از آنجا که عارضه دیابت بارداری ممکن است برای میلیون‌ها زن رخ دهد؛ در این مقاله سعی کردیم تا شما را با علائم، خطرات و روش‌های درمان این بیماری بیشتر آشنا کنیم.

تقریباً 10 درصد از بارداری‌ها هر ساله در معرض ابتلا به دیابت بارداری قرار می‌گیرند. بنابراین اگر شما نیز به دیابت بارداری دچار شدید؛ بدانید که این یک مشکل خاص و مختص شما نیست.

این بیماری موقتی است و هرگز به این معنا نیست که شما قبل از بارداری به دیابت مبتلا بوده‌اید و یا پس از زایمان نیز به این بیماری مبتلا خواهید بود. این نکته قابل ذکر است که اگر در این شرایط تحت نظر پزشک باشید قطعا می‌توانید یک بارداری بی‌خطر و در نتیجه یک کودک سالم داشته باشید. 

18

همانطور که می‌دانید جنین هنگام رشد از جفت تغذیه می‌کند؛ پس جفت برای او نقش حمایت کننده و پشتیبان دارد. در هنگام بارداری ترشحات هورمون‌های بدن مادر تغییر می‌کند. برخی اوقات، ترشح نشدن درست و کافی این هورمون‌ها مانع از عملکرد انسولین در بدن مادر می‌شود و مشکلی به نام مقاومت به انسولین ایجاد می‌کند.

این مقاومت به انسولین جذب گلوکز را در بدن مادر سخت می‌کند. این بدان معنی است که مادر ممکن است برای جذب قند موجود در خونش، به سه برابر انسولین بیشتر نیاز داشته باشد.

در واقع دیابت بارداری زمانی شروع می‌شود که بدن مادر قادر به ساخت و استفاده از انسولین مورد نیاز بارداری نباشد.

بدون انسولین کافی، گلوکز خون نمی‌تواند به انرژی تبدیل شود. وقتی گلوکز در خون تجمع پیدا می‌کند، به این عارضه افزایش قند خون می‌گویند. برای اکثر زنان، دیابت بارداری علائم یا نشانه‌های قابل توجهی ایجاد نمی‌کند. افزایش تشنگی و تکرر ادرار از علائم احتمالی آن است.

علل دیابت بارداری

محققان هنوز علت آنکه چرا برخی از زنان به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند و برخی دیگر به این بیماری مبتلا نمی‌شوند را کشف نکردند. اما عامل مورد تایید آنها این است که اضافه وزن قبل از بارداری، اغلب نقش به سزایی در ابتلا مادران به این بیماری دارد.

به طور معمول، هورمون‌های مختلفی برای کنترل سطح قند‌خون در بدن ترشح می‌شوند. اما در دوران بارداری، سطح هورمون‌ها تغییر کرده و پردازش موثر قند خون را برای بدن مادر دشوار می‌کند. این علت سبب می‌شود که قند خون افزایش یابد.

عوامل موثر در ابتلا به دیابت بارداری

برخی از زنان به دلیل وجود برخی علائم، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری هستند. تعدادی از این عوامل شامل:

  • اضافه وزن و چاقی
  • عدم فعالیت بدنی کافی
  • سابقه ابتلا به دیابت یا پیش دیابت قبل از بارداری 
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • سابقه ابتلا یکی از اعضای نزدیک خانواده به دیابت 
  • سابقه زایمان قبلی (مخصوصا اگر مادرنوزادی با وزن بیش از 4.100 کیلوگرم به دنیا آورده باشد.)
  • نژاد (زنانی که سیاه پوست، اسپانیایی تبار، هندی، آمریکایی و آسیایی تبار هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری قرار دارند.)

عوارض ابتلا به دیابت در هنگام بارداری

دیابت بارداری اگر به دقت کنترل نشود می‌تواند منجر به افزایش سطح قند موجود در خون شود. افزایش قند خون می‌تواند مشکلاتی را برای شما و کودک ایجاد کند.

 

ممکن است کودک شما در معرض خطراتی از قبیل موارد زیر قرار بگیرد: 

  • وزن بیش از حد هنگام تولد 
  • تولد زودرس (نوزاد نارس)
  • مشکلات جدی در تنفس کودک
  • قند خون پایین (افت قند خون در هنگام تولد)
  • چاقی و دیابت نوع 2 در طول زندگی و آینده کودک
  • مرده زایی (تولد نوازد مرده)

مقاله دیابت کودکان را می توانید مطالعه کنید.

عوارضی که ممکن است به علت ابتلا به دیابت بارداری روی شما تأثیر بگذارند عبارتند از:

  • فشار خون بالا و پره اکلامپسی
  • نیاز به زایمان از طریق سزارین
  • دیابت در بارداری‌های مجدد

چه موقع به پزشک مراجعه کنید

بارداری مرحله حساسی در زندگی هر زن محسوب می‌شود. بنابراین سعی کنید به موارد بهداشتی و مراقبتی خود در این دوران بیشتر توجه کنید. اگر برای اولین بار باردار شده‌اید؛ پزشک می‌تواند خطر ابتلا به دیابت بارداری را همواره با انجام یکسری آزمایشات بررسی کند و روی این عامل به عنوان بخشی از مراقبت‌های روتین دوران بارداری شما، دائما کنترل و نظارت داشته باشد. 

چنانچه با انجام آزمایشات و تایید پزشک معالجتان اطمینان حاصل شد که به دیابت بارداری مبتلا هستید؛ ممکن است بیشتر اوقات به مراقبت و معاینه نیاز داشته باشید. این احتمال در سه ماه آخر بارداری بیشتر می‌شود. بنابراین اگر امکان حضور پیاپی در مطب پزشک را ندارید؛ می‌توانید برای دریافت خدمات پرستاری در منزل از مراکز معتبر مراقبت‌های بهداشتی و درمانی کمک بگیرید.

این مراکز در دوران بارداری با ارسال کادر پزشکی معتبر و ماهر تمام مراقبت‌های لازم را از شما به عمل می‌آورند.

-