثیر شما روی حمله کردن بیشتر شده و مخصوصا در هنگام بازی در برابر هوش مصنوعی، عملکرد خیلی بهتری از دروازه بان و خط دفاعی حریف می‌بینید. همه دفاع‌ها حالا به شکل عجیبی به اصطلاح OPتر از قبل هستند و کار شما برای حمله کردن را سخت‌تر می‌کنند. با این حال تغییراتی که در بازی فیفا ۲۴ خواهید دید، مانند همیشه بعد از یک مدت عادی می‌شوند و دوباره خلا یک تغییر بزرگ را برایتان ایجاد می‌کنند.

الکترونیک آرتز در بازی ea sports fc 24 خودش سعی کرده تا تغییراتی را از نظر ظاهری نیز انجام دهد. پس از این که سال‌ها به منوهای مربعی و شبیه به ویندوز در فیفا عادت کرده بودیم، حالا با یک طراحی نو روبرو هستیم. الکترونیک آرتز برای این که EA Sports FC 24 را با فیفا متمایز کند، منوها را به شکل کلاسیک‌تری درست کرده اما این تغییرات طوری نیستند که شما در بازی گم شوید یا هیچ گونه ردپایی از گذشته ببینید. به طور کلی مشخص است که سازنده‌ها حسابی وقت گذاشته‌اند تا این منوها را طوری طراحی کنند که چه برای بازیکن‌های جدید و چه بازیکن‌های قدیمی گیج‌کننده نباشد.

بازی فیفا ۲۴ از نظر گرافیکی واقعا کم و کاستی ندارد، یا حداقل نسخه‌ای که ما آن را تجربه کردیم (پی‌سی) به نسبت واقعا تجربه بصری خوبی را منتقل می‌کند. همان طور که گفتیم، هایپرموشن V این اجازه را به الکترونیک آرتز داده تا هزاران انیمیشن مختلف را در این نسخه شبیه‌سازی کند و خیلی از بازیکن‌ها مثل وینیسیوس جونیور و ارلیگ هالند، به شدت از نظر طراحی، به دنیای واقعی خود نزدیک هستند و حرکات مشابهی را در هنگام دربیل، شوت و شادی پس از گل انجام می‌دهند. باید گفت که FC 24 به عنوان یک عنوان بین نسلی که برای PS4 و Xbox One هم عرضه می‌شود، کماکان یک تجربه فنی و بصری عالی (حداقل روی نسخه‌های نسل نهمی و پی‌سی) است.

تغییراتی که در FC 24 خواهید دید، مانند همیشه بعد از یک مدت عادی می‌شوند و دوباره خلا یک تغییر بزرگ را برایتان ایجاد می‌کنند.

 

یکی از بخش‌های بازی fc24 که در ظاهر و در نگاه اول بسیار هیجان‌انگیز است، قسمت پشت صحنه، مصاحبه‌ها و کامنتری‌هایی است که پس از مسابقه یا هنگام Pause کردن می‌بینید. حالا که منوهای بازی تعاملی‌تر شده‌اند، انتظار چنین تغییری می‌رفت اما انگار یک چیزی در آن‌ها کم است. از آن جایی که هیچ اطلاعات نسبتا مفیدی در این ویدیوها به چشم نمی‌خورد و خیلی اوقات توصیف‌ها خیلی جالب یا دقیق نیستند، باید گفت که این بخش از بازی ea sports fc 24 همچنان جای کار دارد تا در نسخه‌های بعدی به تکامل و بلوغ برسد تا یک تجربه واقعی‌تر در تمام بخش‌ها ارائه دهد.

بخش پرو کلابز بازی‌های فیفا قبلی، حالا در بازی ea sports fc 24 خیلی ساده به Clubs تغییر پیدا کرده است. در کنار این تغییر، باید گفت که حالا کراس پلی به این بخش اضافه شده تا بتواند بازیکنان روی پلی‌استیشن و ایکس باکس را هم به هم متصل کند و بتوانید با دوستانتان هم بازی کنید. البته بخش‌های دیگر مثل کریر مود و مود مربیگری یا منیجر، هر دو تغییرات نسبی را تجربه کرده‌اند که تجربه بازی را خیلی تغییر نمی‌دهد و اگر از پلیرهایی هستید که به این بخش از بازی علاقه دارید، احتمالا ناامید شوید. در کنار این‌ها، مود ولتا یا فوتبال خیابانی، بار دیگر در بازی اف سی ۲۴ حضور دارد که باعث می‌شود یک زمین بازی آرکید برای وقت‌های استراحتتان داشته باشید. ولتا مثل سال‌های قبلی همچنان مودهای مختلفی مثل ۳ به ۳ و ۴ به ۴ دارد. علاوه بر این، بهترین حالت ولتا بازی کردن با دوستان است، بنابراین تاثیر داشتن چند رفیق ولتا باز را دست کم نگیرید!

 

بخش آلتیمیت تیم FC 24 دچار بیشترین تغییرات در بخش‌های مختلف بازی شده است. نه تنها منوهای بخش Pay to Win بازی دچار تغییر شده‌اند، بلکه خود بازی حالا مکانیک‌های جدیدی مخصوصا در راستای وارد کردن المان‌های RPG به سری فیفا دارد. بازی فیفا ۲۴ حالا یک بخش جدید تحت عنوان Evolution دارد که می‌توانید بازیکنان خود را با شرایط مختلفی چیده و ویژگی‌های خاص هر بازیکن را ارتقا دهید که تحت عنوان پلی‌استایل شناخته می‌شود. هر بازیکن ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و با این که وجود چنین مکانیکی در فیفا قبلا هم سابقه داشته، بازی اف سی ۲۴ سعی می‌کند تا حتی یک لایه عمیق‌تر وارد شود. دومین تغییر مهم در آلتیمیت تیم، اضافه شدن ترکیب‌های جدیدی از زنان به لیست فوتبالیست‌های شماست، طوری که حالا می‌توانید تیمی با ترکیبی متوازن از مردان و زنان داشته باشید که برای کسانی که دغدغه فقدان چنین مسئله‌ای را در فیفاهای قبلی داشتند، امیدوارکننده است. از آن جایی که آلتیمیت تیم منبع اصلی درآمد فیفا و بخش لایوسرویس آن است، الکترونیک آرتز مجبور است تا در هر نسخه نیم نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشد تا بتواند بازیکنانی که حاضر به خرج کردن پول واقعی هستند و تعدادشان کم نیست را راضی نگه دارد.

خلاصه بگم که …

FC 24 آن تغییر انقلابی بزرگی نیست که با تغییر نام بازی از فیفا به دنبالش بودیم. با این حال این بازی تغییرات مهمی را در بخش آلتیمیت تیم اعمال می‌کند و سعی می‌کند فرمولی را که درست کار می‌کند را خراب نکند.

 
 

می‌خرمش

اگر دنبال یک بهترین بازی شبیه‌ساز فوتبال هستید، EA Sports FC 24 بهترین، زیباترین و واقع‌گرایانه‌ترین انتخاب شما خواهد بود که بدون نقص نیست، اما هیچ رقیب دیگری هم در بازار ندارد.

نمی‌خرمش

بازی اف سی ۲۴ نسبت به FIFA 23 تغییرات به شدت بزرگی را شامل نمی‌شود. اگر دنبال انقلاب در فیفا با تغییر نام آن بودید، به احتمال زیاد FC 24 شما را ناامید خواهد کرد و اگر اصراری به بازی کردن نسخه امسال ندارید، با همان فیفا 23 سر کنید.

-