پیگیری کارت ماشین ازجمله نیازهای جدی خریداران خودرو است. این مسئله مورد‌توجه هر دو گروه خریداران خودرو قرار دارد؛ افرادی که خودرویی جدید را از طریق ثبت‌نام خریداری کرده‌اند یا مشتریانی که خودروی مطلوب خود را از بازار خودروهای کارکرده انتخاب می‌کنند، به پیگیری کارت خودرو نیاز دارند.

درحال‌حاضر روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به پیگیری کارت ماشین با کد ملی اشاره کرد. بااین‌حال، روش‌ها به‌صورت دوره‌ای درحال تغییر هستند و قابلیت یک سامانه به سامانه دیگر منتقل می‌شود. ازاین‌رو لازم است تا با نگارش راهنمای پیگیری کارت خودرو، خریداران خودروهای جدید را از روش‌های انجام این کار آگاه کنیم. با ما تا انتهای متن همراه باشید.


2

 

 

چرا پیگیری کارت ماشین مهم است؟

هنگامی که مصرف‌کنندگان خودرویی جدید را خریداری می‌کنند، مدارک این خودرو به‌صورت مرحله‌ای در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. اگر خودرویی صفرکیلومتر را از شرکت خودروساز خریداری کرده باشید، سند کمپانی به همراه فاکتور خودرو در اختیار شما قرار می‌گیرد. در سوی دیگر، هنگام خرید خودرو از بازار آزاد، مراکز تعویض پلاک به شما برگ سبز را ارائه می‌دهند. بنابراین در هیچ‌کدام از مراحل خرید خودرو، کارت ماشین در لحظه خرید اتومبیل به مشتری تحویل داده نمی‌شود.

این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که کارت ماشین یکی از مدارک ضروری هر خودرو است. پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند این مدرک را از هر خودرویی مطالبه کند. بنابراین رانندگان نیاز دارند تا هرچه سریع‌تر کارت خودرو را تحویل بگیرند. به همین دلیل، نیاز به روش‌هایی برای پیگیری کارت خودرو دارند.

راه نخست، استفاده از سامانه‌های آنلاین برای پیگیری کارت ماشین

صدور کارت ماشین همانند گواهینامه، حدود دو هفته طول می‌کشد و در این مدت استفاده از خودرو برای مالکان آسان نیست. خریداران خودرو از بازار بایستی برگ سبز خودرو را به‌همراه داشته باشند، درحالی‌که مشتریان خودروهای ثبت‌نامی باید برای دریافت برگ سبز و کارت ماشین صبر کنند. توجه به این نکته ضروری است که ارسال کد رهگیری مرسوله‌های پستی با تأخیر صورت می‌گیرد، به همین دلیل خریداران خودرو بایستی راه‌های جایگزین را برای دریافت این کد و استعلام وضعیت کارت خودرو شناسایی کنند. در ادامه چند راه مرسوم برای پیگیری کارت ماشین را به شما ارائه خواهیم کرد.

در گذشته‌ای نه‌چندان دور،‌ امکان استعلام وضعیت کارت خودرو در سایت مرسولات سازمانی ناجا وجود داشت. بااین‌حال چنین قابلیتی اکنون وجود ندارد و به سامانه «قبضینو» منتقل شده است. این سامانه یک سایت جامع برای دریافت انواع قبض‌هاست و با استفاده از آن می‌توانید انواع مختلف عوارض، مالیات و قبوض مرتبط با خودرو یا محل زندگی خود را پرداخت کنید. البته استفاده از خدمات قبضینو به پرداخت هزینه نیاز دارد.

برای استفاده از خدمات این سامانه می‌توانید به وب‌سایت آن مراجعه کنید یا اپلیکیشن مربوطه را روی گوشی هوشمند خود نصب نمایید. یکی از خدمات این سامانه، رهگیری کارت و سند خودرو از پست است. در این بخش اطلاعات پلاک خودرو و همچنین شماره ملی مالک خودرو را وارد خواهید کرد. پس از آن به صفحه پرداخت منتقل می‌شوید و مبلغ اندکی از شما دریافت می‌شود. در‌نهایت وضعیت کارت خودرو به شما نمایش داده خواهد شد. اگر این کارت به مرحله صدور رسیده باشد، کد رهگیری پستی در اختیار شما قرار خواهد گرفت و شما می‌توانید از آخرین وضعیت کارت ماشین خود اطلاع یابید.

راه دوم، راهنمای پیگیری کارت ماشین از طریق کد دستوری

سامانه‌های الکترونیک پلیس، دستورالعملی برای پیگیری کارت خودرو از طریق کدهای مخابراتی را نیز فراهم کرده‌اند. برای استفاده از این روش، باید ابتدا کد دستوری #۱۱۰* را با تلفن همراه خود شماره‌گیری نمایید. در ادامه چهار گزینه به شما نمایش داده می‌شود که شامل پلیس+10، خدمات راهور، کلانتری و پاسگاه و پلیس آگاهی هستند.

 

برای پیگیری کارت خودرو بایستی گزینه دوم، یعنی خدمات پلیس راهور را انتخاب کنید. درصورتی‌که این قابلیت همچنان فعال باشد، در مرحله بعد به شما نمایش داده می‌شود. در آن زمان شما با وارد‌کردن مشخصات خودرو و مالک آن می‌توانید وضعیت کارت ماشین را پیگیری کنید.

راه سوم، مراجعه حضوری به اداره پست یا تماس تلفنی با آن

درصورتی‌که تمایلی به استفاده از سامانه‌های آنلاین یا کد دستوری ندارید، می‌توانید به دفاتر پستی محل سکونت خود مراجعه کنید یا با اداره پست منطقه خود تماس بگیرید.

البته انجام این راه چندان توصیه نمی‌شود، چرا که کارمندان پست اطلاعات مفیدی را از مراحل صدور کارت در اختیار ندارند. بنابراین اگر کارت همچنان به پست تحویل داده نشده باشد، کارمندان پست قادر به راهنمایی شما نیستند.

اگر کارت خودرو به دست ما نرسید، چه باید کرد؟

هنگامی که کارت ماشین به اداره پست ارائه می‌شود، پستچی آن را برای تحویل نهایی به در منزل مالک خودرو می‌آورد. درصورتی‌که پستچی 3‌بار برای تحویل کارت خودرو مراجعه کند اما قادر به تحویل آن نباشد، کارت را به اداره پست بازمی‌گرداند. پس از آن کارت خودرو به مدت سه ماه در دفتر پستی باقی خواهد ماند تا مالک خودرو برای تحویل گرفتن آن مراجعه کند.

درصورتی‌که مالک خودرو طی مدت مشخص‌شده برای تحویل کارت مراجعه نکند، کارت خودرو به اداره پلیس راهور عودت داده می‌شود. بنابراین اگر مدت‌زمان زیادی از خرید خودرو گذشته است اما هنوز کارت ماشین را تحویل نگرفته‌اید، بهتر است تا هرچه سریع‌تر برای پیگیری این مورد به اداره پست مراجعه کنید. درصورت تعلل در پیگیری کارت ماشین، انجام این کار به‌مرور برای شما دشوار‌تر از گذشته خواهد شد.

-