کشتار با اره برقی در تگزاس، یکی از فیلم‌های ترسناک و اسلشر معروف قدیمی محسوب می‌شود. فرنچایزی که سال ۱۹۷۴ با فیلمی به همین نام به دنیا معرفی شد و در ادامه، فیلم‌های بیشتری از آن منتشر شد. این فیلم -که بازی Texas Chain Saw Massacre هم برداشتی از آن است- حول محور یک سفر به جایی در ایالت تگزاس می‌چرخد. جایی که حالا آن‌ها متوجه اتفاقات عجیبی می‌شوند و باید راه فرار خودشان را پیدا کنند. با بررسی همراه باشید.

 
25
 
Texas Chain Saw Massacre
  • امتیاز کاربران
    7.6/
  • امتیاز متاکریتیک73
  • ژانراکشنوحشت
  • تاریخ انتشارمرداد ۱۴۰۲
  • پلتفرم‌هاایکس باکس سری ایکسایکس‌باکس وانپلی استیشن 5پلی‌استیشن 4پی‌سی
  • ناشر بازیGun Interactive
  • سازندهSumo Digital
  • حالت بازیچند نفره

مثل عناوینی از جمله جمعه سیزدهم، پایه و اساس این بازی هم روی بحث فرار می‌چرخد. جایی که بازمانده‌ها یا به اصطلاح خود بازی، قربانی‌ها، باید از دست خانواده دیوانه فیلم‌های تگزاس فرار کنند. اولین چیزی که در مواجهه با بازی به آن برمی‌خورید، یک سری محتوای ویدیویی معرفی از فیلم‌ها می‌بینید تا فضای آن را بهتر بشناسید و برای برخورد اول با آن خیلی غریب نباشید. این یکی از ویژگی‌های مثبت برای کسانی است که شاید حتی فیلم‌های اصلی مجموعه را ندیده‌اند یا مثل من، آن‌قدرها هم طرفدار این سبک نیستند. با این حال Texas Chain Saw Massacre با این که یک بازی در سبک عناوینی مثل Friday the 13th و Evil Dead و تا حدی Dead by Deadlight است، در این زمینه که مخاطب جدید را به خود جذب کند، موفق عمل کرده است.

هر تیم به دو بخش قربانی‌ها که ۴ نفر هستند و ویلن‌ها یا همان خانواده تقسیم می‌شود که ۳ نفر هستند. در وهله اول ممکن است فکر کنید که ۳ ویلن در برابر ۴ بازیکن می‌تواند ایده عجیب و حتی تجربه ناعادلانه‌ای باشد اما اینطور نیست. Texas Chain Saw Massacre یک عنوان خوش‌ساخت و کاملا جذاب با این ترکیب نامتعادل از آب در آمده که می‌تواند نتایج و تجربه عجیبی را در هر دو تیم برای مخاطب رقم بزند. وقتی که در نقش بازمانده‌ها بازی کنید، ویلن‌ها باید شما را پیدا کرده و به اصطلاح شکارتان کنند. هدف اصلی بازی این است که بتوانید از خانه فرار کنید و کل بازی روی ایده موش و گربه بازی سوار شده است.

 

به طور کلی بازی ۱۰ شخصیت دارد که ۵ تا از آن‌ها از اعضای خانواده و ۵ تای دیگر در جبهه قربانی‌ها قرار دارند. هر کدام از شخصیت‌ها یک ویژگی منحصر به فرد دارند که کار را برای فرار، مسیریابی و کشتن راحت‌تر می کنند. مهمترین عضو خانواده یا Leatherface است که حتما در همه مچ‌های بازی حضور دارد و با یک اره برقی به دنبال قربانی‌هاست. از طرفی شخصیتی مثل The Couuuyuuyok در شنیدن صداهایی که قربانی‌ها در می‌آورند قوی‌تر است و شخصیتی مثل The Hitchhiker می‌تواند تله‌هایی را در نقشه بازی جایگذاری کند تا برای قربانی‌ها کار فرار را سخت‌تر کند. به جز لدرفیس که انیمیشن کشتن سریع‌تری دارد و می‌تواند خیلی زود قربانی‌ها را بکشد، باقی اعضای خانواده آن‌قدر سریع یا قوی نیستند و در عوض قابلیت‌های ویژه‌شان آن‌ها را جلو می‌اندازد. قربانی‌ها هم هر کدام ویژگی منحصر به فردی دارند. مثلا رهبر گروه می‌تواند خط سلامتی بیشتری داشته باشد یا شخصیت‌های دیگری که می‌توانند درها را سریع‌تر باز کنند، بیشتر بدوند و توانایی‌هایی از این دست که کار را برای شما جالب‌تر می‌کنند.

