سری بازی‌های Ride همواره یکی از انتخاب‌های موجود برای تجربه‌ای شبیه‌ساز از مسابقات موتورسواری بوده‌اند و نسخه‌ی چهارم از این سری به واسطه گرافیک واقع‌گرایانه‌ای که داشت به شهرت رسید. حال Ride 5 به دست طرفداران رسیده و در این نقد و بررسی قرار است به سراغ این اثر برویم و آن را بررسی کنیم. اگر به مسابقات موتورسواری علاقه‌مند هستید، تا انتهای این بررسی همراه باشید.

 
29
 
Ride 5
  • امتیاز کاربران
    5.4/
  • ژانرشبیه‌سازیمسابقه‌ای
  • تاریخ انتشار۲ شهریور ۱۴۰۲
  • پلتفرم‌هاایکس باکس سری ایکسپلی استیشن 5پی‌سی
  • ناشر بازیMilestone
  • سازندهMilestone
  • حالت بازیتک نفرهچند نفرهگروهی
  • درجه سنی بازیمناسب برای ۱۰ سال به بالا

Ride 5 با شخصی‌سازی صورت کاراکتر آغاز می‌شود و در همان ابتدا، یک ضد حال اساسی به شما می‌زند. قبول دارم که نهایتا با یک بازی شبیه‌ساز موتور سواری طرف هستیم و قرار نیست که سازنده روی حاشیه و جزئیات این جور موارد هزینه کند، اما چهره‌ها، انیمیشن صورت‌ها و انیمیشن‌های کوتاهی که مصاحبه موتورسواران را نشان می‌دهد فاجعه هستند و خیلی سریع آن‌ها را رد خواهید کرد.

از بخش شخصی‌سازی می‌گذریم و وارد منوی اصلی می‌شویم. اولین حالت از بازی که سراغش رفتم. بخش Career بازی بود که در قالب ۴ سری متفاوت، بسته مسابقاتی را در کلاس‌های به خصوصی در اختیار بازیکن قرار می‌دهد.

 

با به اتمام رساندن هر یک از این بسته‌ها، موتور جدیدی برای بازیکن آزاد می‌شود و بازیکن می‌تواند با استفاده از جوایزی که به دست آورده، موتور جدیدی تهیه کرده و در مسابقات کلاس‌های دیگر شرکت کند.

در کل، ۳۵ پیست مختلف و بیش از ۲۰۰ موتور از دوره‌های زمانی مختلف در بازی وجود دارد که این فوق‌العاده است. از طرفی، برای هر یک موارد بسیار محدودی جهت شخصی‌سازی قرار داده شده که شما را راضی نگه می‌دارد.

برای طرفداران و موتوربازهای حرفه‌ای نیز، قسمتی قرار گرفته که می‌توانید تنظیماتی داخل موتور خود اعمال کنید که البته آنچنان که به نظر می‌رسد پیچیده نیست و بازیکنان معمولی نیز می‌توانند با کمی مطالعه روی آن سوار شوند.

مسابقات تنوع چندان بالایی ندارند و به صورت استاندارد در ۳ دور پیست برگزار شده که به دو حالت پیست‌های طولانی و کوتاه تقسیم می‌شوند. یک حالت Head to Head و 1v1 داریم که بازیکن وظیفه دارد در آن با یک حریف مبارزه کند و البته حالت زمانی، که پیست را با مقدار زمان داده شده طی کنید. در آخرین حالت هم طولانی‌ترین مسابقه‌ بازی وجود دارد که بازیکن مجبور است تا ۲۰ دقیقه پیست را دور بزند و کمترین زمان ممکن را به ثبت برساند. برخی از مسابقات توسط اسپانسرها ترتیب داده می‌شوند و از همین رو موتورها از قبل آماده هستند و برای شرکت در برخی دیگر، باید وسیله‌ی مورد نیازتان را تهیه کنید.

با وجود آن که هر یک از بخش‌ها تایم‌لاین خاصی از مسابقات موتورسواری را در بر می‌گیرد، اما کلیت مسابقات به همین مواردی که گفتم ختم می‌شود و خیلی زود خسته‌کننده ظاهر می‌شود، خصوصا مسابقات ۲۰ دقیقه‌ای که حسابی اعصاب بازیکن را خرد می‌کنند. از دیگر بخش‌های بازی می‌توان به حالت آنلاین و مسابقات شخصی‌سازی شده اشاره کرد. متاسفانه از آن جا که بازی قبل از انتشار رسمی در اختیار ما قرار گرفت، در نهایت نتوانستیم بخش آنلاین را با توجه به سرورها که هنوز راه‌اندازی نشده بودند تجربه کنیم، اما آنطور که به نظر می‌رسد، در این قسمت شما می‌توانید لابی‌های مختلفی را بسازید و مسابقات خود را ترتیب دهید و در نهایت دیگر بازیکنان را به آن دعوت کنید یا به مسابقات عمومی وارد شوید.