 

بازی ۳ نقشه مختلف دارد که هر کدام از آن‌ها با یک حالت روز و یک حالت شب در دسترس هستند. این باعث شده تا بازی تنوع جالبی با سوییچ شدن بین این نقشه‌ها داشته باشد. شما در نقش قربانی ممکن است با یک نفر دیگر از هم تیمی‌هایتان در قسمتی از نقشه اسپاون شوید و در ادامه با هم خیلی از پازل‌ها و چالش‌هایی که بازی سر راه شما قرار داده را پشت سر بگذارید. هیجان و تنشی که بازی در فصل‌های تعقیب و گریز پیش رویتان قرار می‌دهد واقعا استثنایی است. بازی روند نه چندان تند اما به شدت درگیرکننده‌ای را دارد و هر بار سعی می‌کند تا شما را به چالش بکشد. پس از گذشت چند ساعت و آشنایی با بازی، خیلی راحت‌تر می‌توانید نقشه فرار را بچینید چرا که راه‌های خروج مختلفی در هر نقشه دیده می‌شوند. هر مچ وقتی تمام می‌شود که همه قربانی‌ها بتوانند فرار کنند یا این که اعضای خانواده همه قربانی‌ها را بکشند. بازی هیچ تایمری ندارد و از این جهت می‌توانید حدس بزنید که بازی آن قدری متعادل است که سرعت هر مچ را به خوبی کنترل کند.

بازی همچنین یک سیستم پیشرفت نه چندان نوآورانه اما دلنشین دارد. سیستمی که بر اساس کارهایی که در هر مچ انجام می‌دهید به شما امتیاز و XP می‌دهد و بعدا می‌توانید با پرک‌ها و سیستم درخت مهارتی که برای بازی طراحی شده، شخصیت و پلی‌استایل خودتان را بچینید. در Texas Chain Saw Massacre حس خاص بودن عجیبی در تمام بخش‌ها دیده می‌شود که باعث شده بازی صرفا یک کلون از موفقیت‌های Dead by Deadlight یا تکرار اشتباهات بازی‌های مشابه نباشد. طبیعتا بازی بی‌نقص نیست و مخصوصا از نظر انیمیشن‌ها و نحوه اجرا شدنش جای کار دارد. با این حال بازی فوق‌العاده نرم است، گرافیک خیلی خوبی به عنوان یک بازی بین نسلی دارد و حسابی هم سرگرم‌کننده است. بنابراین از یک بازی در این سبک چه انتظار بیشتری می‌توانید داشته باشید؟!

خلاصه بگم که …

Texas Chain Saw Massacre یک بازی خوش‌ساخت در سبک خودش است و سعی می‌کند راه متفاوتی را برای متمایز کردن خودش از عناوینی مثل Dead by Daylight در پیش بگیرد.

 
 

می‌خرمش…

اگر با بازی‌های سبک وحشت و فیلم‌های ترسناک کلاسیک آشنایی کافی دارید و به آن‌ها علاقه مندید، Texas Chain Saw Massacre یک عنوان با آینده و پر از پتانسیل است.

نمی‌خرمش…

این بازی با عناوینی مثل Dead by Daylight کمی متفاوت است و با وجود نوآوری‌ها، هنوز مشخص نیست که تا چه زمانی از آن پشتیبانی می‌شود؛ بنابراین اگر دنبال یک تجربه تک نفره هستید یا از پشتیبانی نشدن بازی در سال‌های آتی هراس دارید، بهتر است روی این بازی با دانش قبلی سرمایه گذاری کنید.

-