در بخش مسابقات شخصی‌سازی شده می‌توانید پیست، موتور و در نهایت آب و هوای مورد نظرتان را انتخاب کنید و یک مسابقه را با شرایطی که دوست دارید برگزار کنید. این بخش یک حالت اسپلیت‌اسکرین نیز دارد که در این نسخه به بازی اضافه شده و عملکرد قابل قبولی روی PC دارد. گیم‌پلی بازی کمی سنگین است و کنترل کردن موتورها در ابتدا مشکل به نظر می‌رسد، اگرچه با کمی تمرین این کار به مراتب راحت‌تر می‌شود. هندلینگ هر یک از موتورها با دیگر متفاوت بوده و بستگی به کلاس و مشخصات هر یک از آن‌ها دارد.

با انجام برخی تنظیمات روی موتور می‌توانید آن را راحت‌تر هدایت کنید و با این وجود، اشکلاتی در رابطه با گیم‌پلی وجود دارد که بیان کردنشان خالی از لطف نیست. یکی از بزرگ‌ترین اشکالات بازی، عدم توجه سازندگان به جزئیات مهمی در رابطه با پیست‌ها بوده که دست بازیکن را حسابی برای تقلب باز می‌گذارد. گاهی، می‌توانید خیلی راحت پیچ‌های سخت بازی را با گذر از روی موانعی که لمس‌پذیر نیستند، دور بزنید. با وجود این که مجازاتی در برخی از پیچ‌ها در نظر گرفته شده که روی نتیجه نهایی و تایم شما تاثیر می‌گذارد، اما برخی از موانع اطراف پیست فیزیک درست و حسابی ندارند و با کمی وقت گذاشتن می‌توانید در هر مسابقه‌ای برنده شوید.

از طرفی، تفاوت چندانی بین فیزیک آسفالت و چمن و فضای اطراف پیست جز انیمیشن پرتاب شدن سنگ و خاک و اندکی لیز شدن موتور شما نیست. همانقدر که می‌توانید روی آسفالت شتاب بگیرید، همانقدر هم می‌توانید روی چمن اطراف پیست شتاب بگیرید و از همین رو، می‌توانید باز هم تقلب کنید!

 

کمی گیم‌پلی بازی زیادی سنگین است و از طرفی فیزیک آن گاهی غیرمنطقی می‌شود. ممکن است خیلی آرام به یک دیوار یا حریف برخورد کنید و در کمال تعجب می‌بینید که موتورسوار شما به آسمان پرتاب می‌شود و یا موتور شما روی زمین می‌افتد که کمی عجیب است و گاهی موتور به شکل غیر واقعی روی زمین لیز می‌خورد.

این‌ها مواردی هستند که روی گیم‌پلی شما تاثیر می‌گذارند و در کل یک اثر متوسط از شبیه‌ساز موتورسواری را تجربه خواهید کرد. از دیگر اشکالات بازی می‌توان به خشک بودن شدید اثر و یخ بودن فضای آن اشاره کرد. با وجود آن که Ride نهایتا یک اثر شبیه‌ساز است، اما در نهایت با یک بازی ویدیویی طرف هستیم.

علت این خشکی آن است که مسابقات، منوی بازی، چهره کاراکترها، اندک موسیقی‌های داخل منو و در کل فضای بازی بسیار خشک طراحی شده است. متاسفانه Ride 5 تمام تلاشش را می‌کند که دوستش نداشته باشید و در عوض آن را خیلی جدی‌تر از چیزی که هست بگیرید. مثلا از منوی که نهایتا چند ترک محدود موسیقی در آن پخش می‌شود گرفته تا انیمیشن‌ شخصیت‌ها و مسابقات ترتیب داده شده همگی «خسته» هستند!

با وجود آن که نسخه قبلی Ride یک تجربه فوق‌العاده از نظر گرافیکی به شمار می‌رفت، در این نسخه ضعف‌های مشخصی مشهود است و در این بین می‌توان به کیفیت پایین برخی تکسچرهای اطراف پیست، تماشاگرهای پلاستیکی و افت گرافیکی مشهود بازی نسبت به نسخه‌ قبلی اشاره کرد. البته کماکان نورپردازی‌ها، آب و هوای پویای بازی و البته طراحی موتورها به شکل فوق‌العاده‌ای صورت گرفته و ایراد گرفتن از این بخش سخت است. در نهایت می‌توان به صداگذاری اشاره کرد که به شکل قابل‌قبول و باورپذیری انجام شده و موتورها حس بسیار خوبی را به بازیکن منتقل می‌کنند.

خلاصه بگم که …

Ride 5 برای عاشقان موتورسواری ساخته شده و نه عاشقان ویدیوگیم. بازی تجربه‌ی فاجعه‌ای نیست و نکات مثبت خاص خودش را دارد، اما قطعا با بهترین بازی این سبک طرف نخواهید بود.

 
 

می‌خرمش…

اگر عشق موتور هستید، مسابقات این رشته را دنبال می‌کنید، به دنبال یک ویدیوگیم واقعی نیستید و خشک بودن فضای بازی و البته مشکلات توضیح داده شده در رابطه با اشکالات فنی بازی شما را آزار نمی‌دهد، می‌توانید به Ride 5 فرصت دهید.

نمی‌خرمش…

بازی یک تجربه خشک و بی‌روح بوده و مشکلات فنی زیادی در آن دیده می‌شود. اگر به دنبال یک تجربه هیجان‌انگیز و دوست داشتنی در این رشته هستید، انتخاب‌های بسیار بهتری پیدا خواهید کرد.

-